Reserapport, LH till Brasilien april 2015. Viss förekomst av bilder

Diskussion i 'Reserapporter' startad av jfk, 19 Juni 2015.

  1. jfk

    jfk Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Dags för ett försök till min första reserapport. Jag har inspireras mycket av @Anfield så det kommer bilder på fika och säkerhet, hoppas att det går bra. Sedan har jag också kommit på mig själv att glömt att ta bilder osv… So here goes!

    Uppkomsten till resan var lite ovanlig. Jag hade kommit hem från jobbet på fredagen den 24/4 och låg i soffan och slökollade tv, när min chef ringde. På mitt jobb är vi underleverantörer till bilindustrin och vi har haft problem med en produkt som skickas till Brasilien. Nåväl min chef frågade mig om jag kunde tänka mig att åka till Brasilien nästa vecka, för att försöka avhjälpa detta problem. Efter ett par sekunder så svarade jag tydligen ja.

    Under helgen så bokades det biljetter åt mig, rutt Köpenhamn - München - Sao Paolo (CPH-MUC-GRU) med Lufthansa, när biljetterna var bokade så kollade jag själv på ITAmatrix och hade jag åkt via Frankfurt istället hade det blivit Boeing 747 istället för Airbus 340-600… Hade varit riktigt häftigt att få flyga med en sådan!

    Jag kan verkligen inte påstå att jag är någon van långflygare, jag flyger väl mera än normalsvensken inom Europa och Sverige, både privat och jobbmässigt (förra året 23 flighter).

    Men den enda tidigare gången som jag flugit interkontinentalt var i mars i år, då jag besöktet vår fabrik i Kina, rutten den gången var Köpenhamn - Shanghai med SAS Business. Mitt företags resepolicy säger att man får boka Business om resan överstiger 6 timmar.

    Nåväl, helgen var över och jag hade packat mina väskor, höll på att göra ett riktigt misstag, kom på att jag skulle nog behöva packa med ett par dosor snus också…

    Jag åkte till jobbet på måndag förmiddag där vi hade lite möte, ang problemet osv, åt lunch innan jag satte mig i bilen mot Kastrup.

    Väl framme på Kastrup, parkerade jag bilen och gick igenom Fast Track och in i Loungen. Käkade lite och tog fika!

    Lufthansa
    LH2445, CPH-MUC, Embraer 195

    Måndag den 27 april
    Affärsklass
    Plats: 2D
    (jag har lånat formatering från @Senator, hoppas att det går bra)

    Inget särskilt att säga om denna flight, flög för första gången med Embraer 195, större än vad jag trodde. Trodde att denna och CRJ900 var jämförbara, men Embraer var ju både större och bättre.

    En intressant sak, när vi precis hade lyft kom flygvärdinnan fram till mig och frågade, Herr jfk har ni bokat specialmat? Nja, inte vad jag vet svarade jag. På mitt jobb använder vi American Express som resebyrå, i min reseprofil har jag då angett att jag är allergisk mot nötter, detta tolkas tydligen som “Special mat” på Lufthansa. Hade inte special mat när vi flög till Shanghai med SAS tidigare i år.

    Nåväl jag fick min mat och åt, tog givetvis inga bilder…

    Framme i München var det bussgate, sedan en promenad för att visa pass osv inför flyget mot Brasilien

    Lufthansa
    LH504, MUC-GRU, Airbus A340-600

    Måndag den 27 april
    Affärsklass
    Plats: 15H

    Denna del av resan började intressant, vi fick borda planet när vi satt och fått fördrink, såg jag utanför fönstret att det började regna. Efter en stund kom kaptenen i radion och sa att ett väldigt kraftigt åskväder hade kommit in över flygplatsen och att vi inte fick lyfta. Vi kom iväg ca en timma försenade.

