Resa till Spanien med utgånget pass+körkort?

Diskussion i 'Övrigt' startad av FF#1, 8 April 2016.

1. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En bekant har satt sig i en knipa...
    Vad tror expertisen, tar man sig till Spanien från Arlanda via Frankfurt med Lufthansa med ett utgånget pass, (2012) samt svenskt körkort?

Han är på väg till Arlanda några timmar hemifrån där det giltiga passet ligger.

Hade det varit för nått år sen så hade jag nog sagt att det hade gått bra att chansa, men nu efter alla attentat och terrorhot?

Eller bör man försöka fixa ett tillfälligt pass?

2. blobloblo

blobloblo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis som du säger, det blir en chansning. Jag flög inom schengen efter terrordådet utan att visa något. Med tanke på att det inte är direkt och han ska förmodligen tillbaka (?) så är det kanske smartast med ett tillfälligt pass.

3. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag personligen hade chansat och åkt!

4. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En bekant till mig åkte till Paris på sitt förr-förra pass någon vecka efter attentatet där. Gatepersonalen på CPH tittade på passet med tanke på undantagstillståndet, men noterade varken datumet eller inte att passen har ändrat utseende sedan dess.

5. Gatepersonalen i Spanien kollade passet vid boarding, ja. Men jag vet inte om de kollade giltighetstiden på passet eller inte.

6. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vill han vara helt säker på att komma iväg så är tusenlappen för ett rosa pass värt det. Men det beror ju också på vad han tappar i andra ändan, dvs vad flygbiljetter, hotell etc kostar, om avbokningsbart osv.

MegaFlyer gillar detta.
  7. Olsson91

Olsson91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Provisoriskt pass ? Fixat det ett par gånger när jag glömt det. Går på 20 minuter max.

8. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Spanien i allmänhet och Lufthansa i synnerhet är tuffa på legitimation.

MegaFlyer gillar detta.
  9. MegaFlyer

MegaFlyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle inte chansa. Worse case är att man fastnar efter stängning på ambassad/konsulat, då blir d massa kostnader för hotell och ändrad biljett.

Beginner's misstake att inte ha koll på utgångsdatum, men det kan hända...

10. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    klassiskt nybörjarmisstag att förvara utgångna pass med aktuella.... :)

Får se hur det gick för han, har inte hört nått på ett tag men tack för alla tips.

MegaFlyer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!