Senaste nytt

Reserapport - till Saigon med Finnair och Vietnam Airlines i business

Lindberg

Medlem
Tackar och bockar för alla trevliga kommentarer :)


Trevlig rapport. En resmålsfråga, hur var SGN? Var ni i "REP" / Siem Reap?

Saigon var ett trevlig, trafikinfekterat och högljutt resmål. Det som först slår en är verkligen trafiken. Det kan vara helt omöjligt att bara ta sig över en 5-10m bred gata. Det är totalt tjockt med skoters, mopeder och motorcyklar. Det tog oss ett par dagar att aklimatisera oss och lägga skandinaviskt trafikvett åt sidan. Så fort man börjat inse att det bara var att ignorera blev Saigon mycket trevliga. Det finns gott om bra mat och ingenting kostar någonting. Fin stad med om man skulle tycka om fransk kolonialarkitektur med.


kvällstrafiken ett par timmar efter rusningen lagt sig

Vi var inte inom om REP denna gång men vi var där förra året. Vi flög med Bangkok Air den gången vilket var rätt trevligt. Intressant Flygplatssecurity på REP med. Vi fick inte ta igenom någon nagelklippare genom security men att ta tre-fyra vätskepåsar var inget problem.
SIem Rep är annars en ytterst ypperligt resmål. Lagom liten stad och fanatiskt fantastiska sevärdheter i form av Angkor Wat. Prisvärt är det med. Vi hyrde oss en tuktuk-förare som var med oss en hel dag för cirka 50SEK (vilket nog till och med var ett överpris)


Mycket välskrivet och trevligt reportage.
Har själv flugit med AY i C till BKK och var i det stora hela nöjd med den upplevelsen.

En fråga, fanns buffébaren på den nya airbusen du flög till BKK med kvar?
Jag kikade aldrig efter buffébaren tyvärr. Eller tyvärr, jag hann aldrig vänta så länge på service så att jag behövde det :)


Trevlig rapport och snygga bilder.

Jag flög Bangkok-Hanoi med Vietnam Airlines business class i januari och tyckte i stort att det var en bra upplevelse.

Deras lounge i Hanoi var väl kanske inget att bli exalterad över men annars helt OK, låter inte som loungen i Ho Chi Minh höll riktigt samma standard.

Hur tyckte du maten var? Jag hörde lite med damen om hur den frukosten jag hoppade över var. Det var tydligen lunch som serverades i form av ganska smaklösa nudlar. Ingen höjdare.

Sen, loungen på SGN jag nämnde var en tredjepartslounge som vi kom in i via PriorityPass, jag var aldrig inne i Vietnam Airlines egan businesslounge.
 
Last edited:

niksal

Medlem
Med tanke på de otroliga priserna som Finnair erbjuder i C förstår jag inte varför inte planen är fullproppade av svenskar! Bra rapport, tack för den! Jag måste nog själv ta mig till ARN någon dag för att sedan flyga med AY, via HEL (där jag bor) till t.ex. BKK. Annors har jag nog aldrig råd med det.
 

bstark

Medlem
Kul att höra att REP var trevligt, har själv sneglat lite på en tripp däråt. Antingen REP eller PNH.

Har bara varit på snabbvisit i Saigon, men av det lilla jag såg gillade jag. Mest förvånad blev jag över hur modern och fräsch flygplatsen var.
 

cph_flyer

Medlem
Kul att höra att REP var trevligt, har själv sneglat lite på en tripp däråt. Antingen REP eller PNH.

Hvis du skal vælge mellem enten REP og PNH vil jeg helt klart anbefale REP, med alle de attraktioner der ligger i nærheden . Siem Rep kommer jeg meget gerne tilbage til igen, mens PP ikke gjorde det store indtryk på mig.
 

cph_flyer

Medlem
Tak for interessant tripreport.
Til august rejser jeg selv til Vietnam for første gang og har bla et par indenrigsflyninger med Vietnam Airlines. Har foretaget Optiontown opgradering til business class på HAN-DAD til 18$.
 

dino_81

Medlem
Kul att höra att REP var trevligt, har själv sneglat lite på en tripp däråt. Antingen REP eller PNH.

Har bara varit på snabbvisit i Saigon, men av det lilla jag såg gillade jag. Mest förvånad blev jag över hur modern och fräsch flygplatsen var.

Är du i Kamboja och inte har allt för tajt schema hinner du med både Siem Reap och Phnom Penh. Var själv där i fem dagar varav tre i Siem Reap. Att flyga inrikes är väldigt dyrt men bekväma bussar tar dig mellan städerna. Vägarna är inte direkt väststandard och de drygt 30 milen tog runt sju timmar.
 
Toppen