Resereportage av Ethiopian Airlines Business class: Stockholm-Addis Ababa-Abjuja

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Svante, 15 Februari 2013.

  1. Svante

    Svante Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Så blev det då dags att ta sig tillbaka till det förlovade landet Nigeria för att fira jul och nyår. Inte direkt ett land som man kanske förknippar med vare sig semester eller jul och nyårsledighet.

    Valet av biljett föll inte alldeles osannolikt på just ET. Dels ville jag ju samla på mig lite poäng dels är det inte många bolag som flyger dit ABV. Lufthansa skulle ha det smått fantastiska priset 16500 SEK för Y (H resp G) vilket i runda slängar skulle ge 2000 poäng. ET hade en biljett i C för 19000SEK jämt. Skulle ge kring 20000 poäng om jag inte var helt fel ute, vilket skulle leda till att mitt EBG förlängs ett år till, vilket troligen är sista året om ingen stor förändring skulle ske.

    Första gången jag betalar ur egen ficka för att flyga business. Har fått flera uppgraderingar tidigare, främst med Lufthansa, mellan ABV-FRA, på grund av goda personliga kontakter. Men att betala för det har inte funnits i min värld.

    Hade läst de två tidigare reportagen här på BC om flighterna med ET till Rom och var vid gott mod när jag beställde. Sedan ändrade ET kärra från 757 till 737 på sträckan ARN-CAI-ADD. Sträckan ADD-ABV skulle vara med deras 777.

    Några dagar innan avresa ändras till mitt förtret sträckan ADD-ABV till en 767. Jag såg även att flighten dagen före hade ändrats till deras 787. Det var nära att jag bokade om det hela, men kunde inte ta fler semesterdagar.

    Ankom ARN i god tid för att checka in. Inceckningen gick alldeles lysande, bortsett från att jag hade för mycket kilon i väskan. Fick bara vara 32. Detta fick jag ordna till så 5 kilo ostar hamnade istället i handbagget. SAS-loungen hoppar jag över då det skrivits mycket om detta redan i tidigare reportage.

    ARN-ADD via CAI
    ET715
    737-800
    Plats: 2L

    Välkomnades ombord och satte mig ner och fick i princip direkt Champagne. Det hann med att bli påfyllning också innan vi startat.
    089.jpg

    Vi var inte mer än 4 pax i C denna flygning. Pursern som var mycket trevlig sa till och med att om jag inte gillade vad som sedan skulle visas på monitorn var det bara att säga till så kinde detta åtgärdas. Kändes lite makabert då mitt eventuella val skulle påverka all på hela flighten.

    Stolen är bred och bekväm, men går inte att flla särskilt mycket. Detta finner jag märligt. Då avståndet till bakomvarande är väldigt stort och inte påverkar den som sitter där. Det är nog det enda jag kan klaga på.
    090.jpg


    Strax efter uppnåd marchhöjd gick flygvärdinnor runt och frågade vad som önskades. Det fick bli en JW-black för min del. Det var ingen stress alls vilket jag gillar. Jag sitter gärna och smuttar på min fördrink ett tag innan mat komma skall.
    091.jpg


    Det fanns ett val till förrätt och den var inte alls dum.
    092.jpg

    Huvudrätt kunde väljas, fisk eller kött. Valet för på kött för min del. Smakade alldeles utmärkt. De hade två röda viner att välja mellan, ett franskt och ett sydafrikanskt. Fick bli det sydafrikanska för min del.
    093.jpg

    Efter detta kom en vagn ut med efterätter, både bakelser och ostar. Blev ostar för min del och det snålades verkligen inte med antalet.
    094.jpg 095.jpg


    Det blev även lite kaffe och bakelser.
    098.jpg

    Sedan somnade jag till och vaknade först vi inflygningen mot CAI. Där fylldes det på flygbränsle och hela stoppet tog ca en timme. Under tiden kunde man få drycker om man så behagade.
    099.jpg

    Ca 1,5 timmar före ankomst till ADD blev det frukost.
    100.jpg



    Vi var lite sena till ADD så när jag ville gå till loungen för att röka försökte de hindra mig och sa att det ej fanns tid för detta. Men vis av erfarenhet i Afrika går inget någonsin i tid, varför jag ändå tog mig till lougen. Det fanns nu en gaska nyöppnad louge, men då jag på förhand fått reda på att det ej var rökning där, struntade jag i denna och gick till den ”gamla”. Hann med lite kaffe också innan jag tog mig till gaten.


