Senaste nytt

Resetips Arlanda - Denpasar (eller annat förslag) med 2 för 1 voucher

Björklund

Medlem
Vilken long haul resa/flygbolag är att föredra i business om jag nu har nåt att välja? Inte för att frun bryr sig det minsta, men ändå!
 

Dr. Miles

Expert
Hur kommer det sig @Dr. Miles att sträckan du angav arn-ist-hkg-sin-dps blir så mycket billigare i bränsletillägg? Är det så att flera korta sträckor alltid gör det billigare eller beror det på något annats?
Arn-bkk-dps kostade 140k/pers iallafall.
Det är för att Hong Kongs motsvarighet av Luftfartsverket bestämmer hur mycket bränsletillägg flygbolaget får debitera per sträcka till/från Hong Kong och bränsletillägg på de sträckorna är avsevärt lägre än andra rutter med liknande flygavstånd.
(Long haul: 211 HKD, short haul: 47 HKD för tillfället)

Alla flygbolaget måste följa denna regel om resan börjar från Hong Kong, men vissa fåtal flygbolag följer denna regel även om resan börjar från annanstans och till/från/via Hong Kong. Turkish Airlines är ett av dem.
Det är därför totalsumman av denna routing är billigare än andra.

Det har vi diskuterat i den här tråden: Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Känns som att ju fler stop desto svårare att få allt att klaffa?
Så är det ju. Mer parameter, dessto svårare blir det.

Om jag nu hittar resan ovan, hur beräknas kostnaden i form av EB poäng isåfall med vouchern?
140.000 poäng per person i Business class utan Amex 2-4-1 voucher.
 

Björklund

Medlem
Är det idiotiskt att försöka spara ca 4000 genom att göra:
ARN - HKG t/r med vouchern för att sen:
HKG - DPS t/r med Garuda Indonesia som jag köper vid sidan av och får en natt på hemvägen i Hong Kong

Börjar bli mycket letande för lite pengar känner jag snart :)
 

Björklund

Medlem
Hittar ju denna resa via ITA men när jag försöker söka one way biljetter via United hittar jag inga av dessa tider, tänker jag helt fel? Tror jag läste nåt i guiden att SQ biljetter finns via deras sida KRIS flyer?
Denna resa borde väl vara perfekt för mig eftersom den är operated by SAS eller det kanske inte har någon betydelse i form av tilläggen vi tidigare diskuterat? @Dr. Miles

Stockholm (ARN) to Denpasar Bali (DPS)

SK.png

Stockholm (ARN) to Copenhagen (CPH) — Sat, Oct 24
SAS 401
Dep: 7:55 am
Arr: 9:05 am
1h 10m
Airbus A321
Business (C)
Layover in CPH
3h 25m
SK.png

Copenhagen (CPH) to Singapore (SIN) — Sat, Oct 24
SAS 8001
Dep: 12:30 pm
Arr: 6:30 am
12h 0m
Boeing 777
Business (C)
OPERATED BY SINGAPORE AIRLINES
Layover in SIN
Sun, Oct 25
2h 50m
SK.png

Singapore (SIN) to Denpasar Bali (DPS) — Sun, Oct 25
SAS 8015
Dep: 9:20 am
Arr: 12:05 pm
2h 45m
Airbus A330
Business (C)
 

Dr. Miles

Expert
Hittar ju denna resa via ITA men när jag försöker söka one way biljetter via United hittar jag inga av dessa tider, tänker jag helt fel? Tror jag läste nåt i guiden att SQ biljetter finns via deras sida KRIS flyer?
Denna resa borde väl vara perfekt för mig eftersom den är operated by SAS eller det kanske inte har någon betydelse i form av tilläggen vi tidigare diskuterat? @Dr. Miles

Stockholm (ARN) to Denpasar Bali (DPS)

SK.png

Stockholm (ARN) to Copenhagen (CPH) — Sat, Oct 24
SAS 401
Dep: 7:55 am
Arr: 9:05 am
1h 10m
Airbus A321
Business (C)
Layover in CPH
3h 25m
SK.png

Copenhagen (CPH) to Singapore (SIN) — Sat, Oct 24
SAS 8001
Dep: 12:30 pm
Arr: 6:30 am
12h 0m
Boeing 777
Business (C)
OPERATED BY SINGAPORE AIRLINES
Layover in SIN
Sun, Oct 25
2h 50m
SK.png

Singapore (SIN) to Denpasar Bali (DPS) — Sun, Oct 25
SAS 8015
Dep: 9:20 am
Arr: 12:05 pm
2h 45m
Airbus A330
Business (C)
För det första, du kan inte söka awardplatstillgång av Singapore Airlines flight på Uniteds webbsida.
För det andra, du kan inte boka codeshare när man bokar bonusresor. Det ska alltid vara operating carriers flightnummer.
 

Björklund

Medlem
Okej, då var det som jag skrev då att United inte har dessa via sin sökmotor.
Ok, så om jag fattat det rätt med Codeshare innebär det att jag måste hitta ex. SAS flyg med SK nummer för att vara giltigt inom bonusresor?
 

Senator

Moderator
Okej, då var det som jag skrev då att United inte har dessa via sin sökmotor.
Ok, så om jag fattat det rätt med Codeshare innebär det att jag måste hitta ex. SAS flyg med SK nummer för att vara giltigt inom bonusresor?

precis så. Enbart bonusresor med egna flygningar.

Jag vet inte vem (utöver Singapore Airlines själva) som visar tillgänglighet online för Singapore.

Mitt tips är: om resesällskapet inte är så himla intresserat så gör det enkelt. Stockholm - Bangkok - Denpasar tur/retur :)
 

NotRyan

Medlem
ANA visar väl fortfarandel SQ-flighter?

I övrigt håller jag med @Senator om att göra det enkelt, MEN om du hittar tillgänglighet på SQ351/352 och vidare med SQ till Denpasar så vete tusan om du inte ska skippa Thai och ta dig via Köpenhamn ändå..
 
Last edited:

Björklund

Medlem
@NotRyan lutar lite åt det tyvärr.

Jag har inga problem att ta mig till Cph eller Oslo tex om det skulle saken bättre, hur tänkte du då?
Jag gjorde en snabb sökning med ITA med cph-bkk-dps med Thai och då var jag nere på 6500:- om jag nu räknade allt rätt. Hur söker jag annars sq award flighter? Bli medlem för att kunna söka?
 
Toppen