Senaste nytt

Reseadapter /-rar

Fredah

Medlem
Här har du den bästa jag någonsin sett!

Den har två usb och i princip allt till allt, jag använder den även i sverige då det ofta är brist på uttag i hotellrum.
Dvs. man kan ansluta 1 telefon 1 surfplatta och en dator. och om man då som jag har ytterligare usb på laddkabeln till datorn, ja då blir det ytterligare en pryl. tar liten plats och ansluter grymt mycket produkter.

En varningens flagga dock, den är inte gjord för stora belastningar som ex. hårfön, då går säkringen.

Skross Ojordad reseadapter Universal med USB > Reseadaptrar, utlandskontakter | Kjell.com
 
Här har du den bästa jag någonsin sett!

Den har två usb och i princip allt till allt, jag använder den även i sverige då det ofta är brist på uttag i hotellrum.
Dvs. man kan ansluta 1 telefon 1 surfplatta och en dator. och om man då som jag har ytterligare usb på laddkabeln till datorn, ja då blir det ytterligare en pryl. tar liten plats och ansluter grymt mycket produkter.

En varningens flagga dock, den är inte gjord för stora belastningar som ex. hårfön, då går säkringen.

Skross Ojordad reseadapter Universal med USB > Reseadaptrar, utlandskontakter | Kjell.com
Perfekt! Det får bli en runda hem till Kjell imorgon med 259 kr! :)
Tack för tipset!
 

Kastrup

Medlem
Jag har inte tittat på den ojordade versionen, men undantaget att det inte blir jordat - finns det andra begränsningar i användningen? Kontakter som inte passar?
 

agehall

Medlem
Nu blir det fysik-/tekniklektion 1-on-1 här.

Ska jag vara aktsam om jag som mest kommer att ladda en kamera, en surfplatta, och en telefon?

Nej. Det ska inte vara några problem.

Nu tar jag ju självklart med mig en bänksvarv, KitchenAid, och mikrovågsugn som jag gärna vill simultanköra när jag sitter och myser på rummet - men om en reseadapter, och ett grenuttag från Kjell inte klarar det - ja - då kräver jag att S-märkning av Stig-Helmer åter tas i bruk.

Jag förstår att du är ironisk, men man upphör aldrig att förvånas över vad folk släpar med sig. Hårtork är inte helt ovanligt att folk vill ha med sig och den kan lätt dra över 1kW vilket gör att vi direkt är i farozonen. (Förutom att den antagligen inte är anpassad för 120V!)

Dålig på det här, har vi någon elektriker på forumet? Visst brukar man säkra upp 1.5mm2 kabel med 10A (2.5mm2 med 16A) så borde ju den "säkra" gränsen ligga kring 1100W för en skarvsladd med 1.5mm2 kabel.

Även om vi i Sverige har helt idiotiska regler angående el så är grundtanken bra - om du inte VET hur det funderar så ska du inte pilla med det. Normalt sett är det ganska säkert att överdimensionera kablar och köra på som om inget hänt, men problemet är att om man bara höftar kan det bli för lite ändå..
 

Jonas H

Medlem
Även om vi i Sverige har helt idiotiska regler angående el så är grundtanken bra...
Förvisso Off-Topic: Här får du nog utveckla dig lite. Tvärtom så har vi nog lite väl slappa regler i många avseenden, i synnerhet efter EU-inträdet med en CE-märkning som i sig knappt är värd färgen den är tryckt med. Det finns ju betydligt fler el-relaterade risker än brand att ta hänsyn till, men vi har ingen obligatorisk besiktning av elutrustning, däremot av ventilation(!).
On-Topic: Kablar är en sak, men kontakter och uttag är minst lika viktiga. Prova exempelvis att ta i kabel respektive kontaktstift efter att ha dammsugit. Beroende på i hur bra kondition uttaget är så varierar temperaturen på stiften högst väsentligt. Tar man då ut hög effekt via en otillräckligt dimensionerad stickpropp så kan det bli intressant, trots att kabeln i sig fixar det.
 

agehall

Medlem
Visst, vi kan fortsätta lite OT. :)

Problemet i Sverige, är att elektriker vill skydda sitt skrå och därför krävs det certifieringar som i princip inte går att få för någon som inte vill jobba som elektriker. Det spelar ingen roll hur mycket jag kan om el, jag får ändå inte behörigheten om jag inte gör praktik i en kortare evighet.

För att få göra några som helst ingrepp i en elinstallation måste man givetvis ha behörighet, annars kan det sluta illa ifall något skiter sig.

Jämför man detta med vad man tex har i flera länder på kontinenten, där det räcker med att ha "nödvändig kunskap" så är våra regler helt groteska. Jag får tex inte ens förlägga rören till en ny installation själv - det ska göras av behörig elektriker...
 

RickardG

Medlem
Jag förstår vad du menar och håller med dig, men just när det gäller förläggning så får du faktiskt dra och koppla precis allt själv. Däremot krävs det att en behörig elektriker kopplar in det på elnätet och därmed tar ansvar för installationen. I praktiken ingen skillnad eftersom det är stört på omöjligt att hitta en elektriker som vill godkänna någon annans installation, trots att det "bara" skulle handla om att tomrör är dragna av någon annan :(
 

Jonas H

Medlem
Visst, vi kan fortsätta lite OT. :)

Problemet i Sverige, är att elektriker vill skydda sitt skrå och därför krävs det certifieringar som i princip inte går att få för någon som inte vill jobba som elektriker. Det spelar ingen roll hur mycket jag kan om el, jag får ändå inte behörigheten om jag inte gör praktik i en kortare evighet.

För att få göra några som helst ingrepp i en elinstallation måste man givetvis ha behörighet, annars kan det sluta illa ifall något skiter sig.

Jämför man detta med vad man tex har i flera länder på kontinenten, där det räcker med att ha "nödvändig kunskap" så är våra regler helt groteska. Jag får tex inte ens förlägga rören till en ny installation själv - det ska göras av behörig elektriker...
Jag kan hålla med om att det finns en hel bunt särintressen, däremot så är det elsäkerhetsverket som bestämmer vad som gäller och inte någon intresseorganisation för elektriker eller installationsföretag. Just praktikkraven är och har varit en fråga för diskussion, inte minst i samband med arbetet med nytt behörighetssystem. Återstår att se vad det landar.
Sedan är det ju så att det finns områden som kan tyckas enklare än andra att "kunna", men även en så till synes trivial sak som rördragning kan innebära en risk för dolda problem och risker, exempelvis kondensbildning och kvarstående fukt vid övergångar mellan varmt/kallt. ute/inne etc.
Alternativ eller komplement till detta, med bibehållen eller bättre elsäkerhetsnivå, skulle väl möjligen vara ett obligatoriskt besiktningsförfarande. Om det skulle bli särskilt mycket enklare för gemene man är dock tveksamt.

Jag förstår vad du menar och håller med dig, men just när det gäller förläggning så får du faktiskt dra och koppla precis allt själv. Däremot krävs det att en behörig elektriker kopplar in det på elnätet och därmed tar ansvar för installationen. I praktiken ingen skillnad eftersom det är stört på omöjligt att hitta en elektriker som vill godkänna någon annans installation, trots att det "bara" skulle handla om att tomrör är dragna av någon annan :(
Det skall råda någon form av anställningsförhållande (med vissa undantag enligt ELSÄK-FS 2013:1) för allt elinstallationsarbete. Att någon "tar ansvar" för installationen går inte, även om det är en utbredd missuppfattning.
 
Toppen