    ADD-ABV
    ET911
    767
    Plats 5L

    Blev körd till flygplanet i en separat buss för C-pax. Planet var helt omålat och kritvitt. Ingen logga någonstans.

    Sätet äldre typ som dock gick att luta väldigt bra. Gott om plats.
    101.jpg 102.jpg

    Det fanns individuella monitorer men dessa fungerade inte...
    103.jpg

    Istället en hederlig gammal "tjock-tv"
    105.jpg


    Det blev champagne igen samt JW-black innan maten.Återigen bara en förrätt att välja men den var god.
    104.jpg

    Huvudrätten fanns det val av och det fick bli kött för min del. Har dock inga blider. Efter det så gick de runt och bjöd på en mer mat i form av lokala etiopiska rätter. Smaskens värre och nu kände jag att jag inte orkade mer. Somnade fint och vaknade strax för landning i ABV.




    ABV-ADD
    ET910
    777
    Plats 1E

    Så blev det nu deras trippelsjua. Fick ingen champagne med hänvisning till lokala nigerianska lagar. Detta tror jag dck var en ursäkt för att inte öppna någn flaska och för att de var lata. Har rest flera gånger tidigare från ABV och då har det aldrig varit problem med detta.

    Väl uppe trevlig förrätt, nu med champage.
    123.jpg


    Sedan följde en kycklingrätt som var trevlig. Samma röda vin som tidigare.
    126.jpg

    Då jag fortfarande var hungrig undrade jag om det fanns mer mat att få. Kycklingen var slut, men jag fick en mycket god lax istället. Allt avsluutades sedan igen med goda ostar.
    127.jpg

    Sätet är ”lieflat” med lutning. Just där jag satt, längst fram, räckte det inte till och mina fötter slog in i väggen framför. Det något märkliga med dessa stolar är att de INTE går att fälla bakåt!!! Man kan alltså inte sitta rakt upp och sedan luta sätet bakåt, utan antingen sitter man i 90 grader eller så fäller man hela sätet till sängliggande.
    121.jpg 122.jpg 128.jpg

    Stolarna har även AVOD med små skärmar om man sitter där jag sitter, större om man har någon framför sig.
    124.jpg




    ADD-ARNvia CAI
    ET714
    737-800
    Plats 2L

    Inga bilder från detta sista ben. Flygningen gick bra med en timmes stopp i CAI för tankning. Mat och dryck som tidigare. Resa upp kändes dock lite jobbigare då i princip allt serverades på den kortare sträckan upp till CAI. Sedan följde 5 timmars flygning utan att mycket hände. Det gick ju att be om i princip vad som under tiden. Men jag hade svårt att somna då stoppet i CAI liksom förstört rytmen. Kabinen var fullpackad denna gång, många svenskar som väl varit på julsemester i Tanzania eller dylikt.

    Sammanfattningsvis leverar ET enligt mitt tycke en mycket bra produkt. Maten och servicen är mycket bra. Just för min del med denna resa är hemresan den jobbiga delen då det är ett längre ben mellan CAI till ARN än mellan ADD och CAI. Jag satt ärligt talat bättre i stolarna på 767an än på 777an. Sätena på 737an lämnar en del att önska, främst lutningen som inte var mer än på ett vanligt ekonomisäte.

    Priset för C är dryga 15-20000sek mindre än vad Lufthansa tar.Vad avser poäng till EuroBonus är det rena rama julafton jämfört med Lufthansa. Resan gav mig nära 24000 poäng. Motsvarande med Lufthansa hade gett enbart drygt 6000!!!

