Reseförsäkring vid award-resa

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 13 Februari 2014.

1. Christian R

Christian R DYKWIA

Jeg tror mange forsikringsbetingelser rummer et afsnit om rejser betalt med bonuspoint. For mit danske Nordea MasterCard Gold gælder følgende

Mon ikke de fleste kreditkort med rejseforsikring (hvor det er en betingelse at rejsen er betalt med kortet) har cirka samme vilkår?

2. Inlägget från: Varför ska man inte boka via resebyrå? | Sida 16 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    Jag har rest många bonusresor med olika flygbolags poäng/miles och betalat med Amex eller DinersClub.
    Inte en enda gång blev jag nekad till ersättning när mitt bagage inte kom fram till målet i tid med bonusresbiljetter.

I ditt fall, hade det kanske varit enklare om du sa bara att rean var Barcelona-Milano-Palermo till Solid försäkringar.

henrik l gillar detta.
  3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett problem, som man ofta kan åka dit på, är att det står i några generella klausuler att försäkringen bara gäller för resor som börjar i Norden eller liknande... Då är det jobbigt ifall man får problem på ett "löst" award-segment utanför norden.

Stefan62 och henrik l gillar detta.
  4. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, skrev lite otydligt:) Bagaget blev försenat på LIN och sträckan BCN-LIN-PMO var en vanlig biljett, ej award, som var fullt betald med Amex. Sedan var även PMO-FCO en betald biljett, resten var på British Airways-poäng. Men det är två saker som talar emot mig. 1) Grävde fram klausulen som du nämnde om regeln att det bara gäller resor som börjar och slutar i norden. 2) Dom vill att British Airways ska sätta ett värde på poängen jag använde på resan. 3 pers på poäng och en på en 2-4-1. Tror det gick lös på ca 70 000 p. Sätter dom ett värde på dom poängen lär det blir mer än 3-4000 kr. D v s att jag har betalt mindre än 75% av resans värde med Amex. Har inte frågat British Airways ännu vad poängen är värda.

Men det kan ju bli ett kul case:D Som jag skrev drar jag inte in tillräckligt med EuroBonus-poäng för att göra något kul med vouchern. Så den kan möjligen utnyttjas för en familjeresa i norden, dvs 3 pers på poäng och jag på vouchern. Jag ska nog skicka ett vänligt mail till Amex och fråga om det är värt att tappa mig för 2000 kr, när jag betalar 1000 kr för kortet och har en spend på dryga 150 000:D

agehall gillar detta.
  5. mha321

mha321 Medlem

Villkoren för EuroBonus Amex säger ju specifikt "Resan måste betalas till minst 75% genom American Express eller EuroBonus-poäng.".

Kan tänka mig att det tyvärr ger dem möjlighet att tjafsa en del vid betalning med en annan sorts poäng...

6. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det är inga problem!

Jag tog upp frågan med Amex förra året och fick det antecknat i "min" profil hos dem att den award-resa jag skulle göra med British Airways Avios + companion voucher skulle täckas av försäkringen då jag kunde styrka att intjäningen av Avios skett genom resor betalda med Amex.

Detsamma gällde en Lifemiles-intra-Asien-awardresa med Singapore Airlines där jag alltså köpt Lifemiles med Amex.

olo och henrik l gillar detta.
  7. mha321

mha321 Medlem

Det är ju bra att det fungerar!

Däremot kan den formuleringen ju tyvärr ändå ge upphov till mer tjafs. Även om det slutar med att man får rätt i slutändan.

8. Där är det bättre med SAS EuroBonus Diners Club korts reseförsäkring.
    Det står endast en bonusresa, inte en SAS EuroBonus bonusresa. :)
    http://www.dinersclub.se/doc/se/dcai0w-forsakringsvillkor-dc1060-se.pdf

Stefan62, olo och mha321 gillar detta.
  9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har inte du AmEx Platinum?

jumbooze gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!