Senaste nytt

Resan mot ytterligare ett års Executive Platinum

AABack2ARN

Medlem
Hurra! Så var då årets första resa med oneworld krediterad till mitt AAdvantage konto och de nya reglerna som gäller för kvalificering. Jag är på riktigt god väg kan jag konstatera när jag tittar på kontoutdraget :p

ARN-HEL-ARN med Finnair i billig ekonomiklass gav fantastiska 278 miles att använda, 500EQM och 26EQD.

För att uppnå Executive Platinum ännu ett år krävs 100 000 EQM och 12000 EQD.

Så det behövs bara 461 ytterligare tur och retur resor och sedan är jag i mål :). Detta till priset knappt 450 000 SEK om jag lyckas boka varje Finnair resa till samma kampanjpris (965 SEK för en t/r).

En sak är säker: Att flyga på billiga ekonomibiljetter och/eller korta distanser kommer inte vara lönande i jakten på status hos American :eek:. Det var inte så lönande förut heller men nu är det riktigt illa inte minst med tanke på att även ganska dyra biljetter hos AY eller BA ger intjäning enligt sämsta ekonomiklassen.
 

lillemannen

Medlem
Känns inte helt enkelt att nå EXP för oss utanför USA. Fick detta för en "First" biljett mellan Doha-Dubai på kontot idag.

aa first.jpg
 

hg1980

Medlem
BAEC Gold är ju förhållandevis enkelt (4 longhaul i Business), vad är bättre med AAdvantage? EXP kanske är ett hack ovanför BAEC Gold?
 

agehall

Medlem
BAEC Gold är ju förhållandevis enkelt (4 longhaul i Business), vad är bättre med AAdvantage? EXP kanske är ett hack ovanför BAEC Gold?
Nja, det krävs en hel del mer än 4 longhauls för att få BAEC Gold, men visst, i jämförelse med Exec Plat så är det enkelt.
 

agehall

Medlem
Nja, 3 long haul med QR och en med BA så har du ditt guld och lite TP över till och med (1760 TP).
Tre longhauls med Qatar ger 3x140 TP i business. Räknar du en longhaul som "en komplett longhaulresa" så kan man ju nå GGL på en "longhaul", men det är ju lite snedvridning av begreppen.
 

doc

Medlem
Tre longhauls med Qatar ger 3x140 TP i business. Räknar du en longhaul som "en komplett longhaulresa" så kan man ju nå GGL på en "longhaul", men det är ju lite snedvridning av begreppen.
Jo, men då är vi ju inne på definitionen av en long haul-resa. Jag har inte hört talas om begreppet komplett longhaulresa tidigare. Jag syftade i vilket fall på 3 tur- och retur-resor med Qatar Airways i business class inkluderande byte i Doha där varje segment är minst 2000 miles samt en resa tur- och retur-resa med British Airways i business class (som också går under benämningen Club Europe inom Europa och Club World på längre segment) innefattande två kortare segment och två segment över 2000 miles. Det vill säga en lång resa utan några allt för konstiga omvägar som en "vanlig resenär" skulle kunna tänkas boka. Jag hoppas detta förtydligande gör mitt tidigare inlägg mindre oklart.
 

agehall

Medlem
Jo, men "en longhaul" kan knappast tolkas som något annat än en enda longhaul flight. Min poäng är att det är rätt stor skillnad på "en longhaul" och "en longhaulresa".
 
Toppen