Resan blev precis längre för piloter

Diskussion i 'Övrigt' startad av Stefan Sandström, 12 Februari 2014.

  1. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Så gulligt av dem. Så istället för att ha piloter som iaf är vakna, även om de kanske gör något annat än pillar på själva flygplanet, så får vi piloter som kommer att somna av tristess. Det känns ju bättre, not.

    Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag misstänker att på FL350 mitt över atlanten så har man inte jättemycket att göra där framme, eller vad säger du Stefan?
     
    1 person likes this.
  2. nä just då är det inte helt spännande...
    Vi brukar ju iofs säga att det är bra att ha tråkigt på jobbet....
    Detta skulle ju iofs innebära att det nästan bli ångestframkallande att jobba.
     
    3 personer gillar detta.
  3. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu orkade jag inte klicka på länken, men ni får väl fotfarande läsa en bok åtminstone?
     
  4. Aurora

    Aurora Medlem

    Merkelig bestemmelse, men USA har jo i det siste tatt flere steg for å sikre flysikkerheten. Både gjennom høyere krav til erfaring på crew og minsket max arbeidstid. Verdt å merke seg det er det direkte motsatte av hva Europa finner på.

    Man skal jo *egentlig* ha et øye på flysystemene selv om autopiloten er på? :) De gangene jeg har vært i cockpit på 2timers flights har jeg bemerket meg en grei forskjell på crew. Noen klarer å kombinere avis-lesning med en konstant 10-minutts-sjekk av hastighet, høyde, vind, etc, mens andre er mer uinteresserte og følger ikke med på displayene. Kommer vel an på hvilke erfaringer man har og hvordan man har lært seg å fly. Med en dæsj flyskrekk i sekken foretrekker jeg på lang vei han som sjekker displayene i ny og ne og derfor er "tilstede i flyvninga" hele tiden, framfor han som kobler helt ut. Men det er vel det relief-pilots på langrutene er for! :)
     
  5. Det hoppas jag fanimej...
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är nog rätt stor skillnad på en 2h flight och en 10h. På 2h flyger du troligen i ganska vältrafikerade områden där man konstant pratar med ATC etc. Flyger man längre lägger man sig i korridoren och även om man ska hålla lite koll på instrumenten, så sköter sig det mesta av sig själv.
     
  7. Aurora

    Aurora Medlem

    Nuså, du skal ikke overvurdere trafikken mellom Svalbard og Tromsø... he he :) Ei heller nord-norge på en lørdag. Men you get my point.
     
  8. iRobert

    iRobert Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur ser FAA till att en sådan här regel efterlevs, hur kontrollerar man?
     
  9. They dont.
    Men gör man något knas (om även en skitgrej) så kommer det ju komma fram att man satt och spelade angrybirds...

    Fallet som frammkallade denna regel är ju NWA piloterna som missade att "de var framme nu" för de satt med sina laptops och diskuterade jobb schema framöver......so they claim.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×