Senaste nytt

Reseräkningar och utlägg - hur gör ni?

Flying P

Medlem
Tips för att "slippa" bråk om omräkningskurser.
Man kan alltid använda sig av tullverkets eller IATA's standardkurser :)

Så kan man hävda att de är generella och accepterade av näringslivet som sådant.
Har du en länk till dessa? Antar att de satts en gång om dagen för att undvika ännu mer förvirring.
 

Valley

Medlem
Har du en länk till dessa? Antar att de satts en gång om dagen för att undvika ännu mer förvirring.

Månadsvis för tullen. IATA har en salig blandning.
Och de är i 99% av fallen rena rama mardrömmen mot verkligheten (till förmån för den som använder dem). Speciellt IATAs :)

Tullverket
Taric

IATA-kurserna, de som jag jobbar med inom freight, är normalt inte något man får tag på på nätet. Skall göra en liten kontroll
 

Brinkmann

Medlem
Jag har ett otroligt enkelt system. I laptopväskan har jag en travel kuvert,, av den typen som man brukar få hotelräkningar i (A4 vikte så att bredden är kvar och häjden delas på tre).

På planet ut från sverige skriver jag resmål, syfte etc med resan, och vilken flight. Sedan lägger jag alla kvitton som hör till resan i sagda kuvert, och på flighten hem bruakr jag skriva på baksidan av kvittona vad det gäller.

Sedan är det rätt enkelt, om än tråkgit, att omvandla kuverten till reseräkningar, men det är iallafall ett bra system för att inte glömma kvitton.
 

Tostarp

Medlem
Kvitto MÅSTE finnas om ens bolag ska vara SÄKER på att redovisningsmässigt kunna dra av resekostnaden som en kostnad. I praktiken kan man dock göra vad man vill, men om det blir revision så måste en utbetalning till en medarbetare kunna styrkas med vad det är för sorts utbetalning annars kan det bli klassat som en 'löneutbetalning' med allt vad det innebär.

Min egen erfarenhet är att vid resor i typ Afrika (sub-sahara tex) så kan man många ggr inte styrka utlägget eftersom det inte går att få kvitto. I sådana fall lägger sig alltid SKV om det är inom rimliga gränser.

Många ggr funkar också kontokortsutdrag om kvitto saknas om det gäller vissa länder, men inom EU+USA är du chanslös om du inte har ett fysiskt kvitto i original.
 

Flying P

Medlem
Kvitto MÅSTE finnas om ens bolag ska vara SÄKER på att redovisningsmässigt kunna dra av resekostnaden som en kostnad. I praktiken kan man dock göra vad man vill, men om det blir revision så måste en utbetalning till en medarbetare kunna styrkas med vad det är för sorts utbetalning annars kan det bli klassat som en 'löneutbetalning' med allt vad det innebär.

Min egen erfarenhet är att vid resor i typ Afrika (sub-sahara tex) så kan man många ggr inte styrka utlägget eftersom det inte går att få kvitto. I sådana fall lägger sig alltid SKV om det är inom rimliga gränser.

Många ggr funkar också kontokortsutdrag om kvitto saknas om det gäller vissa länder, men inom EU+USA är du chanslös om du inte har ett fysiskt kvitto i original.
Jag är inte expert inom området men om jag minns rätt säger bokföringslagen att man ska spara kvitton och dylikt i det skick informationen hade när den kom till företaget, och att det inte finns krav på att orginalkvitto ska lämnas in. Om företaget tar emot ett kvitto i fysisk form ska just det sparas men om kvittot kom som tex ett e-mail i digital form så ska det digitala kvittot sparas. Alltså så krävs inte heller fysiska kvitton, ens vid resa inom EU/USA.
 
Jag är inte expert inom området men om jag minns rätt säger bokföringslagen att man ska spara kvitton och dylikt i det skick informationen hade när den kom till företaget, och att det inte finns krav på att orginalkvitto ska lämnas in. Om företaget tar emot ett kvitto i fysisk form ska just det sparas men om kvittot kom som tex ett e-mail i digital form så ska det digitala kvittot sparas. Alltså så krävs inte heller fysiska kvitton, ens vid resa inom EU/USA.

Så är det

Vi testade Skovik på jobbet som de anställda tyckte var riktigt smidigt. Du fotar bara kvittot med mobilen och Skovik läser själv in kvittot och ger ett förslag på vad det är för kostnad, hur mycket moms det är, datum för transaktionen osv.
Tyvärr fanns det vissa saker som gjorde att vi inte valde att gå vidare just nu med det, vi kör vidare med Excel
 

Valley

Medlem
Jag är inte expert inom området men om jag minns rätt säger bokföringslagen att man ska spara kvitton och dylikt i det skick informationen hade när den kom till företaget, och att det inte finns krav på att orginalkvitto ska lämnas in. Om företaget tar emot ett kvitto i fysisk form ska just det sparas men om kvittot kom som tex ett e-mail i digital form så ska det digitala kvittot sparas. Alltså så krävs inte heller fysiska kvitton, ens vid resa inom EU/USA.

Har för mig att du har rätt, men lagen säger väl också att du som innehavare är skyldig att tillse att myndigheten vid behov kan läsa (ut) informationen från ett digitalt media.
Ut myndighetssynpunkt är det i princip det enda gångbara
 

Flying P

Medlem
Har för mig att du har rätt, men lagen säger väl också att du som innehavare är skyldig att tillse att myndigheten vid behov kan läsa (ut) informationen från ett digitalt media.
Ut myndighetssynpunkt är det i princip det enda gångbara
Är det lag på att alla firmor ska lagra digitalt? Känns märkligt, Kan finnas en del småbolag där ägaren är "Agda 93" som inte ens har en färg-tv...
 

agehall

Medlem
Min egen erfarenhet är att vid resor i typ Afrika (sub-sahara tex) så kan man många ggr inte styrka utlägget eftersom det inte går att få kvitto. I sådana fall lägger sig alltid SKV om det är inom rimliga gränser.

Tricket för att få kvitton är att köra allt genom hotellet. De får fixa transporter och allt annat och du får en fet faktura från dem. Det funkar i de flesta länder sub-sahara.
 
Är det lag på att alla firmor ska lagra digitalt? Känns märkligt, Kan finnas en del småbolag där ägaren är "Agda 93" som inte ens har en färg-tv...
Nej, det finns ingen lag på digital lagring, men om lagringen sker digitalt så skall berörda myndigheter kunna läsa ut informationen.
Principen är ungefär att om underlaget har kommit till bolaget digitalt så räcker det med digital lagring.
 
Toppen