Senaste nytt

Resenärer med många/stora resväskor, hur gör de?

pitch

Medlem
På Manilas flygplats (kanske i hela landet?) hade dom speciella kartonger man tydligen kan förköpa för att fyllas med allehanda junk, troligtvis till för dom som jobbar i Mellanöstern och så. Den mest populära sorten verkade vara den på typ en kubikmeter. Glöm 32kg maxvikt där, säger jag bara.

Det är ju i alla fall smart av dom att se till att folk kommer med en packningsbar standardenhet istället för 17 knyten.
 

Dr. Miles

Expert
På Manilas flygplats (kanske i hela landet?) hade dom speciella kartonger man tydligen kan förköpa för att fyllas med allehanda junk, troligtvis till för dom som jobbar i Mellanöstern och så. Den mest populära sorten verkade vara den på typ en kubikmeter. Glöm 32kg maxvikt där, säger jag bara.

Det är ju i alla fall smart av dom att se till att folk kommer med en packningsbar standardenhet istället för 17 knyten.
Jag såg dem på Lucky Plaza i Singapore.
Många philippinas köpte stora kartonger inkl. frakt med fri vikt till Filippinerna, så länge allting fick plats i kartongen.
 

Elsson

Medlem
På Manilas flygplats (kanske i hela landet?) hade dom speciella kartonger man tydligen kan förköpa för att fyllas med allehanda junk, troligtvis till för dom som jobbar i Mellanöstern och så. Den mest populära sorten verkade vara den på typ en kubikmeter. Glöm 32kg maxvikt där, säger jag bara.

Det är ju i alla fall smart av dom att se till att folk kommer med en packningsbar standardenhet istället för 17 knyten.

Kallas för Balikbayan box, framtagna för filippinos som jobbar utomlands för att skicka grejor till/från Filippinerna.
 

nota bene

Medlem
Jag har flugit en hel del inom Europa med mycket bagage. Om de är kinkiga eller inte med övervikt beror på flygbolaget, och hur många extra väskor som går att checka in och vad det kostar varierar kraftigt.

T.ex. har jag flugit economy ARN-LHR med 32 kg x 2 och endast betalat 250 SEK i tillägg (för den extra väskan), dessutom hade jag 52 kg i carry-on...
 

micke99

Medlem
Min fru är från Thailand och när vi åker ner så skall en massa saker "som vi ej behöver" ner dit, och på vägen hem är det en massa kryddor mat etc.

Vi har åkt norwegian de senaste åren just för att det är billigt och man får 2x20kg incheckat + 10kg handbaggage pp. i economy om man bokar på Amex travel. Nu när dottern har blivit 2 år så har vi då 6x20kg och 30kg handbaggage. Men vi orkar inte bära på allt det så får bli mindre i år.
 

samet

Medlem
Min fru är från Thailand och när vi åker ner så skall en massa saker "som vi ej behöver" ner dit, och på vägen hem är det en massa kryddor mat etc.

Vi har åkt norwegian de senaste åren just för att det är billigt och man får 2x20kg incheckat + 10kg handbaggage pp. i economy om man bokar på Amex travel. Nu när dottern har blivit 2 år så har vi då 6x20kg och 30kg handbaggage. Men vi orkar inte bära på allt det så får bli mindre i år.

Haha... den känns igen... gummans väskor vägde mer än henne senast hon skulle hem... :oops: då var det presenter och svenska grejer.

Precis som du säger, åt andra hållet är det matvaror, frukt, chilli osv...
 

BjörnHed

Medlem
Det sker nog inte i Europa men i Mellanöstern och Afrika händer det nog att man mutar Gate personalen för att ta med extra baggage. Hur de löser det rent praktisk vet jag inte men det är ju många andra passagerare som inte utnutjar sin vikt kvot.
Det ser ut som de säckarna är till Luanda, Angola.
Just Luanda där kan man se mycket lustigt baggege :)
En av världens dyraste städer och ett näst intill obefintligt utbud gör att folk checkar in allt från stora bildelar till vitvaror.
 

BjörnHed

Medlem
Det sker nog inte i Europa men i Mellanöstern och Afrika händer det nog att man mutar Gate personalen för att ta med extra baggage. Hur de löser det rent praktisk vet jag inte men det är ju många andra passagerare som inte utnutjar sin viktkvot.
 
Toppen