Senaste nytt

Resor med öl

Mimer

Medlem
Vad är era guldkorn i Seattle och Vancouver? Ping @palmen som jag har för mig var där för ett tag sedan?
Ska även förbi Spokane, WA snart, där verkar det exploderat med craft beer på senaste.

Jag vill som vanligt slå ett slag för bryggeripubarna. I Vancouver så är Yaletown Brewing Company, Steamworks Brewing Company och Granville Island Brewing trevliga att besöka. Dock med brasklappen att det är några år sedan jag var där.

En liten egenhet med Granville Island var att man fick köpa maximalt tre rätt små öl där, vill minnas att det var 20 cl. Jag lyckades däremot aldrig komma på varför det var så.
 
  • Gilla
Reactions: srg
Jag var på Steamworks Brewing Company nyss, jag tyckte mest att det var en turistfälla.
De gör bara en enda öl: en riktigt ljus lager som massproduceras. På plats kan man dock smaka på samma öl innan den filtreras.

Däremot så var jag på Mill St. Brewpub i Distillery District, där fanns det gott om trevlig öl. Men det är en kedja så en smula turistfälla på det också. Mill Street Brewery: Home
 

Mimer

Medlem
Jag var på Steamworks Brewing Company nyss, jag tyckte mest att det var en turistfälla.
De gör bara en enda öl: en riktigt ljus lager som massproduceras. På plats kan man dock smaka på samma öl innan den filtreras.

Däremot så var jag på Mill St. Brewpub i Distillery District, där fanns det gott om trevlig öl. Men det är en kedja så en smula turistfälla på det också. Mill Street Brewery: Home

Intressant, då har det gått rejält utför med Steamworks sedan jag var där, tråkigt att höra.

Jag drack en sampler plate på fem eller sex öl och vill minnas att den ölen jag provade bryggdes på plats . Men minnet kanske sviker mig jag vet att de har ett bryggeri i Burnaby också, kan vara att ölen kom därifrån. Men att det var ett gäng olika öl från Steamworks det är jag tvärsäker på.
 

srg

Medlem
Var på Yaletown igår vid ankomst i Vancouver.. Fyra egna öl på fat, ingen direkt höjdare. Väldigt stor restaurang som verkade ganska trevlig, skönt område med direkt utanför downtown.
IMG_20180813_190219.jpeg
 

Mimer

Medlem
Fick tag på en amerikansk polare som var i Vancouver hyfsat nyligt. Han sade att Alibi Room på Alexander Street nära CRAB Park har allt en craft beer älskare kan behöva.

Hörsägen förvisso...
 

Mimer

Medlem
Spenderade nio dagar i Göteborg i början av augusti, förutom bad, släkt, bröllop och födelsedagar så han jag även med lite öl. Här är några korta omdömen, mina högst egna och personliga uppfattningar, om den ölscen jag hann med i Göteborg denna gång.

Steampunk, Kungsgatan 7A. Steampunk är väl värt ett besök bara för stället i sig. Föga överraskande går inredning och personalens kläder i Steampunkstil. Väldigt coolt tycker i alla fall jag. Ölutbudet är också lika coolt, riktigt bra på fat (även om det just denna gång var mest stark och kraftig öl som kunde erbjudas), mycket bra på flaska och burk med ett stort utbud av bryggerier (fokus på Sverige och USA känns det som) som inte är helt lätt att hitta på andra ställen. Rekommenderas varmt, skall man gnälla på något så är känslan att Steampunk är aningens dyrare än andra ställen i Göteborg. Å andra sidan så kompenserar kunnig personal en del åt andra hållet.

BrewDog Göteborg, Kungsgatan 10B. Som alla andra BrewDog, ett stort utbud av deras egna öl kryddat med intressanta gästkranar. Man vet vad man får helt enkelt, har man besökt en BrewDog bar så blir man inte överraskad. Men heller inte besviken.

NOBA, Viktoriagatan 1A. Schizofrent ställe ärligt sagt. Fatutbudet är ungefär lika intressant som det du hittar på vilket förortshak som helst, ni vet de där ställena med Jack Vegas maskiner, dagens tips som har varit detsamma i minst fyra år samt karaoke på lördagkvällarna. Flaska/burk är en helt annan femma, oerhört imponerande och relativt billiga. Stort, stort fokus på Göteborgsbryggerierna men en hel del svenskt i övrigt. De enda icke-svenska bryggerier jag kan kunde hitta på menyn var danska Mikkeller och norska Amundsen. Skippa fatet och begär listan över flaska/burk är mitt klara råd.

The Rover, Andra Långgatan 12. För mig har The Rover alltid varit stället nummer 1 i Göteborg med ett jätteintressant och varierande utbud på de 24 fat de erbjuder men också på flaska/burk. Men... jag måste tyvärr säga att någonting har hänt med Rover, för första gången så var det inte intressant på fat. Jag har tidigare haft svårt att välja vad jag vill dricka på grund av överflödets förbannelse, nu var det snarare svårt att hitta något som jag ville ha och som jag inte hade druckit förr. Tillfällig dipp nu i sommartider? En effekt av att gänget bakom Ölstugan Tullen har tagit över? Jag vet inte, kanske kan någon som frekventerar Rover oftare än mig fylla i.