    Återigen kom en av flygvärdinnorna och frågade “Herr jfk, har ni bokat specialmat” käkade från den vanliga menyn istället. Efter maten var serverad var det dags att försöka sova ett par timmar, eftersom att direkt när jag skulle landa i Sao Paolo, var det arbetsdag… Jag tyckte att sätena var skönare än på SAS i “sängläge”, eftersom att de i princip blev helt plana, istället för den halvkonstiga lutningen som SAS har. Tyckte dock att det var lite bättre bredd på sätena på SAS, speciellt för en annan som är lite “horizontally challenged”… :)
    2015-04-27 22.07.10.resized.jpg

    Fika!
    2015-04-28 00.28.04.resized.jpg

    Mat
    2015-04-28 00.28.11.resized.jpg

    Jag landade i Sao Paulo, kl 0635 lokal tid och blev uppmött av min lokale kollega Danilo. Blev en ca 2timmars bilresa till vår kund för lite möten osv. Efter detta var det dags att flyga inrikes i Brasilien. Slutkunden för produkten är Fiat i Betim, strax utanför Belo Horizonte. Intressanta fakta, Fiat i Betim är världens näst mest produktiva bilfabrik (etta är en Hyundaifabrik i Sydkorea), i Betim gör de ca 3000 bilar/dag!

    Massiv kö innan passvisning på Sao Paolos flygplats
    2015-04-28 07.33.16.resized.jpg

    Fint väder i Brasilien
    2015-04-28 12.58.20.resized.jpg

    Nu till den stora frågan, är jag första person på Businessclass.se som flugit från VCP (Viracopos-Campinas Airport)? Säkerligen inte men vore intressant att veta.

    Det som är mest intressant med denna resa var väl att när vi väl kom till flygplatsen så tänkte jag att nu är vi sent ute, hade ca 40min till planet skulle gå, men min brasilianske kollega + en kille från vår kund var ändå rätt relaxade… Jag skulle personligen aldrig komma till flyget med så lite tid kvar eftersom man ska gå igenom säkerhet osv, men det visade sig att det inte var några som helst problem.

    När man är van vid köer och dylikt på i säkerhetskontroll i Europa, gick det väldigt smidigt i Brasilien. Behövde inte plocka upp datorn ur väskan, inga begränsning på vätskor eller dylikt (kom på att jag hade en halvfull vattenflaska i väskan, men inget nämndes om den), behövde inte ta av sig bältet osv osv.

    Azul
    AD4046, VCP-CNF, Embraer 190

    Tisdag den 28 april
    Ekonomi
    Plats: 21B

    Azul är ett brasilianskt lågprisbolag som främst flyger inom Brasilien, med Viracopos som bas, men som även har långdistans till Florida.

    Vi blev utbussade till flyget som var en ganska sliten Embraer 190. När planet startade var det högsta ljudet som hördes inte från motorerna utan istället gnissel från alla stolarna när passagerarna blev tillbakatryckta i sätena. Detta ljud överröstades dock av att personalen delade ut gratis läsk och potatischips till alla, prasslet från 100 chipspåsar samtidigt blir högt… :)

    Men lär av detta SAS, kan ett lågprisbolag i Brasilien bjuda på läsk och chips kan ni också!

    Tycker också om att flygplanet inte har några flytvästar utan du skall istället rycka loss sätet och använda som flythjälp. För en annan som är lite välväxt blir det nog att boka två säten längre fram… :)
    2015-04-28 17.45.56.resized.jpg 2015-04-28 17.46.01.resized.jpg

    Väl framme i Belo Horizonte, blev det hyrbil till Betim, ca 2h. Vi tog en liten tur genom själva staden och åkte förbi Minerao, en av arenorna använda under fotbollsVM 2014.

    På onsdagen följde sedan möten hela dagen på Fiat, jag hade väl lite input som skulle visa sig att problemet löste sig. Efter en väldigt lång dag, så frågade mina brasilianska vänner var jag ville äta middag, svaret kom snabbt Churrascaria (Brasilian Barbecue)! Var tyvärr alldeles för upptagen med att äta för att hinna ta några bilder. En total köttfest! Får ni någongång chansen. gå på liknande restaurang, kan verkligen rekommenderas

    På torsdag förmiddag, följde nya möten på Fiat innan vi skulle åka tillbaka till Sao Paulo, återigen med Azul. Intressant fakta igen, utanför flygplatsen stod en staty. Mina brasilianska vänner sa att det var han som uppfann flyget! Jag bet mig i tungan och sa inget om Bröderna Wright, det verkar som att i Brasilien (och bara i Brasilien) hyllas denna Alberto Santos-Dumont som den första personen att flyga i en maskin tyngre än luft.