    Skulle jag göra denna resa igen? Ja:) Redan om 5 veckor är det dags igen.
     
    Gus, Palazzi, helgonet och 7 andra gillar detta.
  2. Tack Svante. Själv åkte jag FRA-ADD(B777 equipment swap från B787), ADD-SEY-ADD (B737-800 med Sky Interior) över nyår. Tyvärr tyckte jag inte att Ethiopian levde upp till "hypen".

    Det var aldrig aktuellt för mig att åka ARN-CAI-ADD med B737an. Hoppar nog det om inte priset är överlägset billigare...
     
    Gus gillar detta.
  3. Svante

    Svante Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det beror på vad man menar med pris (halva priset mot Lufthansa)...har det inte så välbeställt att jag kan välja och vraka. Skulle gärna ta vägen över FRA istället, men då går priset upp ordentligt samt innebär övernattning i ADD på vägen hem.
     
  4. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för reportaget!

    Nu är jag så långt ifrån en Afrika expert man kan komma men jag har noterat att väldigt många åker till ADD bland annat här på BC.se (vissa åker väldigt ofta dessutom.)
    Är det jobbresor och isåfall, vad är det ni jobbar med därborta?

    Har alltid föreställt mig att stora delar av Afrika ser ut så här..


    Om jag någonsin under min livstid åker dit ner så blir det nog CPT eller kanske JNB. :)
    Alt MRU om det räknas till.
     
    Last edited: 15 Februari 2013
  5. Svante

    Svante Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Andreas: Många delar av Afrika ser ut just som du föreställer dig, andra delar etter värre. Jag har bott i Nigeria de tre senaste åren, samt "lämnat" kvar min fru där. Därav att jag reser dit. Sydafrika är vackert och trevligt, men INTE Afrika...snarare nästan Europa. Det sägs att man antingen hatar Afrika eller älskar det finns inget mellanting. Jag personligen älskar det. Men beroende på vad du vill uppleva skulle jag rekomendera Zimbabwe eller Zambia samt Tanzania. Även Uganda.
     
  6. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för responsen..

    Jo, jag har några bekanta som varit i Tanzania på safari resor och dom har ju varit lyriska när dom kommit hem så det kan ju inte vara helt tokigt att uppleva något sådant!

    Vi får se vad som händer i framtiden, kanske jag gör ett besök jag också även om jag är en lite mer storstadsresenär. :)
     
  7. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig rapport! Stämmer helt överens med mina upplevelser hos Ethiopian. Stolen på 738:an är inte mycket att hänga i granen, och de kunde gärna ha haft lite mera recline. Maten var OK men definitivt inget att hurra över. Dock såg din mat på utresan riktigt god ut, vilket jag misstänker är tack vare Arlandas fantastiska catering anläggning.

    Jag upplevde dock stolen på 777:an som ganska OK. Visserligen lite svårt att hitta en hyfsad lounge position, men nog gick det att luta stolen bakåt en bit. Jag satt förvisso på rad 3, så det kanske hade något med stolarna på rad 1 att göra(?)
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Såhär såg det ut från mitt hotellrum:

    [​IMG]

    Det var inte så farligt i Addis Ababa, och folket är mycket trevliga.
     
    1 person likes this.
  9. Svante

    Svante Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jonas: Kanske var jag lite otydlig, eller så har du rätt. Vadjag menar var att det gick inte att luta ryggstödet i sittande position. Utan för att göra det så började hela stolen glida frammåt samt "ben"-delen att luta nedåt, inklusive där rumpan har sin plats:)

    Men jag återkommer om detta efter nästa resa. Hoppas ej sitta på främsta raden då...
     
  10. Det påminner om Singapore Airlines Business class stolar på Airbus A380/Boeing B777-300ER.
    Svårt att hitta lazy-z läge då stolen glider framåt, inte bakåt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×