Senaste nytt

Resmål 50 års firande

bossefin

Medlem
Jag skulle fundera på Rom men förslaget från @Palazzi är inte dumt heller. Trevligt klimat, bra mat för de flesta och fantastiskt att åka runt. Har varit där med mina barn ett antal gånger och var skeptisk första gången men alla älskar det. Party tror jag dock inte är öns största tillgång direkt.

Istanbul är ju kanske inte så PK idag men (sitter i Turkish lounge på IST när jag skriver detta) är en häftig stad med mycket av det mesta. Lite sent på året kanske men jag har varit här i december och det var också ok.
 
Saken är att det är rätt blandat med intressen, dom vuxna är ute efter god mat och bra boende medan dom unga är ute efter shopping och nöjen mer. Priset spelar ingen större roll då det är 50 år som firas så vi är förberedda på stora utgifter.

Rom låter ju helt klart intressant men går det att kombinera både unga och vuxna intressen?

Om de gillar historia och kultur, fika, kolla på folk och äta bra så är Rom lysande, men de måste gilla att gå omkring, det finns så många utgrävningar, piazzor, kyrkor - gå omkring i Forum Romanum, Colosseum, titta upp på hålet i Pantheon och ta en fika på Piazza Navona, titta in i Vår Dam i Trastevere vid ett trevligt torg (om än lite turistigt) och så St Markusplatsen och Vaticanen givetvis. Historiens vingslag är jäkligt nära i Rom.

Och en espresso kostar bara 1€.

För hotel så skulle jag ducka Radisson vid stationen (glasväggar in tilll toaletten och papperstunna väggar samt tågstation utanför), ett par bra enkla hotel är Mercure Colosseum nära Colosseum (inte otippat med det namnet) och Hotel White nära fontänen (bra restaurang, lite små rum, men svårslaget läge).
 

CharlieK

Medlem
Drar till med en riktig outsider; Tel Aviv! Kanske inte är "nära" men har ni inte vart där tidigare så är det definitivt något jag skulle rekommendera. Var några år sedan jag var där nu, men är en riktigt trevlig stad med både kultur, party samt sol/värme - även i November.
 
Last edited:

Johans

Medlem
Funchal är trevligt. Bra temp, bra priser o kort flygtid med byte...
Väldigt bra pris på finare hotell, god mat o en cafékultur...

Säkert OK uteliv, även om jag inte har någon erfarenhet av den biten.

Annars blir det ju aldrig för mycket London... :)
Spännande förslag! Stämmer faktiskt väldigt bra att man aldrig får för mycket av London:)
 

rvarttinen

Medlem
Skulle föreslå, som tidigare skribent skrev, Lissabon. Men, november kan vara rått i luften. Paris fungerar vilken tid som helst på året. Båda städerna bjuder på högklassigt utbud på restauranger.
Paris: undvik dock 11 november, då är allt stängt oavsett veckodag (Armistice Day in France).
 
Toppen