Senaste nytt

Reserapportstävlingen 2011 1:a plats: Resa med All Nippon Airways, Thai Airways Lufthansa i Fi...

TreD

Medlem
Hej<br />
<br />
Jag har en god del poäng på lager också med LH och kikade idag på en STO-JNB bonusresa t/r i F. LH vill ha 170.000 poäng för en sådan resa. <br />
<br />
Du säger i din artikel att du brände 240.000 på din ganska långa resa i F. Hur fick du till det till ett så lågt 'pris'? <br />
Kan du beskriva och kanske ge några tips?
 

rob74

Medlem
<blockquote><strong>TreD;13781 wrote:</strong> Hej<br />
<br />
Jag har en god del poäng på lager också med LH och kikade idag på en STO-JNB bonusresa t/r i F. LH vill ha 170.000 poäng för en sådan resa. <br />
<br />
Du säger i din artikel att du brände 240.000 på din ganska långa resa i F. Hur fick du till det till ett så lågt 'pris'? <br />
Kan du beskriva och kanske ge några tips?</blockquote>
<br />
Förstår jag det rätt nu att du har dina poäng på Miles &amp; More?<br />
För enligt EuroBonus uttagstabell så kostar en bonusresa i F mellan Europa och Sydafrika 180.000 poäng.<br />
<br />
Min plan var faktiskt att försöka snika till mig resan för 180.000 poäng då det är normaltaxan från Europa till Asien i F, men då jag hade ett stopp på över 24 h i Japan (som ju faktiskt var en rejäl omväg) så ville de inte gå med på det. Agenten jag bokade med talade med en supervisor och återbekräftade detta dagen efter bokningen.<br />
En bonusresa i F inom Asien kostar endast 60.000 poäng, och då kan man ju ta sig fram med en hel del intressanta flygbolag. <br />
Hade jag varit ute efter att åka till Australien/Nya Zeeland så hade det också landat på 240.000 poäng.<br />
I kronor blir det alltid lite billigare om man har SAS med i bokningen, eftersom de inte tar ut YQ (bränsletillägg) på bonusresor. I denna resa var det ju bara Star Alliance-partners, så då blev notan på lite över 5.000 kr. ANA tar ut ganska höga YQ och de har nyligen höjt.
 

swede77

Medlem
Kanon reportage. Grattis till vinsten! Väl värd ett första pris! Man inser inte hur mycket jobb det är att göra ett resereportage innan man provat det själv! Särskilt om mna har en 3e världen internetuppkoppling!
 

rob74

Medlem
<blockquote><strong>swede77;13960 wrote:</strong> Kanon reportage. Grattis till vinsten! Väl värd ett första pris! Man inser inte hur mycket jobb det är att göra ett resereportage innan man provat det själv! Särskilt om mna har en 3e världen internetuppkoppling!</blockquote>
<br />
Tack! :)<br />
Ja, det var rätt så mastigt att få ner allt på pränt. Bilder ska väljas ut och redigeras, texten formuleras osv. <br />
Under själva resans gång skrev jag ner lite kortfattade meningar om mina upplevelser, så det var till god hjälp när jag satte ihop alltsammans. Det hade ju gått nästan 4 månader när jag skrev rapporten, så en del detaljer hade kanske missats annars.<br />
Det blev några sena kvällar och ögonen gick rätt så i kors på slutet.
 

Stefan62

Medlem
Jag är relativt ny på BC och går igenom alla reportage osv. Det här var bra och jag vill göra samma resa, men har inte tillräckligt med poäng....vad kan den kosta i kr?
 

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>Stefan62;41858 wrote:</strong> Jag är relativt ny på BC och går igenom alla reportage osv. Det här var bra och jag vill göra samma resa, men har inte tillräckligt med poäng....vad kan den kosta i kr?</blockquote>
<br />
Om du skaffar <a href="http://www.usairways.com/en-US/Resources/_downloads/dividendmiles/partnerawardtravel.pdf" rel="nofollow">110.000 miles på US Dividend Miles(USD DM)</a> kan du resa som <strong>rob74</strong> gjorde.<br />
Inköpskostnad för 110.000 US DM miles ligger ca 14-15.000 SEK vid olika buy miles kampanjer.
 

rob74

Medlem
<blockquote><strong>Stefan62;41858 wrote:</strong> Jag är relativt ny på BC och går igenom alla reportage osv. Det här var bra och jag vill göra samma resa, men har inte tillräckligt med poäng....vad kan den kosta i kr?</blockquote>
<br />
Tackar för det! :) <br />
Jag har för mig att jag uppskattade den resan till runda slängar 200 kkr. Inget som gemene man kanske hostar upp ur egen ficka i en handvändning. Därför är det stort värde i dessa bonusresor. Köp av Dividend Miles under kampanjer rekommenderas för den som vill testa C och F för mindre pengar. T ex kostar en resa Europa-Oceanien ToR i F endast 150.000 DM! <br />
(Samma resa som du betalar 240.000 EuroBonus-poäng för...)<br />
Jag har själv i dagsläget 230.000 DM och börjar känna ett kraftigt sug efter att sätta sprätt på några tusen... ;)
 

ulagun

Medlem
Som sagt härligt reportage.<br />
<br />
En klar fördel med M&amp;M om man ämnar ta med t.ex. hustrun på framförallt på resor med höga poänguttag är att denne reser för halva uttaget. Har nyligen bokat CPH-FRA-RIO i C-klass för oss båda. Blev en rejäl insparning jämfört med t.ex. EB.<br />
<br />
F.ö roligt minne när jag såg toa-bilden.<br />
För några år sedan första gången på japanskt hotell, hade motsvarande komplicerad toa-apparat med knappar och munstycken överallt.<br />
Ropade förundrad på hustrun, böjde mig ned över toan och tryckte på en av knapparna. Resulterade i en jetstråle rakt i ansiktet. <br />
Bingo!!!<br />
Å andra sidan spelade den musik när man spolade ;-)
 

rob74

Medlem
<blockquote><strong>ulagun;42610 wrote:</strong> <br />
F.ö roligt minne när jag såg toa-bilden.<br />
För några år sedan första gången på japanskt hotell, hade motsvarande komplicerad toa-apparat med knappar och munstycken överallt.<br />
Ropade förundrad på hustrun, böjde mig ned över toan och tryckte på en av knapparna. Resulterade i en jetstråle rakt i ansiktet. <br />
Bingo!!!<br />
Å andra sidan spelade den musik när man spolade ;-)</blockquote>
<br />
Haha! Ja, jag var redan insatt i riskerna första gången jag var i Japan 2003, så jag slapp genomgå "initieringsriten" med stråle i ansiktet... ;) Snacka om "businessclass-stol" på toaletten! Det är väl bara lie-flat och massage som saknas. :)
 
Toppen