Senaste nytt

Reserapport: Qatar Airways Business(B787) och First Class(A380), Del 1

Klockan har slagit 17:30 och jag lämnar lägenheten i Stockholm för färd ut till Arlanda. Dagens tur är en speciell sådan för vi skall pröva Qatar Airways i både business class (Stockholm - Doha) och första klass (Doha - Bangkok) och jag är väldigt nyfiken om ryktena är sanna, är de verkligen så bra som alla säger?

Ankommer till check-in 18:25, prick 3 timmar innan avgång och det är fullproppat med folk vid Qatar Airways diskarna. Jag ställer mig i kön till den dedikerade business class disken med bara 2 personer framför mig tänker jag att processen skall gå fort vilket den inte gör. Efter 15 minunters väntan så ändras skylten på en av ekonomiklass diskarna till business class och jag får komma fram och påbörja check-in.
Foto 2016-02-13 18 22 52.jpg

Qatar Airways hyr till min förvåning in SAS som hanterar check-in och alla annan markservice. Tjejen bakom disken frågar om jag åker ofta från Arlanda, vilket jag svarar att jag gör. Hon kände tydligen igen mig från någon SAS flight tidigare förra året.

Eftersom jag skall ansluta till första klass i Doha så skall jag få en specifik baggage tag och boarding pass för denna flygning, något hon inte hade på plats vid disken så en kollega sprang iväg och hämtade dessa. Frågar även om de är möjligt att ändra mitt säte från 3A till 1A då första raden var blockerad för val online. Efter ett snabbt samtal så låste dom upp sätet och det var inga problem att få 1A. Väskan fick sina taggar och checkades hela vägen till slutdestinationen Bangkok och tjejen räcker över mina två boarding pass i det lila färgade "hållaren" som Qatar använder.
Foto 2016-02-13 18 32 37.jpg

Nu var det dags att röra sig mot säkerhetskontrollen som klarades snabbt och genom passkontrollen upp till Swedavia Airport Lounge som Qatar och även Emirates använder. Loungen är belägen direkt till höger efter rulltrapporna upp på övre delen av F-piren och värdinnan i loungen hälsar mig välkommen.
Foto 2016-02-13 18 50 06.jpg

Inget jätteutbud på mat i loungen och dom har tagit bort våffeljärnet sedan jag var här sist. Nu hade jag inga jätteplaner på att inta något i loungen då jag ville maxa upplevelsen ombord.

Foto 2016-02-13 18 49 56.jpg

Tiden närmar sig 20:40 som är utsatt tid för boarding och jag tar min väska och går bort mot gate F66 längst ut på F-piren. En lång kö med ekonomiklass passagerare ringlar sig ut från preboarding området och kön till business class är helt tom så en snabb process att komma igenom. Många långa blickar från passagerarna i ekonomikön säkert med tankarna: Who Does He Think He Is ?

5 min efter ankomst till gate påbörjas boarding, prioriterad sådan och det fungerar väldigt bra trotts SAS personal som sköter den. Jag är självklart först igenom och ombord!

Foto 2016-02-13 20 33 47.jpg

Välkomnas ombord vid dörren av pursern, en äldre kvinna från Indien som följer mig till mitt säte 1A. Eftersom jag är först ombord hinner jag knäppa lite bilder på den tomma kabinen innan alla andra kommer ombord. Kvällens flygning genomförs med en Boeing 787-8 Dreamliner och detta är min första flygning ombord det här flygplanet. Business class utgörs av totalt 6 rader i 1-2-1 konfiguration, väldigt öppen och trevlig kabin är mitt första intryck.

Foto 2016-02-13 20 39 24.jpg
Överblick business class på Qatar Airways Boeing 787 Dreamliner

Foto 2016-02-13 20 39 27.jpg
Mitt säte 1A som fälls till helt 180 graders "säng" om så önskas. Mycket bekväm att sova i tillsammans med kudde och täcket.

Foto 2016-02-14 02 58 55.jpg
Styrknappar för sätet

Foto 2016-02-14 02 59 11.jpg
Handkontroll för att styra underhållningssystemet ombord och även sätets funktioner.

Foto 2016-02-14 02 59 23.jpg
Bra benutrymme här!

Foto 2016-02-14 02 59 27.jpg
Fördel med att sitta på 1A eller 1K på Dreamlinern är att man har egen förvaring.

Innan jag hunnit sätta mig ner i sätet kommer frågan från crew om jag önskar något att dricka, självklart beställer jag in ett glas champagne. Jag får även frågan vilken storlek på pyjamas jag önskar och en necessär från Armani delas ut.

Foto 2016-02-13 20 52 23.jpg
En varm handduk, ett glas champagne och necessär från Armani. Champagnen i glaset är Jacquart Brut Mosaïque.

Foto 2016-02-13 22 05 28.jpg
Meny och drycklista för kvällens flygning. Verklig lyxkänsla på designen!

