Senaste nytt

Resenärer med många/stora resväskor, hur gör de?

Dr. Miles

Expert
När jag reste till/från/i Asien och Afrika såg jag ibland passagerare med ofantliga många väskor och/eller stora väskor att checka in.
En gång såg jag på Bromma flygplats ett afrikanskt par (utseende) som checkade in fem extra-jumbo size resväskor. Men det såg inte ut som att de betalade några övervikt trots att de reste i Economy (jag såg dem på planet i Economy class kabin).

Har ni någon aning om hur detta fungerar i verkligheten?
 

Dr. Miles

Expert
Jag hittar inte någon info från din länk. Jag kommer till Lufthansas portalen i Tyskland. :confused:

Kanske i detta fall, man hade barnen med sig?
Nej, de var bara ett par.

Jag såg också några gånger i Kina där de checkade in många väskor. Ekvationen går inte ihop. :confused:
 

Sofia

Medlem
Jag har också sett det flera gånger när jag flugit i/till/från Asien/Afrika och Mellanöstern. De har en absurd mängd väskor, kartonger och knyten som checkas in. I en del fall finns det kanske barn med men inte så att allt detta bagage rimligtvis ska kunna rymmas inom en ekonomiklassbiljetts bagagevikt.
Kanske hade resenärerna i ditt fall Dr. Miles förbetalat för sin övervikt? Det går det ju faktiskt att göra.

Själv står man ju där och oroar sig för tre kg för mycket...måste bestämt börja flyga business alltid, eller hålla mig till QR ;-)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Roger J

Medlem
Tror det finns specialbiljetter som flygbolagen envart säljwr via etniska resebyråer. Exempelvis Thai gör det xSverige. Du måste då vara thailändsk medborgare för att få boka. Öppet hemresedatum, extra bagage...
 

Sofia

Medlem
Kostar de biljetterna mer eller är det en dold service? Har svårt att tro att SAS ger specialdealar till enbart svenskar...
 

Dr. Miles

Expert
Tror det finns specialbiljetter som flygbolagen envart säljwr via etniska resebyråer. Exempelvis Thai gör det xSverige. Du måste då vara thailändsk medborgare för att få boka. Öppet hemresedatum, extra bagage...

Jag kommer ihåg att det fanns etnisk biljett för japaner till Japan (Asiana och THAI) med extra vikt men inte de mängder och vikt. Det var bara 30 kg i Economy.
 

Dr. Miles

Expert
Själv står man ju där och oroar sig för tre kg för mycket...måste bestämt börja flyga business alltid, eller hålla mig till QR ;-)
Alternativt kan du flyga med Malaysia Airlines.
http://www.businessclass.se/oneworl...nes-hoejer-graensen-foer-fri-bagage-vikt.html

Kostar de biljetterna mer eller är det en dold service? Har svårt att tro att SAS ger specialdealar till enbart svenskar...
Jag kan tänka mig att de har nog liknande biljetter från deras outstations men inte från Skandinavien.
 

Roger J

Medlem
Etniska biljetter tillåter nog att man betalar för extra väskor vid bokningstillfället till en rimlig peng. Etniska biljetter är absolut billigare jämfört med allmänt tillgängliga priser.
 

Valley

Medlem
Intressant fråga faktiskt.
Åkte dit på hemväg fr. MUC senast och fick slanta EUR 50 i övervikt pga nya viktreglerna. Gick bra på utresan hos SAS men Luftwaffe gick inte att diskutera med
 
Toppen