Senaste nytt

Resebyrå (Resecentrumgruppen) avbokad min flygbiljett utan skälig anledning, vad gör ?

Några fler borde det ändå finnas, gjordes inte en jämförelse på BC.se för 2-3 år sedan?
Hittar den inte.
Värsta jag hört är i kön på British service center på LHR till en dam "sorry, you have booked with expedia so we cant help you with our delay, you have to call them". Sen dess bokar jag alltid direkt med flygbolagen om det inte är extrem prisskillnad.
 

AABack2ARN

Medlem
Anledningen till det hela beror antagligen på att Resecentrumgruppen hade ett fåtal biljetter till det här priset men att för många nappade på erbjudandet under samma tidpunkt och beställde mer än vad de hade biljetter till - till det här priset. Detta är helt normalt och bara att acceptera. Samma sak gäller när elgiganten, siba osv har reor och för många beställer och systemet inte hänger med.

Anser absolut INTE att det är "helt normalt och bara att acceptera". Dessutom haltar jämförelsen. Självklart kan enprodukt ta slut på rea hos exempelvis Elgiganten - men då tar de inte betalt. Om de har tagit betalt och produkten likförbaskat inte finns erbjuder de en likvärdig (eller enligt dem bättre) produkt till samma pris. Uppenbarligen bluffresebyrå som skall undvikas. :mad:
 

joakgarp

Medlem
Anser absolut INTE att det är "helt normalt och bara att acceptera". Dessutom haltar jämförelsen. Självklart kan enprodukt ta slut på rea hos exempelvis Elgiganten - men då tar de inte betalt. Om de har tagit betalt och produkten likförbaskat inte finns erbjuder de en likvärdig (eller enligt dem bättre) produkt till samma pris. Uppenbarligen bluffresebyrå som skall undvikas. :mad:

Det är inte ovanligt att pengar dras men att i systemen ser man att man har sålt för mycket av x vara vid kampanjer reor osv. Då backas beställningen tillbaka till slutkund och pengarna återbetalas. Speciellt köp hos Resebyror där man oftast själv för över pengarna manuellt direkt från internetbanken för att slippa kortavgiften.

Vad är det som är svårt att förstå?
 
Det är inte ovanligt att pengar dras men att i systemen ser man att man har sålt för mycket av x vara vid kampanjer reor osv. Då backas beställningen tillbaka till slutkund och pengarna återbetalas. Speciellt köp hos Resebyror där man oftast själv för över pengarna manuellt direkt från internetbanken för att slippa kortavgiften.

Vad är det som är svårt att förstå?
Känns inte som ett helt okej system. Ticnet klarar ju av det där i sina system när många vill köpa konsertbiljetter samtidigt.
 

Totopez

Medlem
Det är inte ovanligt att pengar dras men att i systemen ser man att man har sålt för mycket av x vara vid kampanjer reor osv. Då backas beställningen tillbaka till slutkund och pengarna återbetalas. Speciellt köp hos Resebyror där man oftast själv för över pengarna manuellt direkt från internetbanken för att slippa kortavgiften.

Vad är det som är svårt att förstå?
Det beror helt på hur avtalsvillkoren ser ut. Har man skickat en orderbekräftelse är man i princip bunden till affären, om det inte finns någon klausul kring felaktigt lagersaldo eller liknande. Det finns ingen rättighet att backa beställningar hur man vill, om det är en bindande order för båda parter.

När jag läser RCGs villkor hittar jag inget som säger att de har rätt att annullera beställningar. En beställning är bindande när man har betalat.

Sedan, kommentarer som "vad är det som är så svårt att förstå" kan man med fördel avhålla sig från. De bidrar inte till en positiv stämning på forumet.
 

h9kh9k

Medlem
När jag läser RCGs villkor hittar jag inget som säger att de har rätt att annullera beställningar. En beställning är bindande när man har betalat.
I deras avtal finns:

RCG förbehåller sig rätten att inom två arbetsdagar kontakta resenären vid eventuella ändringar av redan genomförd bokning för att försöka hitta en lösning.

Att avboka och sen be resenären att boka en ny resa kanske kan täckas in av detta.
 

flapps

Medlem
Det är inte ovanligt att pengar dras men att i systemen ser man att man har sålt för mycket av x vara vid kampanjer reor osv. Då backas beställningen tillbaka till slutkund och pengarna återbetalas. Speciellt köp hos Resebyror där man oftast själv för över pengarna manuellt direkt från internetbanken för att slippa kortavgiften.

Vad är det som är svårt att förstå?

Den där köper inte jag överhuvudtaget. Det är väl inte mitt problem som kund att dom har ett taskigt system som inte slår in när dom säljer för mycket resor till ett specifikt pris. Får jag en bekräftelse på att köpet har gått in och resan är betald klar, för att dom sedan bryter det avtalet pga att dom har sålt för många resor så ... Det enda jag har svårt att förstå är att du tycker det är ok..
 

joakgarp

Medlem
Den där köper inte jag överhuvudtaget. Det är väl inte mitt problem som kund att dom har ett taskigt system som inte slår in när dom säljer för mycket resor till ett specifikt pris. Får jag en bekräftelse på att köpet har gått in och resan är betald klar, för att dom sedan bryter det avtalet pga att dom har sålt för många resor så ... Det enda jag har svårt att förstå är att du tycker det är ok..

Jag tycker det är skittråkigt! Men sånt här händer väldigt - för - ofta över nätet just vid reor. Ts hade säkert bokat hotell osv. Hoppas han hittar ett nästan lika bra pris.
 
Toppen