Senaste nytt

Reserapport: Qatar Airways Business(B787) och First Class(A380), Del 1

johansch

Medlem
Eftersom folk är så otåliga kan jag göra en snabbrecension :).

First A380/Qatar är marginellt bättre än Business Class på samma plan.

Själva sätet har marginellt mer privacy. Ja, man får kaviar, men de övriga rätterna verkar vara ungefär de samma som i Business Class.

Det är Krug istället för billigare Champagne. (Tror jag, när jag flög A380 First senast kunde jag inte riktigt släppa loss m.a.p. alkohol.)

Det var dock en gansk stor skillnad på frukosten - den var riktigt bra i First, jämfört med "OK" i Business på motsvarande flight.

En annan skillnad: BC-kabinen på A380/Qatar känns ganska glest bemannad. FC-kabinen har ungefär samma bemanning som BC/787; dvs. riktigt bra.

Men ärligt talat: det var väldigt liten skillnad mellan Business Class och First Class på Qatar A380.
 

Ciely

Medlem
Ingen stor skillnad på Business/First på Qatars A380? Har flugit 5 tillfällen i F samt ett 5-6g i business med Qatars A380 och jag upplever en enorm skillnad. Stol o övrig interiör är ju hästlängder bättre än i BC vilket det ska vara med tanke på prisskillnad. Vad gäller glest bemannad kabin är väl tanken att resan ska kännas mer privat och bli av med allt onödigt spring i kabinen. Jag upplever services som mycket bra och precis lagom närvarande. IMG_0010.JPG
 

johansch

Medlem
Ingen stor skillnad på Business/First på Qatars A380? Har flugit 5 tillfällen i F samt ett 5-6g i business med Qatars A380 och jag upplever en enorm skillnad. Stol o övrig interiör är ju hästlängder bättre än i BC vilket det ska vara med tanke på prisskillnad. Vad gäller glest bemannad kabin är väl tanken att resan ska kännas mer privat och bli av med allt onödigt spring i kabinen. Jag upplever services som mycket bra och precis lagom närvarande. Visa bifogad bild 51097

Jag tycker både stolen och interiören i Business class på B787/A380 är helt okej. Det som kan förbättras lite är privacy-känslan, men det har de bara lyckats sådär med, trots att det handlar om så mycket mer utrymme i First.

En (ganska viktig) pluspoäng jag glömde med A380/First: Det är riktigt komfortabelt att sova där med trevlig liten madrass etc. Det här är nog den största substantiella skillnaden.

Angående bemanningen: jag menade att bemanningen är ungefär lika bra i A380/First som i B787/Business, men märkvärt sämre i A380/Business.
 
Toppen