Visst, det kan sticka i ögonen på en del OMEDVETNA människor/resenärer när de läser "Business" på kvittona, men om det nu de facto är billigare än eller likvärdigt med t ex en Eco Flex, så vad är felet? Jag anser att det är PRISET som ska styra och inte någon jantelagifierad policy utan några som helst förankringar i verkligheten. På tåg har jag ofta bokat 1:a klass istället för 2:a klass, då detta varit billigare. Då har jag alltid varit noga med att tala om varför jag gjort det och hittills har ingen opponerat sig, tack och lov.
På flyg kan det ibland vara en differens på endast 10-20 kr mellan högsta ekonomiklass och Z-klass. I det fallet väljer jag alltid Z för flexibiliteten.
Jag jobbar inom den privata sfären och då är det alltid billigaste biljetten som gäller. De resor som blir inom tjänsten är oftast inom landet, men enstaka utflykter i Norden/Europa kan förekomma. Interkontinentala resor förekommer i princip aldrig.
Då jag gör enskilda uppdrag på ren frilansbasis väljer jag alltid det som är billigast (jag har oftast exakta tider att hålla mig till och behöver aldrig åka hem tidigare/senare än vad jag har bokat), men är väl lite friare hur jag bokar. I vissa fall har jag tagit lite mindre lön och fokuserat på att få resorna täckta.
Det är trots allt jag som måste ligga ute med resepengarna, så ibland har det varit en rätt så stor belastning. Många uppdragsgivare betalar ut ersättning via tredje part/samarbetspart så ibland har jag fått vänta mer än nog, speciellt om det rört sig om utlandsuppdrag... Inte roligt!
Förra sommaren blev det en hel del Z-klass på SK och tur var väl det, för struligare resor var det länge sedan jag varit med om. Jag skulle kombinera två olika jobb på samma resa, men med kort varsel behövde det ena jobbet flyttas fram en vecka och jag var helt enkelt tvungen att åka hem mellan dessa jobb. Då kunde jag utan avgifter boka om två av sträckorna samt boka nya biljetter för de båda andra sträckorna så att den part som ville ändra fick den högre kostnaden och de andra fick en mindre kostnad. Fair enough...
Reser jag inrikes privat tar jag mer än gärna en Z-klass om prisskillnaden är marginell eller om biljetten är prissatt på en bra nivå.
Europaresor försöker jag hitta rabatterade biljetter i C-klass och likaså då jag åker interkontinentalt. På långresorna är det ofta poängbränning som gäller och åker båda jag och flickvännen så kanske det blir en betald C för mig och en på poäng för henne.