Senaste nytt

Resebyråer - inkompetens?

agehall

Medlem
Det gäller väl alla branscher - den som är intresserad sitter uppe på nätterna och läser på av rent intresse. Anställ aldrig en programmerare som bara skriver kod på arbetstid ;)

Jag har det omvända mottot - jobba aldrig åt ett företag som kräver att du skriver kod på kontorstid. Jag kodar mycket bättre om jag får göra det när jag vill... ;)
 

Snosken

Medlem
Eftersom jag jobbar i yrket så kände jag för att lägga en liten kommentar. För det första tycker jag att det där med chatfunktion verkar helt värdelöst, en del kanske tycker tvärtom, men vill man prata med en kunnig inom yrket så sitter inte den och chattar.... och gör han/hon det så känns resebyrån lite halvrisig.

Som bjornstrom nämner så är det enormt små marginaler man har att jobba med, och därför finns inte längre den tiden som man skulle vilja lägga ner på att hitta det där extra bra alterantivet, allt måste gå mycket fortare än för några år sen och det har självklart påverkat kvalitéten.

Sen så är det ju faktiskt så att vi som jobbar med detta reser inte i närheten av så mycket som de kunder som handlar av oss, därför så är vår kunskap väldigt stor när det gäller det teoretiska, men vi har ju inte en chans att jämföra oss i det rent praktiska. Får man en kund som pendlar till Shanghai med Finnair så vet ju denne mycket bättre än mig hur det verkligen funkar på HEL och med AY...
För om åren hade flygbolagen råd att skicka ut oss på study-trips var och varannan månad, men nu blöder branschen och man får sitta kvar på kontoret och längta bort...
 
Resebyråer känns lite som hemelektronikmarknaden, den tynar mer och mer bort i vårat samhälle där alla jagar kronor & ören, sen gnäller alla att maten är dålig, det är för trångt i planet, man kommer inte hem (se Ryanair!) och allt vad det nu kan vara.

Tiden där man byggde för att något skulle hålla, och service var A&O finns inte och på ett sätt tycker jag det är lite tråkigt, det finns en charm när man kan få riktig service och bli guidad av någon som kan sin sak. Istället står random 19 åring på (insert valfri elektroniklada) och försäker sälja den absolut dyraste tv:n för att personen får %... Och det gäller / kommer gälla samtliga områden.
 

Traveller

Medlem
Summering är väl att det beror väldigt mycket på vem man möter hos resebyrån. Jag har till exempel sedan 1997 använt mig av Amex i Karlskrona (tidigare Nyman & Schultz i Ronneby) och är otroligt nöjd. Men, jag är inte nöjd med hela kontoret utan med "en" person som är ruskigt duktig. Så, det enda nummer jag ringer är hennes direktnummer och hon kan vart enda steg jag tar på mina resor. Ringer till och med och kollar om att är ok, ringer på morgonen och undrar om jag kommer åka, finner bästa priserna (men avskyr då jag försöker tävla med henne med webben framför mig samtidigt). Så jag kan rekommendera er att använda Amex i Karlskrona men vem av damerna jag pratar om håller jag för mig själv... ..gör jag inte det så lär väl hennes linje vara upptagen hela tiden...
 

Valley

Medlem
Uppenbarligen 100% personberoende om en resebyrå är bra. Liten konferens i Tyskland skall ordnas till Maj nästa år.
Gjorde litet försök själv med hotell jag bott på tidigare. Men redan nu var det tokfullt. Så, eftersom vi haft så otroligt bra hjälp tidigare av en resebyrå vände vi oss dit igen. Men denna gång gick det då käpprätt åt H........e.
Inte ett enda dugg hände, normala kontaktpersonen var inte till städe och ingenting fungerade.
Svaret man fick var att vår kontakt i tyskland jobbar på det.
Till slut fick vi ta tag i det hela själva och genom att vara 2 personer som bokade maxantal rum via hotels.com
fixade det sig.
Men en vecka efter vi själva bokat hörde resebyrån av sig och hade fortfarande inte lyckats fixa rummen.
Får vi se om de lyckas ordna flygbiljetterna.
 

Kricka

Medlem
@Traveller
Kul att höra då jag gör på samma sätt fast med ett annat Amexkontor. Råkade ut
för en strejk när familjen satt i Kapstaden och skulle hem varpå hon ringer och
meddelar att hon ordnat ett alternativ för det fall strejken fortsätter.. Är "rätt"
person inte på plats kan detta 30 minuter att boka ett par sträckor inom Europa !
 

Najk

Medlem
Jag litar inte på resebyråns kompetens och bokar alltid själv. Då får man rätt produkt direkt..

Bokade en resa ner till Spanien i veckan, jag bokade själv kollegan bad resebyrån boka. Jag åker Business med LX och kollegan DY, priset är det samma...
 
Resebyråer känns lite som hemelektronikmarknaden, den tynar mer och mer bort i vårat samhälle där alla jagar kronor & ören, sen gnäller alla att maten är dålig, det är för trångt i planet, man kommer inte hem (se Ryanair!) och allt vad det nu kan vara.

Faktum är att andelen flygbiljetter som säljs via agent/OTA har ökat. Blev lite förvånad av det faktiskt.

Det borde gå att bygga en grym resebyrå - särskilt om man har hundratals duktiga resenärer som säger exakt hur det ska göras. Från utbildning till utformning av tjänster och paket. @agehall har nog en lista på alla dumheter han råkat ut för genom åren :)
 
Toppen