Senaste nytt

Reseplaneringstjänsten TripIt

bstark

Medlem
Mina reflektioner av TripIt:

- Iphone-appen är simpel men väldigt användbar. Framförallt så kan man se flightinfo offline, oftast har man ju inte mobildata på utomlands för det blir så stans dyrt. Praktiskt när man snabbt och enkelt vill se tex vilken tid man ska landa.
- Integrerad kartfunktion. Är det något speciellt ställe du ska besöka på destinationen, tex hotellet. Lägg in det i kartan och du kan enkelt få vägledning.
- Lägg in Tripit-kalendern i din iphone eller i Outlook. Du får automatiskt in alla resor i kalendern. Den är visserligen separat men de går ju att slå ihop. Ska även funka med Google Calendar, men det har jag inte testat.
- Koppla ihop med Dopplr. Vet inte om det finns någon som använder Dopplr längre med det går att koppla ihop de två så ett fwd mail uppdaterar båda tjänsterna.
- Påminnelse. Tripit skickar ett mail nån dag innan man ska åka. Aldrig fel att få en extra påminnelse.
 
Varning när det gäller kartan dock. Eftersom den använder Google Maps gäller att man måste ha datatrafik på, vilket som sagt kan vara dyrt utomlands. Hade ju varit trevligt om man kunde öppna i till exempel Navigon direkt från TripIt (önsketänkande). :D
 

Gnopps

Medlem
En teknisk fråga för de som har mer koll: Jag kan ju se min Tripit-kalender i Outlook eller Google Calendar. dock hamnar den då som en separat kalender och inte "inne i" min personliga kalender. För mig själv spelar det ingen roll eftersom jag ser dem båda i samma vy men när jag vill dela min kalender till kollegor/famil så kommer ju inte Tripit med där. Någon som vet hur jag kan lösa det?
 

Kristofer

Medlem
Letar också efter en lösning på kalenderproblemet. Kollegorna tvingas ha två kalendrar delade från mig just nu. :)

Förresten, vad sägs om att tillåta TripIts "Blog badge" som signatur på forumet? Så ligger alltid uppkommande resor där! :)
 
Du kan välja att importera händelserna i din personliga kalender, men detta medför det smärre problemet att det inte uppdaterar sig automatiskt: Jobbigt! Tyvärr är det ju såhär som kalendersystem brukar fungera.
 

bstark

Medlem
Varning när det gäller kartan dock. Eftersom den använder Google Maps gäller att man måste ha datatrafik på, vilket som sagt kan vara dyrt utomlands. Hade ju varit trevligt om man kunde öppna i till exempel Navigon direkt från TripIt (önsketänkande). :D

Mycket riktigt påpekat. Är man sniken så kan man dock "bunkra" upp kartbilder när man sitter på hotellet tex och har tillgång till wifi. GPS-positionen visar sig utan att man har data på senare har jag för mig. Betyder väl förmodligen också att man inte kan stänga ner appen utan den får vara igång i bakgrunden.

Har också snubblat över kalenderproblemet. Men har ingen direkt lösning på det. För egen del är det inget direkt problem. Har ingen som är beroende av att se min kalender.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Jag är inte helt nöjd med Tripit Pro. Främst gillar jag inte hur datan som skickas till min kalender ser ut, exempelvis att hotell läggs in som möten för in & utcheckning samt att resor finns som heldagsmöten. Uppdateringsfunktionen fungerar inte heller bra när man skickar samma resa i olika format (flygen läggs in dubbelt). Vidare förstår jag inte varför en del flyg som är inlagda helt rätt inte får status "monitored". Jag skickade dessa synpunkter (med några andra) till Tripit men hade önskat att de kommit med bättre förklaringar.


1. I made a complicated booking with Delta through the KLM callcenter i Finland. At first I received an Amadeys itinerary from KLM and forwarded this to Tripit. Later on the itinerary was changed in Delta's system but not in Amadeus. Thus I sent the updated itinerary to Tripit from Delta's webpage. Unfortunately Tripit didn't recognize that this was an updated itinerary and instead added all the flights again, which I then had to manually delete. Tripit should have seen that although the Amadeus trip reference was missing the Delta reference was still the same and thus this was an update to an existing itinerary.


Currently, our system requires fields of matching data before we confirm that it is an update, but we will definitely look into these considerations as we work on future enhancements.
Please continue to send us your suggestions. Some changes take longer to make than others, but getting real feedback from our users is the best way for us to understand how you are using TripIt and what we need to improve
.​


2. Too many of my flights are not monitored. I have checked your support section on this and checked what could be wrong but although flight numbers and dates are absolutely correct Tripit has decided not to monitor the flights. Why? You can see my active itineraries for examples.


With regard to those flights, please note that we are taking a conservative approach toward flights where we do not have full information, which is why it is showing as 'not monitored.'
Please note that while your flight may indicate it's not monitored, SMS/email alerts will still be provided
.​


3. I wish to have greater control over the calendar feed. As it is now Tripit will add a hotel check-in and check-out time to the calendar, looking like two meetings. I'd rather have the hotel as an all day event. Moreover I don't want the general all-day events with trip destination sent to my calendar, instead just the actual itineray details.


Currently, our calendar feed is read-only. However, you can use the 'Export to calendar' > 'Download calendar file' feature from any given itinerary page and this will allow you to edit items on your calendar.
Please note that this method of getting your trips to your calendar must be done on a per trip basis. It is also a one time export only so changes to your TripIt itineraries will not be reflected in TripIt events on your calendar
.​
 

agehall

Medlem
Jag håller med dig Gnopps. Jag har iofs inte testat TripIt Pro, men jag har läst om den ett par gånger och jag har svårt att se hur det skulle bli så pass mycket bättre att jag är beredd att betala för tjänsten.
 

Najk

Medlem
Jag ser tripit mer som en tjänst där man kan samla information på ett och samma ställe, inte som en komplett automatisk reseplanerings tjänst.
 

agehall

Medlem
Så ser jag också på TripIt. Innan jag upptäckte TripIt (och då även reste väldigt mycket mindre än idag) så skrev jag ofta upp allt i ett worddokument och skrev ut så jag hade all info samlad på ett ställe. Numera har jag istället allt elektroniskt i min iPad och snyggt strukturerat tack vare TripIt.
 
Toppen