Senaste nytt

Resetips till Sudan

Tror inte Sudan är helt enkelt att besöka då man måste ha en bokning på och inbjudan från
ett hotell innan man kan ansöka om turistvisum. Visum tar ca. fem dagar och kostar 700:-.

Ett mycket bra hotell i Khartoum är Al Salam Rotana Hotel med stor pool. Har för mig att
hotellen inte tar internationella kreditkort utan allt betalas i cash (USD).

Till skillnad från Sverige så lär de ha varmt och skönt (kring 40 grader) !

har du bott på det hotelet?. Jag testade det för 4-5månader sedan och gick därifrån med massor med prickar över helakroppen...
Och nej, sudan tar inte kreditkort....
 

Kricka

Medlem
Jo, jag och några kolleger bodde där (Rotana) i över en vecka i december 2010. Alla var
överlag mycket nöjda med hotellet.
 

Jonas C

Medlem
Tack så mycket för alla tips och råd! Har tänkt igenom saken lite, och kom fram till att det nog finns roligare ställen att besöka än Sudan. Blir nog dessutom ganska omständligt att spendera 9+ timmar i Economy för att i stort sett bara åka fram och tillbaka. På tal om exotiska resmål, så faller nog valet på Horta, Azorerna. Bra bang for the mile, fast dock inte så roliga flygbolag, flygplanstyper, lounger, samt routings. Men ett resmål som stått högt upp på min lista under ett antal år :)
 

Jonas C

Medlem
Sitter nu med 33500 miles, nog för en väg i C och en Y. Sudan erbjuder trots allt längst flygtid på cirka 6 timmar och 30 minuter vilket ger bäst valuta för poängen. Om Lufthansa väljer att skicka sin nya C klass till KRT nästa vår (vilket är totalt osannolikt) så blir nog en resa till Sudan det självklara valet. Annat fall kanske en resa till CMN med TK i Business Class.

Blev tyvärr inget Azorerna då A3 är väldigt restriktiva i sina routing regler, och skatterna var inte heller värst lockande.
 

Dr. Miles

Expert
Sitter nu med 33500 miles,
Fortsätta samla miles till 42.000 miles hos Aegean, då har du flera möjligheter.

Intra-Asien t/r i Business class: 42.000 miles

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Intra-Sydamerika t/r i Business class: 42.000 miles

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Intra-Oceanien t/r i Business class: 42.000 miles

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Aegean Airlines | Spend Miles
 

GillBates

Medlem
Klart du skall åka till Khartoum! När jag var där för 15 år sedan bodde jag på hotel Acropole vilket jag nu ser är rankat som nummer 1 av hotellen i Khartoum på tripadvisor (vilket förmodligen inte säger så mycket även om dom har ett Hilton). Du får en annorlunda upplevelse; varmt som s*tan, mörkt som natten när solen går ner men trevliga människor. Nattlivet är förvisso något begränsat, men jag fick höra att man kunde köpa på sig starkare varor på den Ryska ambassaden :p
 

Gnopps

Medlem
Åker du till Khartoum så har Turkish Airlines bra priser därifrån i affärsklass eller premium ekonomi:

  • Khartoum-Istanbul-Malé, SEK 10873 i affärsklass (J).
  • Khartoum-Istanbul-Beirut/Tel Aviv, SEK 4702 i affärsklass (J).
  • Khartoum-Istanbul-Shanghai/Hong Kong/Guangzhou/Peking, SEK 7074 i premium ekonomi (A). Lägg på 2500kr så flyger du i affärsklass mellan Khartoum och Istanbul t/r (J+O).



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Toppen