Senaste nytt

Resan mot ytterligare ett års Executive Platinum

RonnieK

Medlem
Det är ju bara att inse och acceptera att om man utelämnar flight/leg/ben/resa så kan det tolkas olika beroende på vem som läser. Så blir det när vi vanliga människor blandar svengelska och branchtermer.

För mig är en longhaul en resa och jag tror de flesta förstår att det var det som menades. Samtidigt kan jag förstå att det kan tolkas på flera sätt. Jag tycker det är fel att påstå att "longhaul" betyder si eller så. Det kan betyda flera saker.
 

Senator

Moderator
Om vi bortser från semantikdiskussionen och tar ett steg tillbaka så är det intressant hur snabbt saker ändrar sig. Det är väl två år sedan det var kalabalik om "hur dåligt BAEC är nu" medan nu plötsligen är detta kanske det bästa OneWorldprogrammet. Jag kan IberiaPlus för dåligt så det kan @Homer kanske korrigera mig, men det var just Homer som rekommenderade att sitta lugnt i båten. "The only constant change is change itself".

Den 11:e januari ändrade American deras bokningsklasser på 2-klass inom USA till J, D, I från F, A, P. Så nu är dessa 210 Tier Point sträckor borta om man inte flyger 3-klass mellan JFK-LAX/SFO. Jag hade en bokning HNL-LAX-SJC,SFO-LAX där LAX-SJC var den 9:e i "P" och SFO-LAX den 11:e som "I". En fick jag 60 TP för, den andra 40 TP.

Summa summarum, om man åker mycket OneWorld känns det som BAEC blir det naturliga programmet numera. Det går fortfarande att göra bra fynd för TPs utöver Qatar:
ARN-HEL 40
HEL-LHR 80
LHR-JFK 140
JFK-SFO 140
SFO-LAX 40
Totalt 880 TP för ungefär 17.000kr. Två av dessa ger BAEC Gold. Gör du en tredje och kommer upp över 2.500 TP så kommer en uppgradering Gold Upgrade for Two eller GUF2.

Nu vet jag inte hur många System Wide Upgrades (SWUs) man fick som EXEC PLAT, men frågan är om det är värt något med American First på B77W ;)
 

agehall

Medlem
Jag är helt överens om att 4 st longhaul-resor T/R kan räcka till ett BAEC Gold, men det finns ganska många bivillkor som måste vara uppfyllda. Däremot kan aldrig 4st longhaul flighter räcka.

Om vi bortser från semantikdiskussionen och tar ett steg tillbaka så är det intressant hur snabbt saker ändrar sig. Det är väl två år sedan det var kalabalik om "hur dåligt BAEC är nu" medan nu plötsligen är detta kanske det bästa OneWorldprogrammet. Jag kan IberiaPlus för dåligt så det kan @Homer kanske korrigera mig, men det var just Homer som rekommenderade att sitta lugnt i båten. "The only constant change is change itself".

BA går mot att vara ett flygbolag som får Ryan Air att framstå som förstaklass. BAEC har gjort massor av försämringar men det är fortfarande ett av de enklaste programmen att få hög status i inom oneworld. På det hela taget så gör det att jag personligen kommer att skifta bort en massa flighter från oneworld till Star Alliance.
 

RonnieK

Medlem
BAEC har gjort massor av försämringar men det är fortfarande ett av de enklaste programmen att få hög status i inom oneworld.
Jag kan bara hålla med om ovanstående. BAEC är för mig som semesterflygare absolut det bästa programmet för att nå status inom OW vilket är riktigt trevligt i t.ex. Asien. Familje-pooling av Avioser är också bra men utöver det finns inte mycket som är bra längre. Även om jag håller på att flytta över det mesta till Star Alliance förblir BAEC det program som används inom OW.

Vad har AAdvantage för fördelar gentemot BAEC?
 

Homer

Medlem
Nja, 3 long haul med QR och en med BA så har du ditt guld och lite TP över till och med (1760 TP).

flera Qatarrutter ger ju 160 TPs, med minst en sådan resa så räcker det med
2 Qatar och 1 BA i WTP/Premium Economy (t.ex ger ARN-LHR-JFK-LAX 10+90+70 )
 
  • Gilla
Reactions: doc

lillemannen

Medlem
Vad har AAdvantage för fördelar gentemot BAEC?

Etihad First Apartment kan man boka med AAvantage poäng.
4 st SWU:s (System Wide Upgrades) som kan användas av vem som helst på upp till 3 segment på AA flyg.
Obegränsade auto-requested upgrades för innehavaren + 1 person med AA flyg.
Är väl dom största skillnaderna för en EXP men så känner jag inte till BAEC gold något nämnvärt längre.
 

sembl

Medlem
Som BAEC Gold har man ju tillgang till lounge nar man flyger domestc i USA vilket ar nice. Exec Plats / Emeralds har ju fri snacks och premium drycker i Eco so dar spelar det mindre roll. En sak som AA har ar ju just gratis upgrade till domestic First men sedan sammanslagningen sa ar det ju nast intill omojligt att fa dem. Och standby listan stracker sig typ 15-20 personer pa varje flyg.
 

RonnieK

Medlem
Det låter som AAdvantage kan vara bra om man kuskar runt mycket i USA. Annars känns BAEC bättre, åtminstone i mitt tycke.
 

AABack2ARN

Medlem
Det låter som AAdvantage kan vara bra om man kuskar runt mycket i USA. Annars känns BAEC bättre, åtminstone i mitt tycke.

Så är det absolut. Det har fungerat bra för mig och frun som reser mycket till USA. Har inte behövt sitta i sämre än Business mer än två gånger de senaste 8 åren. (I ett fall gick inte uppgraderingen igenom och en gång fanns det bara ekonomiklass ombord.) Uppgraderingar och loungteitllgång och ganska mycket poäng per resa har gynnat mig väl.

Som skrivs ovan har AAs nya business class minskat behovet att uppgradera sig till "business plus" (dvs första klass) och dessutom tar de bort första klass från allt som inte är 777-300ER så möjligheten att uppgradera sig från business till first försvinner sakta. Och på just 777-300ER planen är businsskabinen riktigt (tillräckligt) bra.

Så, nej, jag vet inte om det är så stort värde att fortsätta med AAdvantage. Det kommer helt klart vara jobbigare i år med att få status. Men om man reser långt i betald premiumkabin kommer det vara betydligt mindre jobbigt att nå status jämfört med att flyga fram och tillbaka mellan Stockholm och Helsingfors 430 gånger på ett år... ;)
 
Toppen