Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Palazzi

Medlem
Intressanta tider
Italienska banker har runt 300 miljarder Euro i lån med osäkra eller inga säkerheter.
Italien som land är också rejält överbelånat, 140% av BNP.
Korruption, ekonomi som stått still i 25år osv.

Italy may be the next domino to fall - FT.com
(den som vill läsa hela artikeln, googla rubriken: italy may be the next domino to fall )

Eurozone debt crisis isn’t Italy’s biggest worry - MarketWatch


Tycker att detta tema har varit på tapeten sedan det potentiella Grexit. Verkar inte märkas så mycket på mikronivå (vanliga människor), jämfört med det jag tyckte mig se i Grekland och USA... Bra ser det inte ut, men jag är inte orolig ännu.

Ser gärna en dipp i bostadspriser, men önskar givetvis ingen kollaps som fördriver människor från deras hem.
 

Homer

Medlem
Tycker att detta tema har varit på tapeten sedan det potentiella Grexit. Verkar inte märkas så mycket på mikronivå (vanliga människor), jämfört med det jag tyckte mig se i Grekland och USA... Bra ser det inte ut, men jag är inte orolig ännu.

Ser gärna en dipp i bostadspriser, men önskar givetvis ingen kollaps som fördriver människor från deras hem.

Vanliga människor märker väl inte så mycket förrän bubblan sprickar, vilket verkar vara ganska nära nu

Italy’s Longshot Bank-Bailout Bid Last Chance to Stop Crisis - Bloomberg

Italian Bank-Rescue Push Falters as Merkel Sticks to the Rules - Bloomberg
 

Palazzi

Medlem

Tänkte mer på att man brukar se sjunkande bostadspriser, arbetslöshet som gör att folk tvingas ställa in betalningar mm.
Statistiskt har italienska bostadspriser inte sjunkit som Grekland, USA, Spanien mfl och när jag läser nu så är inställda privatlån (bil mm) inte heller märkbart.

Men jag läser dina siffror och det ser såklart riktigt illa ut. Följer med spänning
 

Jonas C

Medlem
Kan någon förklara chockhöjningen av Japanska Yen? 8,50kr per 100 Yen på kort tid är en ganska kraftig höjning.
 

nota bene

Medlem
Redan innan brexit hade JPY gått upp från typ 630 till 750 på 18 månader, mest för att Japanska ekonomin gått ganska ok. Men ja sedan ytterligare över 10% upp. CHF , USD och JPY är alltid starka i oroligheter.
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om skatteamnesti i Indonesien påverkar valutakursen av Indonesiska Rupiah (IDR).

Indonesia’s Tax Amnesty Casts New Shadow on Singapore - WSJ

Screenshot20161004 04 XE.png

XE.com - IDR/SEK Chart
 

Dr. Miles

Expert
Brittiska pundet (GBP) har sjunkit mycket mot SEK (och mot andra valutor) under senaste tiden.

Just nu ligger 1 GBP = ca 10,75 SEK.
I början av 2016 var kursen 1 GBP = ca 12 SEK.

Screenshot20161014 01 XE.png


Det är väldigt synd att bmi Diamond Club inte finns längre...:(


Däremot EUR har gått upp ordentligt mot SEK.
Nu ligger 1 EUR = ca 9,75 SEK.
I början av maj 2016 låg kursen 1 EUR = ca 9,20 SEK.

Screenshot20161014 02 XE.png
 
Last edited:
Toppen