Senaste nytt

Reserapport Airbus A350 med Finnair Bangkok-Helsingfors

Resenären

Medlem
Jo brittisk tid brukar ju kallas GMT officiellt. Men varför i hela friden skulle passagerare vara intresserade av denna??
Nu blev det ju bara förvillande, jag trodde länge att det var tiden på destinationen, det hade ju varit logiskt.
Fördelen med GMT är att den tidsangivelsen är korrekt på hela jorden, oberoende var du befinner dig.
Klockan 13:00 GMT är den samma i Japan, som i Peru. Sedan får man korrigera för den tidzon som man befinner sig, om man vill ha lokal tid. Men jag kan hålla med om att det kanske inte är logiskt att visa GMT, om det nu är det, ombord på ett flygplan.
 

MarcusC

Medlem
Tack för gedigen rapport. En hel del att önska helt klart. A350 känns som ett bra rymligt plan, men samtidigt känns som Finnair har en del förbättringar att kunna genomföra?!
 

JonW

Medlem
Brittisk tid är inte samma som GMT (eller UTC), även om de sammanfaller vintertid. Jag tycker att det verkar praktiskt, men det skulle onekligen ha underlättats genom att lägga ett Z efter för att tydliggöra att det var GMT som visades. Det är ju den som är lättast att räkna om till olika andra tidszoner, eftersom tidszonerna uttrycks i offset till GMT.
Gissar att minst 95% av paxet skulle vara minst lika förvirrade om det fanns ett Z efter kloclslaget...
 

palmen

Moderator
Tack för en bra rapport där du mer eller mindre lyckas plocka ner flygningen i beståndsdelar. Bra med både positiv och negativ kritik av produkten.
 

Hasse E

Medlem
Strålande rapport! Minns en flygning apropå self-service med Finnair i början på 80-talet, till Bangkok. Den finska kaptenen hade genomgång på finska först, såklart. Efter det kom en genomgång på svenska som började med: " Detta är kapten.....som talar. Nåja, vi tar väl det viktigaste först. Det finns en bar längst bak i planet med dryck som man får hämta själv. Och ja, det är gratis." Slut citat.
 
Toppen