Resetips till Sudan

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Jonas C, 17 Juli 2012.

1. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sitter med 25K A3 miles som kommer gå ut om lite drygt en vecka (om jag har förstått det rätt). Poängen räcker till en tur och returresa i Economy inom zonen för Europa och Nordafrika. Har sökt på lite routings för att få bäst bang for the mile, och kom fram till att Khartoum i Sudan skulle ge rätt bra värde.

Sudan är visserligen ett lite udda resemål, och det råder visserligen oroligheter i de södra delarna av landet. Men vet någon om det är säkert att resa till huvudstaden? Att boka hotell går tydligen inte att göra genom någon av de "konventionella" bokningssajterna. Har försökt hitta hemsidor som tillåter bokningar i Sudan, men har ej lyckats hitta något. Visum krävs ej vid vistelser upp till 24 timmar.

Tips och råd uppskattas gärna!

2. charlesswe

charlesswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Känd för att vara jätte bra startpunkt för en RTW med OneWorld i First, det vet jag. 50kkr! Passa-på pris.

:)

---

Om jag har förstått rätt så går inte ut A3 miles om man är Guld hos de, jag antar att du är det.

Från Flyertalks A3 FAQ: http://www.flyertalk.com/forum/aege...egean-gold-card-crash-course-new-a3-read.html

Last edited: 17 Juli 2012
  3. Jag skulle nog hoppa över Sudan... Känns lite väl riskabelt och fulare huvudstad kan jag knappast tänka mig.

Även jag behöver bränna lite A3 miles och funderar på att ta en tur mellan europeiska extrempunkter...:

Boka en billig resa med Estonian Air ARN-TBS för ca 700kr. Ta ut en enkel bonusresa till Horta på Azorerna. Ta en enkel bonusresa från Horta till LYR på Svalbard. Bränn 5.000 Eurobonus-miles på LYR-OSL och ta Swebus (tortyr:p) från OSL till VST för 139kr.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Routingen kommer se ut ungefär så här:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited: 17 Juli 2012
    2 personer gillar detta.
  4. twiggs

twiggs Medlem

Som jag har förstått det så tillåter A3 bara en "stopover"* under 24 timmar i varje riktning, så någon routing blir det ju inte tal om. Kan säkert tolkas som 1 mellanlandning.

* = AHO har skrivit något om detta, och vi konstaterade att det inte var någon stopover i riktig mening.

5. Ja, så är det.
    http://www.businessclass.se/star-alliance/2534-ska-goera-med-25000-a3-poaeng-2.html#post31851

6. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  7. De flyger fortfarande från FRA. Finns en del alternativ med *A till Khartoum; Ethiopian, Lufthansa, Egypt Air & TK.

8. Singapore

Singapore Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Angående säkerhetsläget i Sudan.

20 jun 2012, 10:46

Avrådan

"Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till Sudan med undantag för resor till huvudstaden Khartoum. Avrådan gäller tills vidare"

Citerat från Svenska Ambassaden i Sudan.

1 person likes this.
  9. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror inte Sudan är helt enkelt att besöka då man måste ha en bokning på och inbjudan från
    ett hotell innan man kan ansöka om turistvisum. Visum tar ca. fem dagar och kostar 700:-.

Ett mycket bra hotell i Khartoum är Al Salam Rotana Hotel med stor pool. Har för mig att
    hotellen inte tar internationella kreditkort utan allt betalas i cash (USD).

Till skillnad från Sverige så lär de ha varmt och skönt (kring 40 grader) !

10. Hoppa över sudan. Varit där många gånger och det är en riktig jäkla håla. Självklart intressant om du känner dig manad för lite äventyr. Finns egentligen bara ett hotel där som man "kan" bo på (corinthia) och det är stört dyrt och ingen höjdar...fin lobby dock :)

Det där med 24timmar utan visum kan du ju försöka med men min gossning är att du inte kommer in i landet och får sitta på flygplatsen tills retur flyget går... Detta vis från erfarenhet över hur struligt jag har haft det för att komma in, och då var jag flight crew som gjorde possitioning över en natt bara..

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!