Senaste nytt

[Reserapport] Att förlänga ett Aegean Gold

palmen

Moderator
Aha det var du på 2A? Jag och fru Hylve satt på 1D/1F. Kör liknande upplägg som du, ARN-ATH-CPH för en tusenlapp. Sitter nu i loungen på hilton och trivs:)
Jo jag tyckte ni såg bekanta ut på något sätt men kunde inte placera var ifrån. Är ni också ute och förlänger guldkort.
Är ni i Aten nu?

Vem var personen framför mig? Han såg känd ut men jag är kass på kändis spoting :-{
 

Hylve

Medlem
Japp, kör också guldrace.. samlar legs och bränner business-vouchers.
Hade tänkt köra din rutt men lyckades inte få igenom den på hemsidan, så vi tog en natt i Aten istället.
Trevligt hilton, bra käk och två av världens 50 bästa cocktailbarer, så det blir nog en repris på detta framöver för att få ihop dom sista två benen.
Vilken resebyrå körde du som kan cleara ARN-ATH-LHR?

Han framför dig såg ut som en ung Lenny Kravitz men det var nog en nobody. Däremot var det stjärnglans i guldloungen T5.. Timbuktu hasade ju runt och drack bloody mary:)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Natten i London har spenderats på Hilton Garden Inn ute vid Heathrow. Trevligt hotell till ett överkomligt pris. Fick betala 60£ för en natt.
Togo tunnelbanan till Hatton Kross och gick den sista biten. Det går säkert att ta buss också men orkade inte leta upp det alternativet och eventuellt vänta på en buss.

Från att jag gick av planet till jag var på rummet tog ca 30 minuter vilket får ses som väldigt bra trots allt.

Har precis ätit lite frukost som ingår i priset som Hilton Diamond.
Långt ifrån bästa hotellfrukost man ätit men helt ok utbud och en kock som lagar till ägg efter önskemål.

Nästa stopp blir London Heathrow T5 och lite uppvärmning i Galleries First innan flighten hem till Stockholm.

Lite bilder från frukosten
20170129_091546.jpg 20170129_091551.jpg 20170129_091556.jpg 20170129_091614.jpg 20170129_091617.jpg 20170129_092547.jpg
 

Zniper

Medlem
En liten fråga från en rookie. Du flyger in EBD och Aegan Guld varje år. Har du status hos Oneworld oxå eller hur kommer du in i Galleries First?
 

gdaily

Medlem
En liten fråga från en rookie. Du flyger in EBD och Aegan Guld varje år. Har du status hos Oneworld oxå eller hur kommer du in i Galleries First?
En fråga från en annan rookie: Om du nu har EGG/EGD, varför jagar du Aegan guldkort också? Lär ju räcka med ett statuskort i varje allians?
 

palmen

Moderator
En liten fråga från en rookie. Du flyger in EBD och Aegan Guld varje år. Har du status hos Oneworld oxå eller hur kommer du in i Galleries First?
Jo jag har BA Gold så jag har tillgång till Galleries First för tillfället.
Aegean Gold är så löjligt enkelt att återkvala så håller liv i det.

En fråga från en annan rookie: Om du nu har EGG/EGD, varför jagar du Aegan guldkort också? Lär ju räcka med ett statuskort i varje allians?
Jag jagar inte Aegean Gold, förlänger det mer mer eller mindre per automatik, Krävs som sagt en enkel longhaul till Hong Kong, LA, San Francisco eller Tokyo med SAS i Plus och 4 aegean flighter för att förlänga ett Aegean Gold. För mig handlar det om att sprida riskerna lite, vem vet om SAS finns kvar om 2 år (tror dock inte de går omkull men man vet aldrig). Poängen hos Aegean har räddat mig från väldigt dyra biljetter samt att det finns riktigt bra sweetspots man kan nyttja. Man kan tex för 21k miles flyga Tokyo-Singapore-Hong Kong i Business (räknas som enkel väg).
Totala kostnaden för mig att förlänga Aegean Gold blir ca 3500-4000 kronor så jag ser det som rätt dumt att inte förlänga det. De 4 upgrade vouchers man får till Business är trevliga, Aegean är nog ett av de bästa bolagen inom Europa vad det gäller Business-produkt på narrowbody.
 

palmen

Moderator
Lämnade hotellet vid 09:30 ungefär, skulle med andra ord få ca 3h i Galleries First i väntan på flighten hem.

20170129_085955.jpg 20170129_090303.jpg
På väg till Tunnelbanan från hotellet får man lite trevlig utsikt över parkerade plan (ingen aning om varför BA har ställt upp planen i östra änden av Heathrow). Lite surt att betala 4,90£ för att resa två stationer men orkade inte vänta på någon buss som eventuellt varit gratis. Väl på Heathrow så gick jag till First incheckningen som man även kan nyttja som BA Gold. Väldigt trevligt bemötande och de ursäktade sig vid första disken att de inte kunde skriva ut boardingpass utan jag var "tvungen" att gå till en checkin agent.


20170129_094824.jpg
Det gick snabbare i vanliga securityn än Fast Track och var igenom på någon minut och begav mig till Galleries First. Letade upp en skön plats i några fåtöljer med utsikt över plattan och kunde se de flesta plan som startade då de passerade förbi utanför fönstret.

20170129_101718.jpg
Ingen öl jag valde att testa, avstår hellre dålig öl än att dricka för sakens skull. Såg dock ut att vara en intressant "partyöl".

20170129_102000.jpg
Dagen till ära var det Henriot Melissimé som erbjöds, fanns både vanlig och Rosé att välja på.

20170129_113924.jpg 20170129_114131.jpg
Lite Blue Label och en GT han jag också med, testade med Gordons Gin som var helt ok men inget speciellt.
Har aldrig förstått mig på hypen över Blue Label, tycker det är en rätt tråkig whisky även om den är rätt lättdrucken.

20170129_125743.jpg
Prioboarding utfördes vid gate där de har en separat fålla för detta. De boardade edn andra kön när jag kom men så fort någon kom i prio-kön så fick man boarda som nästa person och den andra kön fick vänta. Exemplariskt skött!
8A var platsen för flighten hem idag och benutrymmet är helt ok för en flygning inom Europa, dock så hade stolsgrannen en tendens till att sno hela armstödet och även en del in på min sida.

20170129_131833.jpg
Pushback var lite sen men vi landade ändå före tidtabell och var vid gate 8 minuter innan utsatt ankomsttid. Mycket BA-plan på vägen när vi taxade ut som synes.

20170129_140651.jpg
BA har börjat med ombordförsäljning av mat och dryck sedan några veckor tillbaka. Tycker att utbudet är helt ok och rimligt prissatt. Mackor (fanns 3 olika) kostade 4-5£, sallad samma pris och alkoholhaltiga drycker kostade också 4-5£ och softdrinks ca 1-2£.
Blev inte mer test än detta då jag var rätt mätt efter att ha ätit frukost på hotellet och även ätit lite i Galleries First.
 
Toppen