Senaste nytt

Resa till Skottland med Whiskytema

palmen

Moderator
Värt att tänka på är vilka destillerier ni vill besöka, på många ställen kan det vara lite "same same" över vad man får se. 1 timme rundvandring och sedan smakprov.
Det kan vara bra att sikta in sig på lite mer specifika turer som ger lite mer inblick i det specifika destilleriet och tar lite längre tid, istället för att försöka beta av så många som möjligt. Dessa turer går dock inte varje dag och man brukar behöva boka dom i förväg.
Om ni bor i Dufftown (finns massor av bed & breakfast) har ni väldigt nära till det mesta i Speyside. Glenfiddich ligger i byn till exempel. Vi kunde aldrig gå på Aberlours tur för den var fullbokad i nästan en vecka när vi kom dit, det kan med andra ord vara bra att boka in besök i förväg om det är ett specifikt destilleri ni vill besöka.

Vad det gäller destination på flyget så fungerar Edinburgh, Aberdeen, Inverness bra om det är till Speyside ni ska.
Om ni passerar Elgin så glöm inte att gå in på Gordon&MacPhails whiskybutik där, mer eller mindre omöjligt att komma ut därifrån utan att ha köpt whisky :)
Jag var över med några kompisar för 1½ år sedan och vi var borta tisdag-söndag och hade en hyrbil som tog oss till följande ställen, har bara markerat ut var vi sov varje natt. Vi flög till Edinburgh och hem från Aberdeen.
https://maps.google.se/maps?saddr=E...=Aberdeen&t=h&mra=dpe&mrsp=5&sz=9&via=3,5&z=9

"Problemet" med denna resa var att någon var tvungen att köra varje dag vilket inte är så kul om man ska prova whisky, det kan med andra ord vara bra att hitta en bas (Dufftown?) och utgå där ifrån för att göra dagsturer.
De destillerier, bryggerier och annat intressant vi besökte var följande (i kronologisk ordning)
Dalwhinnie
Loch Ness
Urquart Castle
Black Isle Brewery
Gordon & MacPhail shop, Elgin
Glenfiddich
Speyside Cooperage
Glenfarclas
Glenlivet
MacAllan
Strathisla
BrewDog (Fraserbrough)

Om ni bara är borta 4 dagar varav 2 dagar kommer vara "resdagar" så kommer ni inte hinna med allt detta, aldrig kul att behöva stressa runt när man har semester.
 
Jag och ett par kompisar gjorde en biltur runt Skottland för ett par år sedan, dock inte enbart för destilleribesök även om vi spenderade ett par dagar på det också.

Som nämnts tidigare är Speyside trevligt och det finns många destillerier längs med floden och en "Malt Whisky Trail" att följa, förutsatt att man gillar speywhisky. En annan rekommendation är givetvis att spendera lite tid på Islay om man gillar den rökiga sortens droppar. Ön är tillräckligt liten för att man ska kunna göra destillerierna på hyrd cykel om man så önskar. Dock är vädret kanske inte alltid gynnsamt för den sortens utflykter så att ha en bil i reserv kan vara bra.

Generellt brukar det rekommenderas att ringa i förväg för att höra om rundturer men inget av de 8 destillerier vi hann besöka (3 längs Spey och 5 på Islay) var några problem att se utan förvarning.
 

Marcus_R

Medlem
... massa bra info...

Stort tack! Detta var riktigt genomgående, det uppskattas.

Då vi som sagt bara har tors-sön att röra oss på, kanske det kan vara en idé att flyga till Aberdeen istället. Hittat rätt bra biljetter med SAS/Cimber, och då hamnar jag ett par snäpp närmare Speyside-området.
 

Chrille

Medlem
SAS flyger på Aberdeen också, via CPH eller SVG.


Edit: Postade lite sent där. Men eftersom jag flyger till ABZ en sväng per år så kan jag lägga till att man ofta kan hitta mer prisvärda biljetter med LH (via FRA) eller BA (via LHR).
 
Last edited:

palmen

Moderator
Stort tack! Detta var riktigt genomgående, det uppskattas.

Då vi som sagt bara har tors-sön att röra oss på, kanske det kan vara en idé att flyga till Aberdeen istället. Hittat rätt bra biljetter med SAS/Cimber, och då hamnar jag ett par snäpp närmare Speyside-området.

Aberdeen låter bra i min mening, pengar ni sparar på flyget jämfört med Inverness kan ni lägga på en hyrbil och köpa med bra whisky hem. Inverness som stad var trevligt men inte direkt så jag skulle ta en omväg för att komma dit istället för Aberdeen.
Många av destillerierna kan man tappa en egen flaska whisky direkt från ett fat, kan vara ett kul minne från resan att ta med hem sen.

Det finns några riktigt bra restauranger/pubar med STORT whiskyutbud runt Dufftown, vi hade aldrig tid att besöka någon av dom så det blev en mindre restaurang inne i Dufftown för middag den kvällen.

Är det någon specifik whisky som prioriteras?
 
Toppen