Reserapport Stockholm-Chicago med SAS Business Class, del 1 av 2

Diskussion i 'Reserapporter' startad av NiNE, 19 Februari 2013.

  1. NiNE

    NiNE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Denna resa gjordes under förra året med hjälp av min allra första AMEX 2-4-1. Poängkostnaden för en resa var då 90 000 (jämfört med 100 000 idag), vilket var ett riktigt kap för två personer plus en INF i business class. Resan bokades ett drygt halvår i förväg efter ett mycket intensivt sökande med snäva kriterier (C, 2 PAX, direkt båda riktingarna). Direktflyg strider väl mot många forumrävars ideologi när det gäller bonusresor, men i mitt fall var det en välsignelse då vi flög med en ettåring som inte ännu har blivit tillräckligt stor för att uppskatta loungehäng, champagne, olika flygplansmodeller och liknande.

    Sträcka: ARN-ORD
    Flygbolag: SK
    Kabinklass: C
    När: Okt/Nov 2012
    Flightnummer: SK945
    Flygplanstyp: Airbus A330-300
    Kostnad: 90 000 EuroBonus-poäng + 588 kr i skatt för 2 PAX + 1 INF

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Business-känslan infann sig lyckligtvis redan vid incheckningen, då vanliga incheckningen var proppfull och rörde sig framåt i snigelfart. Tre kassor var öppna för business, EuroBonus Gold och Eco Extra. Snabb och trevlig betjäning av SAS. Barnvagnen checkades in och vi tog en lånevagn bredvid incheckningsdisken som användes fram till gaten:

    Så var det dags att hänga i loungen. Förutom en stort urval av tidningar erbjuder denna lounge även hyfsat fräscha imac-datorer:
    Visa bifogad bild 13929

    Inredningen är ljus, enkel och öppen. Runt matserveringen finns höga stolar och bord, och lite längre bort finns en avdelning med fåtöljer.
    IMG_3222.jpg

    Det finns inte alltför mycket att välja mellan i matväg. Olika sorters bröd och färdigskivat pålägg utgör grunden, därtill finns det lite frukt och en hård kaka. Kaffe, te, läsk och juice är i stort sett vad som erbjuds att dricka. Inget som direkt överraskar, men det gick ändå att få sig en hyfsat rejäl frukostsmörgås innan det var dags för boarding.
    IMG_3223.jpg

    IMG_3224.jpg

    IMG_3225.jpg

    Mot gaten i vår lånebarnvagn då. Vi boardade sist av business-passagerarna, och det var minsann inga muntra miner runt oss när vi kom gående med vår ettåring i famnen. Det syntes väl på vissa av våra medpassagerare hur besvikna och oroliga de blev över att få dela premiumkabinen tillsammans med en liten person som förmodligen skulle störa dem under de kommande timmarna över Atlanten...

    Jag hade försökt boka en plats som skulle innebära minsta möjliga störning för våra medpassagerare, men eftersom alla platser var fulla fanns det inte mycket jag kunde göra. Jag lyckades inte få platsen längst fram (vilket åtminstone hade inneburit att vi inte hade haft någon framför oss som hade blivit störd), men vi lyckades i alla fall undvika mittenraden. Platserna var ganska stora och erbjöd gott om benutrymme, vilket passade oss perfekt då vi kunde parkera en stycken INF framför våra ben utan några som helst problem. Detta utrymme var även perfekt lekutrymme, med intressanta hål för vattenflaskor och annat spännande.
    IMG_3231.jpg
    (förväntar mig arga påhopp nu när ni märker att jag bär jeans och sneakers i business class)

    Säteskonfigurationen på denna Airbus var 2-2-2, vilket passade oss utmärkt. Sätet kan regleras om man lyckas bemästra de sega och knepiga knapparna på armstödet. Det krävdes en hel del trixande fram och tillbaka för att komma i önskad position många gånger. Knapparna fungerade även som underhållning för den yngre generationen under en stor del av resan...
    IMG_3232.jpg

    IMG_3300.jpg

    seatmap arn-ord.png
    (tagen från SeatGuru)

    Benutrymmet var det inga större problem med, speciellt om man är 70 cm lång. Den trevliga SAS-personalen erbjöd fingerdockor som underhållning när sätesknapparna inte uppskattades längre.
    IMG_3294.jpg

    Personalen var mycket trevlig genom hela resan. De erbjöd leksaker, böcker, mat och allt man kan tänka sig för att hålla ordning på planets yngste passagerare. De lyckades strålande med detta, och eftersom han höll sig på sin plats hela resan och sov en stor del av flygningen tror jag inte att vi störde någon av våra medpassagerare en enda gång, osannolikt nog.

    Jag återkommer med del 2 inom kort, där jag behandlar maten, toaletterna och hemresan.
     
    24 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×