Resklar, app från UD

Diskussion i 'Övrigt' startad av rvarttinen, 17 Juni 2014.

1. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
  2. MarSecLtd

MarSecLtd Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte den versionen som släpptes igår men väl versionen innan. Mycket bra att ha alla kontakt uppgifter till ambassader och konsulat samlade. Den nya finns till android också.

3. thh

thh Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har använt den gamla, framförallt till allmänna rekommendationer inför resor. Det är bra att ha om man behöver kontakt med ambassaden, men det har jag aldrig behövt hittills.

4. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    UD vill veta vem du ringer till - DN.SE

5. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag använder den gamla versionen på min "Padda" för att få en bra uppdaterad lägesbild,
    framförallt vad gäller säkerhetsläget i landet man planerar besöka. I Grekland var den bra
    att ha när det var som stökigast då man kunde få besked om strejker på flygplatsen etc.

6. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett tips för dem som är oroliga för vad appen har för sig i telefonen resp. har en Androidtelefon.
    Här försöker UD informera om DN:s något missvisande kritik av den nya appen UD Resklar:

UD vill inte veta vem du ringer | UDbloggen

7. mha321

mha321 Medlem

Man kan säga vad man vill om själva appen (man kan ju fråga sig varför de behöver ha tillgång till kontaktlistan överhuvudtaget, särskilt när de har identifierat det här problemet med den behörigheten), men det där var definitivt ett av de bättre svaren till den typen av kritig jag någonsin läst. Många poäng till UD för det! De flesat andra brukar ju bara göra sitt bästa för att försöka slingra sig ur frågeställningen istället...

8. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det låter som en nyords-språk från UD. "Och återigen: UD är inte intresserat av samtalsdata från användarna." Nejdå. UD var bara tvungna att ha tillgång till samtalslistorna. Annars skulle det inte gå. Handen fastnade bara i syltburken. För den tvingades till det. Och nu är den fast i syltburken.

9. mha321

mha321 Medlem

Du kan naturligtvis ha rätt, men jag tycker de har en hyfsat trovärdig förklaring. Och det är ett känt problem med Android att det blir så om man inte dumpar gamla versioner. (Sedan kunde de gott skita i ICE-kontakt-funktionaliteten ocskå, eftersom den ändå inte funkar för de som har någon form av telefonlås vilket alla borde ha..)

10. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som mha321 säger så kan man ju lösa problemet själv genom att uppgradera sin Androidtelefon eller
    genom att skaffa en Appleprodukt. Man skall naturligtvis alltid vara misstänksam men i detta fall tror jag
    inte att det fanns någon elak baktanke utan att det snarare är ett Androidproblem.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!