Resebyråer - livet utan provisioner

Diskussion i 'Övrigt' startad av Martin Björnström, 6 Mars 2012.

  1. TravelNews presenterar en intressant artikel idag:

    Artikeln fortsätter med:
    .

    Livet utan provisioner - Travel News
     
  2. Marcus01

    Marcus01 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ganska kul att först gå in på tex sas.se och söka på en resa och därefter gå in på tex travelstart.se. Jag gjorde det häromdagen och tittade en enkel ARN-LUX, skiljde 300:-:. Jag kan gärna betala ett arvode, inga problem med det men jag gillar inte påslaget som inte syns... Nu jobbar jag i branschen och vi gjorde ett helt ovetenskapligt test för ett tag sdan och på interkontinentala biljetter kan det skilja MYCKET pengar som vissa resebyråer bakar in i biljettpriset.
     
  3. Det är därifrån ordet extrapris kommer...
     
    1 person likes this.
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi fick en ny resebyrå på jobbet strax innan jul. Tanken är att vi ska använda dem för alla resor (inklusive tåg!) men vi får inte boka interkontinentala resor online, då måste vi ringa dem. Jag tyckte det verkade på tok för jobbigt, så jag fortsatte boka själv så att jag kan betala med mitt eget kreditkort och få reseförsäkring genom detta.

    När jag och ett par kollegor jämförde lite konstaterade vi att de dessutom aldrig var billigast.

    Ett bra exempel är när jag skulle boka min resa till MWC i BCN. Vår resebyrå föreslog ARN-SK/C-TXL-AF/C-CDG-AF/C-BCN T/R för 27kkr. AF tyckte att jag kunde köpa en resa ARN-CDG-BCN för 10kkr. Nu hade jag kunnat hävda att jag gjorde vad vår resebyrå föreslog och tagit en businessbiljett, men det kändes inte rätt, även om det hade gett mer miles..
     
  5. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Absolut, serviceavgift ska visas av alla seriösa resebyråer samt också en specifikation vilken service som då ingår.

    Att vara resebyrå innebär ett liv på marginalen (bokstavligt talat). Vinstmarginalen är inte hög så det gäller att istället satsa på så många transaktioner som möjligt.

    Resebyråer får mycket av leveratörer, inte bara rena pengar utan även frinätter/biljetter.
     
  6. lnixon

    lnixon Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Spektakulärt.
     
  7. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Tänk så många företag i sverige, stora som små, som skulle må bra av att anlita en TMC för att styra upp deras resekostnader och förhandla med byråerna. Vissa har interna travel managers, men dom flesta har tyvärr ingen aning om vad dom sysslar med. På två företag där jag arbetat hade jag bättre koll än dom som gjorde detta på heltid...
    Det här låter kaxigt, men är övertygad om att jag personligen, och många här, skulle göra ett bättre jobb än dom flesta corporate travel managers i Sverige.
     
    1 person likes this.
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Problemet är ju att de som är ansvariga oftast inte reser så mycket, så de förstår inte vad som är viktigt. Och om de reser så skulle jag tippa på att de ofta får förtäckta mutor i form av businessbiljetter alt uppgraderingar, vilket i värsta fall kan få dem att tro att alla anställda "har det så bra" när de är ute och far.

    Man kanske skulle ta och bli konsult på området. Som konsult kan man ju alltid fakturera hutlösa arvoden och dölja resekostnader under olika poster.. :)
     
    1 person likes this.
  9. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    I det nedre skiktet av biljetter har jag vid flera tillfällen noterat markant lägre pris på någon av nätresebyråerna än på aktuellt flygbolags webbsida. Alltså discounted economy. Köpte två biljetter GOT-LHR-DEN med IB-flightnummer i våras (naturligtvis British Airways som carrier) men på IB's webbsida kunde jag inte ens göra bokningen (GOT saknades). I somras flög jag ARN-DUB med SK med familjen (2 vuxna, 1 infant). Priset var mycket lägre på Travelpartner än på SAS. Slog till på två biljetter till TXL med Air Berlin i senvår - köptes genom Supersavertravel (vilket jäkla namn,,,) till priser man inte kom i närheten av på AB's sida. Exemplen är långt fler.

    Var finns logiken kring detta fenomen?
     
  10. Jag har erfarenhet av andra hållet. Alltså i biljetten står mycket högre pris än jag har betalat.
    I början av 2000 talet var det fortfarande vanligt att köpa IIT(Individual Inclusive Tour) bijett.

    Jag köpte en Singapore Airlines IIT biljett Tokyo-Zurich t/r för ca 80.000 JPY. Men på pappersbiljett stod det någonting i stil av 500.000 JPY(!).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×