Brewers Beer Bar, Tredje Långgatan 8. Imponeras igen av BBB, både fatutbudet där man får välja om man vill ha 20 cl eller 40 cl, alltid lika uppskattat från min sida. Men också flaska och bur har man mycket intressant, även här är det utbudet koncentrerat till bryggerier från Sverige och USA, det är i alla fall min känsla. Ett extra plus till deras delikata pizzor.

Omnipollo Göteborg, Plantagegatan 3A. Givetvis inte helt olikt Omnipollos Hatt i Stockholm, fokus ligger på deras Omnipollos egen öl kryddat med intressanta saker från några av världens mesta hypade bryggerier. Utbudet är inte stort, men det är hög kvalitet på kranarna. En fundering från min sida är dock om Omnipollo Göteborg har det lite kämpigt... Jag var där två kvällar, ena gång var jag en av tre personer som drack där, andra gång en av sex personer. Kan det möjligtvis vara som så att Omnipollo, med literpriser uppåt 700 kronor per liter, helt enkelt är för dyra jämfört med konkurrenterna runtomkring? Eller var det igen en ren slump att jag besökte dem fel kvällar?

Hagabions Café, Linnégatan 21. Stigbergets "tap room". Gillar du ölen från Stigbergets bryggeri som måste du hit, alltid superfärskt och lite extra gott. Kanske för att jag själv är extremt svag för just Stigberget. Gillar du inte Stigberget, tja så väldans mycket mer öl har de inte att erbjuda tyvärr. En annan utmaning är att hitta en sittplats utomhus, stället har varit fyllt till bredden alla gånger jag har varit där. God vegetarisk mat på menyn.

Haket, Första Långgatan 32. Ok... nu är det så här. När jag gick igenom dörrarna på Haket så är ärligt min första tanke att jag hamnar i källaren med en orange boll i munnen likt Bruce Willis i Pulp Fiction. Men jag tog mod till mig... Och glad är jag för det. Exceptionellt trevlig och kunnig personal. Rätt så litet utbud på fat men det som finns är saker som verkligen står ut och är unika, som en 21,3% Eisbock från holländska DeMolen. Kylarna innehåller också massor av trevliga saker från större delen av världen, och gå runt i lokalen, det står lite kylskåp här och där utspritt. En av de absolut största positiva ölupplevelser jag har varit med om, för stället ser verkligen ut som en dive bar av värsta sort. Rekommenderas mycket varmt.
 

flybob

Medlem
Spenderade nio dagar i Göteborg i början av augusti, förutom bad, släkt, bröllop och födelsedagar så han jag även med lite öl. Här är några korta omdömen, mina högst egna och personliga uppfattningar, om den ölscen jag hann med i Göteborg denna gång.

The Rover, Andra Långgatan 12. För mig har The Rover alltid varit stället nummer 1 i Göteborg med ett jätteintressant och varierande utbud på de 24 fat de erbjuder men också på flaska/burk. Men... jag måste tyvärr säga att någonting har hänt med Rover, för första gången så var det inte intressant på fat. Jag har tidigare haft svårt att välja vad jag vill dricka på grund av överflödets förbannelse, nu var det snarare svårt att hitta något som jag ville ha och som jag inte hade druckit förr. Tillfällig dipp nu i sommartider? En effekt av att gänget bakom Ölstugan Tullen har tagit över? Jag vet inte, kanske kan någon som frekventerar Rover oftare än mig fylla i.

Omnipollo Göteborg, Plantagegatan 3A. Givetvis inte helt olikt Omnipollos Hatt i Stockholm, fokus ligger på deras Omnipollos egen öl kryddat med intressanta saker från några av världens mesta hypade bryggerier. Utbudet är inte stort, men det är hög kvalitet på kranarna. En fundering från min sida är dock om Omnipollo Göteborg har det lite kämpigt... Jag var där två kvällar, ena gång var jag en av tre personer som drack där, andra gång en av sex personer. Kan det möjligtvis vara som så att Omnipollo, med literpriser uppåt 700 kronor per liter, helt enkelt är för dyra jämfört med konkurrenterna runtomkring? Eller var det igen en ren slump att jag besökte dem fel kvällar?

Helt enig när det kommer till Rover, inte alls imponerad av utbudet. Kanske är det samma, men övriga har gått om och förbi?

Ang. Omnipollo Ggb så hade jag samma upplevelse. Var där en fredag eftermiddag och det var knappt något folk, och personalen gjorde sitt bästa för att fokusera på att tjata med sina polare/varandra istället för att faktiskt fokusera på oss som var där. Ingen skön atmosfär. Gick sedan vidare till Kino samt Rover och båda var fulla med folk. Tror att det var en miss att inte köra pizza, som i Stockholm!
 
Toppen