Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Nemo

Medlem
Vad är billigaste alternativet rent valutakursmässigt när man ska använda $ i USA?
1) växla till $ kontanter i Sverige
2) använda vanligt svenskt bankkort i USA med bankens växlingskurs
3) använda amex med kredit och betala i efterhand med amex valutakurs
Inför en resa till USA kan du göra en valutasäkring.
- Öppna ett valutakonto på exempelvis avanza.se
- Köp US$ motsvarande det belopp du kommer att spendera i USA
- Betala utgifter i USA med bankkort alt kreditkort (se @Dr. Miles länkar, välj rätt bankkort/kreditkort utan växlingsavgift och låg spread)
- När du betalar kreditkorträkning alt när pengarna dras på ditt bankkonto säljer du din valuta.
- Du har nu säkrat mot valutaförändringar till en kostnad av spreaden på valutakontot och bankkortet/kreditkortet
 

mjulven

Medlem
Under 2011-2014 var det trots allt relativt billigt att åka till USA då dollarn var svag relativt kronan. I och med att kronkursen nu inte går så bra så undrar jag krasst i vilka demokratier med bra klimat under vinterhalvåret som man kan hälsa på utan att det kostar allt för mycket. Australien, Nya Zeeland, någon söderhavsö eller kanske västindien?
 

mjulven

Medlem
Man kan ju inte sluta resa, men det vore ju illa om man var tvingad att avstå businessclass och 5-stjärniga hotell bara för att den nedrans kronan är svag.
 

Homer

Medlem
Det har ju varit värre, dessa gränser har ju passerats de senaste 10-12 åren £=15kr $=10kr €=11kr


Om Grekland lämnar Euron och återinför Drakarna så lär ju kursen vara ganska hyfsad :)
 

ACervin

Medlem
Australien arbetar aktivt på att försöka sänka valutakursen:(. Räntesänkning nyligen, misstroendevotum mot Premiärministern, som dock klarade sig och den högsta arbetslösheten på länge. Så mot US dollarn är vi riktigt svaga, men den svenska kronan verkar hänga med neråt så inga dramatiska skillnader där.
 

Palazzi

Medlem
De flesta svenskar har ju mer lån än sparpengar hos, så då borde man teoretiskt vara en vinnare. Tror man kan komma ner i 2% på 5år (!!) hos SSAB t.e.x. Normalt ska man väl spela med rörlig ränta, men att låsa vid minusränta lär nog vara positivt i längden..

Själv band jag 3år till 1.9% nu, samtidigt som vårt valutaras verkar trycka upp mina aktiekurser rejält. 20% över portföljen på två månader...

Argentina är väl annars ett land man kan besöka nu, med tanke på att de är en av få valutor som presterat ännu sämre än vår.

EDIT: SBAB* skulle det vara, haha. Men stålindustrin är säkert gynnsam den också :p
 
Last edited:

Timotey

Medlem
De flesta svenskar har ju mer lån än sparpengar hos, så då borde man teoretiskt vara en vinnare. Tror man kan komma ner i 2% på 5år (!!) hos SSAB t.e.x. Normalt ska man väl spela med rörlig ränta, men att låsa vid minusränta lär nog vara positivt i längden..

Well said, sitter dock på rörlig ränta och kommer nog fortsätta med det. Men håller med fullständigt i övrigt då jag inte förstår paniken (inte på BC utan bland vänner) angående minusräntan.
 
Toppen