Senaste nytt

Resa till Prag med SAS - behövs pass?

nota bene

Medlem
Jag reser nästan uteslutande på nationellt ID-kort inom Schengen och EES. T.ex. Storbritannien (EES) accepterar nationella ID-kort för entry/exit (dock accepterar inte sverige nationellt ID för exit till Storbritannien). Alla länder inom Schengen accepterar det. Ibland får man någon underlig blick på t.ex. hotell, men det har aldrig varit ett problem för mig.

Körkort skall inte godkännas utanför Norden, men jag har flugit på det från Tyskland och flera andra ställen innan jag hade nationellt ID-kort och hade glömt passet, men det bör undvikas eftersom det kan ställa till problem.
 

NyfikenGrau

Medlem
Problemet med nationellt ID är att jag kan visa flera exempel på där det inte funkat, senast i förra veckan på min egen bank, eller för en månad sedan på en biluthyrning i Italien. Då ser jag inte meningen med att lägga 400 kr på något som "oftast" funkar, eller "ska" funka. Jag tvivlar på att någon råkat ut för att passet inte funkar som ID-handling och det avgör saken för min del.

(Färöarna verkar ingå i nordiska passunionen och Grönland verkar tillämpa den "i praktiken" vad jag kan se)
 
Last edited:

011430121

Medlem
Körkort skall inte godkännas utanför Norden, men jag har flugit på det från Tyskland och flera andra ställen innan jag hade nationellt ID-kort och hade glömt passet, men det bör undvikas eftersom det kan ställa till problem.

Jag reser ut från Schengen gater i Tyskland och övriga Schengenländer med körkortet, har aldrig varit någon som har sagt något.
Nu var det ett tag sedan från Prag, har en resa dit i höst, så då blir det att ta med passet.
Skall till Portogal idag, efter ha läst denna tråd så åker passet med för säkers skull, kommer även att skaffa nationellt ID-kort.
Hur klarade man sig i livet innan BC?
 

Nemo

Medlem
Jag tvivlar på att någon råkat ut för att passet inte funkar som ID-handling och det avgör saken för min del.
För inte alltför länge sedan gällde svenska pass som id-handling i hela världen, med ett undantag. Sverige. I Sverige gällde resten av världens pass som id-handling - men inte våra egna, svenska pass.
 

Nemo

Medlem
Problemet med nationellt ID är att jag kan visa flera exempel på där det inte funkat, senast i förra veckan på min egen bank, eller för en månad sedan på en biluthyrning i Italien. Då ser jag inte meningen med att lägga 400 kr på något som "oftast" funkar, eller "ska" funka. Jag tvivlar på att någon råkat ut för att passet inte funkar som ID-handling och det avgör saken för min del.
(Färöarna verkar ingå i nordiska passunionen och Grönland verkar tillämpa den "i praktiken" vad jag kan se)
Det tar några (hårda) misstag att lära sig när nationella idkortet fungerar och när det inte fungerar, men efter några resor så vet du när det räcker med idkortet. Fördelen är att det lätt får plats i plånboken och då är det en mindre sak att hålla ordning på.
När du åker inom Norden till Svalbard / Longyearbyen räcker det dock inte med svenskt id-kort, utan pass krävs (eller norskt körkort, norskt körkort med mikroskopiskt foto eller norskt militärt idkort).

image.jpg
Europa - SAS
 

NyfikenGrau

Medlem
Absolut, Nemo, det där med att svenska myndigheter inte gillat pass ens för EU-utlänningar som bor i S vet jag att jag hört, sannolikt för att "Å ditt personnummer?" är den vanligaste frågan man får när det gäller ID i Sverige.

Jag försöker alltid först med nationellt ID, vill också att det ska funka överallt där det är tänkt, just för att det tar så lite plats, men jag har en känsla av att många av de positiva erfarenheterna en del har av kortet kommer från situationer där det inte är så jättenoga med leg öht. Jag kan t.ex. inte ens minnas senast jag behövde visa leg inom Schengen när jag åkt onlineincheckad utan bagage. Min känsla är att det blir allt vanligare att man bara behöver visa sitt boardingkort, utskrivet hemma eller på mobilen. Tydligen är Prag ett undantag.
 

Nemo

Medlem
Absolut, Nemo, det där med att svenska myndigheter inte gillat pass ens för EU-utlänningar som bor i S vet jag att jag hört, sannolikt för att "Å ditt personnummer?" är den vanligaste frågan man får när det gäller ID i Sverige.

Jag försöker alltid först med nationellt ID, vill också att det ska funka överallt där det är tänkt, just för att det tar så lite plats, men jag har en känsla av att många av de positiva erfarenheterna en del har av kortet kommer från situationer där det inte är så jättenoga med leg öht. Jag kan t.ex. inte ens minnas senast jag behövde visa leg inom Schengen när jag åkt onlineincheckad utan bagage. Min känsla är att det blir allt vanligare att man bara behöver visa sitt boardingkort, utskrivet hemma eller på mobilen. Tydligen är Prag ett undantag.
OT: Det sjuka med den svenska personnummerfixeringen är att det i många fall leder till en falsk säkerhet. Exempelvis Posten bestämde för ett par år sedan att man måste ha legitimaion för att hämta ut paket. Jag blev i början nekad då jag inte hade med mig körkortet. Däremot har det gått bra för andra att hämta ut mitt paket när de haft med sig sina körkort (men ej mitt). För det enda paketutlämningen gör är att blippa streckkoden på baksidan. Och då är de nöjda med ett blipp. Att namnen inte stämmer överens bryr de sig inte om. De har ju fått ett personnummer.
 

NotRyan

Medlem
OT: Däremot har det gått bra för andra att hämta ut mitt paket när de haft med sig sina körkort (men ej mitt). För det enda paketutlämningen gör är att blippa streckkoden på baksidan. Och då är de nöjda med ett blipp. Att namnen inte stämmer överens bryr de sig inte om. De har ju fått ett personnummer.

Fast här gör dom ju fel, budet skall både ha med sig sitt och adressatens ID...
 

Nemo

Medlem
Fast här gör dom ju fel, budet skall både ha med sig sitt och adressatens ID...
Ja precis. Men budet låter bli att säga att han är ett bud. Lämnar bara fram avin och körkort. Och biträdet är nöjd med det, för han kollar inte ens på körkortet, blippar det bara.
Jag har själv gjort likadant med en vän som jag var hemma hos. Han väntade ett bud men kunde inte vara hemma då, så han lämnade sitt visakort till mig. När budet kom betalade jag med vännens visakort och legitimerade mig med mitt körkort. Jag sade inget, postbudet frågade inget (han var så nöjd med att ha fått ett personnummer).
 

trekker

Medlem
Som UK-Svensk sa har jag alltid passet med mig pa mina resor, mitt nationella id-kort har jag bara anvant en gang sedan jag skaffade det - detta for att fa ett korkort I UK och inte kunde skicka ivag mitt pass (detta var ocksa anledningen till min tripp till polishuet vid radhuset).
 
Toppen