    Were the Wright brothers really first? Not in Brazil - CNET

    A century on, Brazil still claims flight's first - CSMonitor.com

    CNN.com - Was the airplane's inventor Brazilian? - Dec. 10, 2003

    Azul
    AD4251, CNF-VCP, Embraer 195

    Torsdag den 30 april
    Ekonomi
    Plats: 17C

    Efter att vi landat på Campinas blev det bilresa i totalt 3h innan jag kom till mitt hotell i närheten av Sao Paolos flygplats, tycker om skylten vid hissen. Det är förbjudet att stiga på om inte hissenkorgen är på ditt plan...
    2015-05-01 08.38.03.resized.jpg
    Innan mitt plan gick på fredags eftermiddagen hann jag och min kollega, Danilo med att besöka ett fotbollsmuseum. Om ni någon gång är i Sao Paulo och har lite tid över kan detta rekommenderas.
    2015-05-01 10.32.42.resized.jpg

    Jag med trofén för Copa Libertadores, Sydamerikas motsvarighet till Champions League.
    2015-05-01 10.53.55-2.resized.jpg

    Fika i *A-loungen på GRU. Roligt att en brasiliansk ölmärke heter Skol och att namnet verkligen kommer från svenskans “Skål”
    Skol – Wikipedia
    2015-05-01 14.21.09.resized.jpg

    Lufthansa
    LH505, GRU-MUC, Airbus A340-600

    Fredag den 1 maj
    Affärsklass
    Plats: 04H

    Här kom jag i alla fall ihåg att ta några bilder. Hade väldigt svårt att sova denna flight och var rejält trött när vi landade i München.
    2015-05-01 15.47.23.resized.jpg
    2015-05-01 16.11.08.resized.jpg Fika innan avgång, Caipirinha!

    2015-05-01 16.37.05.resized.jpg Utsikt precis efter vi lyft
    2015-05-01 17.11.55.resized.jpg Urdrucken fika
    2015-05-01 18.01.14.resized.jpg
    Mat 2015-05-01 18.07.07.resized.jpg
    Mera mat 2015-05-01 19.44.01.resized.jpg Stolen i sovläge
    2015-05-02 02.31.06.resized.jpg
    Frukost
    2015-05-02 02.57.12.resized.jpg

    Lufthansa
    LH52442, MUC-CPH, Canadair CRJ-900

    Lördag den 1 maj
    Affärsklass
    Plats: 02D

    Efter en kort väntan var det dags för sista leget denna resa, tillbaka till Köpenhamn. Upplever CRJ:n som mycket trängre än Embraern. Försökte sova men gick inte. Efter att vi landat i Köpenhamn, var det bara att gå ut till parkering och hämta upp bilen och köra hemåt.
    Säkerhet
    2015-05-02 10.47.52.resized.jpg
    När jag väl kom hem, var det bara och gå och lägga sig i en timma så man blev någorlunda människa igen.

    Här är även bilder på Amenity kits, som vi fick på Lufthansa.

    Första flygningen ett samarbete med Moleskine
    2015-05-03 10.21.05.resized.jpg

    Andra flygningen samarbete med Samsonite.
    2015-05-03 10.26.39.resized.jpg
     
    Smuffe, Alf, JensE och 32 andra gillar detta.
  2. Moco

    Moco Medlem

    Fin rapport! Brasilien är ett härligt land. Servicen på inrikesflyg är fortfarande bra sett till svensk standard. 340'n är ju långt bekvämare att flyga än 747, så inget nedköp där inte.
    Håll hårt i jobbet som har en så fin (och mänsklig) resepolicy. Kanske ses vi ombord nästa gång...förutsatt att du vandrar ned till rad 57 och hejar på oss pencil pushers med taskig resepolicy...
     
    Smuffe, Jakob Österberg, MaBe och 3 andra gillar detta.
  3. Najk

    Najk Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    trevligt skrivet och kul med många bilder
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  4. Glenn123

    Glenn123 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har flugit Viracopos-Belo horizonte med Azul. Så tyvärr är du inte första :cool: Även varit i Betim.
     
  5. VAA717

    VAA717 Medlem

    Ort:
    Vasa
    Land:
    Finland Finland
    Haha, har åxå skrattat åt den där hisskylten.
    Minns inte om det är på Caesar Park eller Marriott Guarulhos dock?

    Trevlig läsning.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×