12935248_10153813213467013_191015483_n.jpg
Välfylld meny! Matbeställningen tas på marken. Det var rätt uppenbart att man följde ett schema med vem som skulle få beställa först, troligen va det statuspassagerare som fick välja först av vad jag såg. Har själv BA Brons (OneWorld Ruby) och var nummer 4 att beställa.

Kaptenen gör utrop att vi kommer bli lite sen då vi har massa snö på planet som skall plockas bord och 21:30 backar vi ut från gate och en väldigt kort tur till bana 08 för start. Nu visste jag att Dreamlinern är tystare än andra plan vilket märktes även vid start, nästan läskigt hur tyst det är....

10 min efter start släcks skylten och servicen ombord påbörjas. Det frågas om jag önskar något att dricka till mina nötter inför middagen. Ber om ett glas champagne och får till min förvåning detta svar: Sorry sir but we are out of the white champagne, does rose work for you? Tänker jag drack väl inte såååå mycket innan start va? Fick ju bara i mig 3 glas.....

Beställer en GT istället och in kommer den med en skål nötter som tidsfördriv innan maten serveras.
IMG_5277.JPG

Servicen ombord är riktigt bra, tilltalas med MR och efternamn minst 2 av 3 gånger CC kommer till min plats. Vet inte om de har med status eller om de vet att jag skulle ansluta till första klass på nästa flight.

IMG_5280.JPG
Först ut är en svampsoppa med en brödbit med västerbottenost på. Brödet var stenhårt så det rörde jag inte, tanken va kanske att det skulle va uppvärmt men de gick inte att äta. Dock var soppan riktigt god.

IMG_5281.JPG
Som förrätt blev det klassisk arabisk Mezze. Bra smak men ingen WOW upplevelse som Emirates har!

IMG_5284.JPG
Varmrätten bestod av en torskfilé med en saffranssås och Gnocchi. Väldigt gott och smakrikt.

IMG_5288.JPG
Efterrätten: En kladdkaka med körsbärspuré och yoghurtglass. Kladdkakan var tyvärr väldigt torr men glassen va perfekt!

Maten tillsammans med vinlistan var väl godkänd och man blev riktigt mätt. Servicen var dock lite långsam då man fick sitta och vänta kanske 5-10 min mellan varje maträtt tyvärr. Nu var det dags för lite sömn och fäller sätet till en halvt liggande position, precis som jag brukar sova i när jag reser business class. Kan verkligen inte sova helt platt då stolarna i business class inte har samma bredd som ett säte i första klass.

Ca 3 timmar senare vaknar jag av mig själv och ser att vi bara har 40 min kvar till ankomst. Stolen fungerar helt klart att sova gott i även om jag sover i ett mer "lounge läge". Sätter mig upp och sveper vattenflaskan som delades ut innan jag somnade och blir direkt piggare.

Pursern passerar mig och jag passar på att fråga henne:

I will be connecting to Bangkok in First Class and my friend told me that Qatar Airways have a meet and greet service to make the process much better.

Hon svarar: Of course sir, I will let the ground staff know that you are arriving.

Nu är jag spänd på hur den här bra den här servicen kommer va! Tack för tipset om denna service @HON-II.


Efter en överflygning av centrala Doha och den nya flygplatsen sätter piloterna ner planet på backen 10 min före tidtabell klockan 05:15 lokal tid. Parkerar vid gate och samtliga passagerare i business class får gå av före ekonomiklass.
Foto 2016-02-14 03 15 53.jpg

Slutsats
Qatar Airways gör det riktigt bra även om servicen var lite långsam ombord väger kabinens utformning och maten ombord upp betyget rejält. Det är inte konstigt att dom vinner priset som Airline of the year hos Skytrax när man har en business class som soppar mattan med allt jag prövat på marknaden.


Del 2 är under uppbyggnad och kommer postas inom kort. Del 2 inkluderar besök i Al Safwa loungen som är Qatar Airways dedikerade första klass lounge och även flygningen Doha - Bangkok ombord Airbus A380 i första klass.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Väntar med spänning på del 2, detta var väl inte första gången Champagnen tog slut när du är ute och åker. Detaljerat och trevligt skrivit.
 

Glenn E

Medlem
Tack för en bra och beskrivande rapport!
Och Champagnen tog slut som vanligt:D
Om en vecka gör jag samma resa men i Business hela vägen.:)
Jag ser fram emot del 2.
 

pep

Medlem
Dejligt ! Tak for rapport og et frisk syn på businessclass-trip i 787'eren. Den torskefillet med sappran/sennepsovs er helt fantastisk. Jeg må snart åke igen
 

Thomasn

Medlem
Vilken perfekta början på helgen med en ny reserapport! Mycket bra som vanligt! Ser fram emot fortsättningen!
 
Toppen