Senaste nytt

Resan till att bli en medveten resenär

flybob

Medlem
Har genomgått samma förändring (förbättring) som LMH sedan jag gick med i BC 2011 med ett avsevärt behagligare(läs smartare) resande som följd och numera helt uppmuntrad av fru ulagun som upplevt lite av en ny värld..

Det finns dock en baksida som kallas Jante.
Lärde mig ganska snabbt att "hålla tand för tunga" beträffande business resor, lounger, frinätter på Hilton m.m.
Är väl få saker som kan väcka avundsjuka och missunsamhet hos vissa som resande utöver charter och Ryan air.
Ändå är ofta första frågan vi får på sammankomster med släkt och vänner "Och vart bär det vägen denna gången då?"

Detta hände vid svägerskans födelsedag i helgen. Svågerns släkt är insnöad charter medelklass. Systern berättade stolt att de skulle resa till London med barnen över höstlovet och funnit superbilliga biljetter med Ryan Air.
Frångick spontant min "tystnadsplikt" och nämnde att bara hoppas att de inte fastnar i någon höstdimma på Stanstead, kan bli knepigt komma hem då med tanke på hur Ryan behandlar sina passagerare.
.
Brast totalt för denna syster började skrikande anklaga oss för översittarfasoner med vårt lyxresande som minsann ingen annan har råd med och komma här och förstöra deras resa etc etc.

Slutade med att fru ulagun och jag fann för gott att avlägsna oss och lämna födelsedagsfesten.
Relation med svägerskan och svågern efter detta kan ni säkert ana er till.

Således mina vänner på BC välj med omsorg de i er bekantskapskrets ni kan/vill dela era erfarenheter med.
Tack och lov att detta forum finns!

Ja, det är inte sällan man får höra "Fyfan vad onödigt att lägga X antal kronor på bara flyg. Lägger hellre pengarna på bra mat/hotell/shopping."

1. De har aldrig ens sett en businesskabin.
2. De lägger allt som oftast massa pengar på saker som jag inte skulle göra.
3. För mig utesluter inte det ena det andra. Bor och äter flott i tillägg :D
 

Murre

Medlem
Idag flyger hela familjen Plus från GOT till MXP. Dotterns kommentar i loungen var "detta blir nog billigare än att flyga vanlig", här finns ju mat och dryck och vi får ju ha med oss så mycket mer bagage. Till och med modern som är småländska höll med, o jag bara log och nickade.
 

agehall

Medlem
Brast totalt för denna syster började skrikande anklaga oss för översittarfasoner med vårt lyxresande som minsann ingen annan har råd med och komma här och förstöra deras resa etc etc.

Men vad är det med folk som inte fattar att det inte behöver kosta en förmögenhet att resa bra!? Klart, köper man business i sista minuten så är det ju inte billigt, men med lite framförhållning behöver det inte alls vara dyrt.
 

nilsson

Medlem
Frångick spontant min "tystnadsplikt" och nämnde att bara hoppas att de inte fastnar i någon höstdimma på Stanstead, kan bli knepigt komma hem då med tanke på hur Ryan behandlar sina passagerare.

Det är ju god ton att hålla konversationen positiv. Du skulle istället berättat om de utmärkta möjligheterna att besöka Oxford om det blir dimma på Stanstead.

Edit: *harkel* Cambridge.
 
Last edited:

LMH

Medlem
Kort uppdatering. Fick OT till Business på flyget till EWR och till Plus på hemresan. "Här vill jag inte sitta!" var frugans reaktion, precis som ni förutspått. Jag har nu full förståelse för poäng- och informationssamlandet hemifrån.

Dessutom har jag nu nått både EBG och HHonors Gold tack vare BC och lite hotellhoppande i Las Vegas. Och 300000 EB-poäng att ha kul med, mycket tack vare Amexvärvningar och Coop/Betalo.

Då återstår frågan: ska man satsa vidare mot EBD? Amex Elite samt två MR och en Alpresa (redan bokad via SAS VIP-kampanj). EBD skulle om jag fattat det rätt ge bättre tillgänglighet på Awardbiljetter (hur mycket bättre är det egentligen?) och rabatt på Awardresor. Samt softlanding via EBG om jag inte flyger så mycket nästa år (o guldkort åt frugan som hon kan lounga för på sina tjejresor). Elitekortet lär jag ju skaffa ändå..

Jaja, man får väl hoppas på en bra poängkampanj så man kan få dubbla poäng på Europaresa så man klarar sig på en MR. Då är det en nobrainer.

Målsättningen nu är (förutom ev EBD) att få iväg hela familjen på en riktigt fin Awardresa nästa jul. Vore såklart flott att få businessbiljetter även om jag inser att det i princip är omöjligt att hitta 4st.
 

telelina

Medlem
Tack för uppdateringen! På kampanj kan du bara få trippla eller dubbla extra poäng, baspoängen (nivågrundande) är det samma. Håll utkik efter erbjudande i SAS julkalender. Den lär diskuteras flitigt här. ;)
 

jumbooze

Medlem
Jag skulle väl säga att guld till frugan och softlanding är det som finns ( har ej sett bättre tillgänglighet) men sen kan du ju kanske få till poängbiljetter med 2-4-1 till några och sen som ebd använda den rabatterade cash&points ( mer rabatt som ebd än som ebg)
 
Toppen