Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

A

Aurora

Guest
Hur var det nu, skadeglädjen är den enda sanna glädjen eller? :)

SANN glede! Herregud, så glad jeg er for at jeg flytta til Sverige til en trygg og stabil jobb - enn å fortsatt i Norge med en ustabil jobb i petroleumsbransjen i en økonomi som bare raver ned. Tjohooo og up yours norge! Nå kan jeg til og med kjøpe julegaver i Norge uten å bli ruinert!

;) :D
 
Vad är billigaste alternativet rent valutakursmässigt när man ska använda $ i USA?

1) växla till $ kontanter i Sverige
2) använda vanligt svenskt bankkort i USA med bankens växlingskurs
3) använda amex med kredit och betala i efterhand med amex valutakurs
 

agehall

Medlem
Jag tycker alltid man blir blåst när man växlar pengar, men jag försöker undvika det i största möjliga mån.

Det finns en stor tråd om vilket som är det bästa kreditkortet/bankkortet för uttag utomlands och jag tror den tråden innehåller allt du vill veta.
 
Toppen Dr. Miles. Tack!

Btw: Ingen som öppnat valutakonto i syfte att spara i den valuta man ska använda? Min bank erbjuder inte det. Men om det nu finns möjlighet till valutakonto för privatpersoner så kanske det blir många växlingar ändå såvida man inte kan koppla ett bankkort till det kontot.

Frågan är högaktuell eftersom $ skjuter i höjden. Allt som ska betalas i USA är nu 20-25% dyrare än i våras och var det slutar vete gudarna.
 

agehall

Medlem
Frågan är högaktuell eftersom $ skjuter i höjden. Allt som ska betalas i USA är nu 20-25% dyrare än i våras och var det slutar vete gudarna.

Det kommer att gå över snart skulle jag tro. USA har ju ny kongress som kommer att hitta på en massa tokigheter som antagligen är dåligt för dollarkursen. Sedan måste vi bara få ordning på vår svenska riksdag också så är problemet löst.
 

Nemo

Medlem
Toppen Dr. Miles. Tack!

Btw: Ingen som öppnat valutakonto i syfte att spara i den valuta man ska använda? Min bank erbjuder inte det. Men om det nu finns möjlighet till valutakonto för privatpersoner så kanske det blir många växlingar ändå såvida man inte kan koppla ett bankkort till det kontot.

Frågan är högaktuell eftersom $ skjuter i höjden. Allt som ska betalas i USA är nu 20-25% dyrare än i våras och var det slutar vete gudarna.
Avanza.se nordnet.se har valutakonto för privatpersoner. Ska man spekulera i valuta är det endast lönt om man har större summor, kombinera detta med att valutahandel är öppen dygnet runt kan man bli sömnlös för mindre. Men visst, har man tålamod och disciplin nog kan det vara en bra affär.
Kontanthandel i valuta är en rejäl förlust, i princip oavsett hur mycket kurserna än varierar.
 
Toppen