Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

Det där med att jobba ostört är ju en intressant princip. Det kan vara minst lika effektivt att jobba "ikapp" hemma innan man åker och sedan använda tiden (även i C) till att ta det lugnt och "ladda batterierna" innan man kommer fram så att man kan vara effektiv då.
 

rob74

Medlem
Erik Bernskiöld:17226 skrev:
Det där med att jobba ostört är ju en intressant princip. Det kan vara minst lika effektivt att jobba "ikapp" hemma innan man åker och sedan använda tiden (även i C) till att ta det lugnt och "ladda batterierna" innan man kommer fram så att man kan vara effektiv då.

Själv försöker jag alltid jobba så mycket som möjligt innan jag åker iväg, så att jag kan använda restiden till att komma i kapp med mig själv; ingen mobil, dator etc utan bara jag, min bok (som jag aldrig hinner läsa annars) och ett glas bubbel eller vad som finns att tillgå!
Ibland kanske det blir att skriva klart några mail och liknande, men försöker undvika sådant så gott det går.
Det är så skönt att gå ombord på planet och känna att man är fri de timmarna i luften.
Och som någon nämnt tidigare så vill jag helst inte att det blir möjligt att använda mobiltelefonen ombord.
Vilken sabla kakafoni av ringsignaler och tjatter det skulle kunna generera...
 

niksal

Medlem
Jag skulle gärna återuppliva denna tråd.

Min arbetsgivare (IT-bolag åt finansindustrin) har en resepolicy som säger billigast möjligt, men om man reser long-haul och inte har en tillräcklig viloperiod innan man skall till kund/möte så kan man boka premium economy eller business. Vad anser ni är en "tillräcklig viloperiod"? I praktiken har policyn utformat sig så, att om man har en natt mellan ankomst och uppdrag så blir det economy.

Vidare, vilka veckodagar reser ni long haul? Är det normalt att man förväntas offra sina veckoslut till flygande så att man får en hel arbetsvecka på plats och brukar det kompenseras på något sätt?

Hurdan är er long haul resepolicy? Nämn gärna bransch också.
 

agehall

Medlem
Jag skulle säga att om man reser långt och har en tidsomställning på mer än 5h, så vill jag iaf ha en 24h period innan jag börjar jobba om jag inte flyger C.

Jag har spenderat många söndageftermiddagar på att flyga någonstans. Ofta har jag sedan kommit hem på lördag morgon helgen därpå. Det är ett sabla oskick av företag att förvänta sig att man ska ställa upp på detta. Får man ta kompledigt för sin restid är det kanske OK, men annars är det inte OK i längden. Jag får egentligen ingen kompensation för detta.

Resepolicy är Y-only, möjligen med undantag då C råkar vara billigare än Y, vilket ibland händer.

Jobbar i IT-branchen.
 

Mikael

Medlem
Restidersättning för en longhaul under helg ger visst plåster på såren. Om det sedan är tillräcklig kompensation eller inte kan diskuteras. Jag förväntas resa på helg om det är långresa. Endast Y, tror inte C skulle vara populärt även om det var billigt (skulle sticka i ögonen på folk).
Håller med om att jag vill ha 24h för att vila ut innan jag börjar arbeta.
Jobbar som IT-konsult.
 

Kricka

Medlem
Hos oss gäller billigast möjliga, i vissa sammanhang ombokningsbart, vilket ju brukar
bli Economy, Vid senaste besöket i Moskva hade det blivit en Z med LH tlll DME,
vilket var tur då returresan fick bokas två gånger och kunde dessutom reroutas via
MUC utan extra kostnader.
 
Det där med 24h innan jobb är jag lite skeptisk till. Tycker oftast det är skönare med "snabbt in, snabbt ut" principen och fösöker börja jobba så fort som möjligt så man kommer hem tidigare...
 
Det är väl där ingen resepolicy på det kommer bli så bra. Vissa av oss klarar och vill hellre bli klara med det vi skall göra snabbt, medan andra verkligen behöver "pausen" mellan resa och jobbstart.
 

majer

Medlem
Resepolicyn säger Economy, även om Business skulle vara billigare.
Long-haul-resor med tidsomställning föredrar jag en "natts" sömn innan jag börjar jobba, även om jag brukar krokna någon timme på eftermiddagen följande dag.
Jag får inte restidsersättning om jag reser på helger, vilket innebär att jag aldrig reser på helger. Vill arbetsgivaren att jag ska vara på plats på måndag morgon reser jag ut på fredagen. I själva verket är det då billigare att ge mig restidsersättning och låta mig resa på söndagen, men resepolicys har väl en tendens att vara trånga?

Jobbar inom teknikbranschen.
 
Toppen