Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Jag har en resa bokad till Mexico City via Frankfurt med Lufthansa (ARN-FRA-MEX) i april.
Som jag kan läsa mig till så krävs det _ JUST NU _ inget negativ PCR test, krav på vaccin eller liknande vare sig på dit eller hemresan.
Har jag förstått rätt, någon som gjort samma resa nyligen?
Jag har sett några här på forumet som har/kollar på resor till mexico nu i närtid så förhoppningsvis är den här tråden till hjälp för andra. Jag har sökt på forumet men har inte hittat svar på frågan.

Jag baserar mitt antagande på den här informationen:
https://www.lufthansa.com/rs/en/entry-into-germany#overview
Level 2: high risk areas
Transit / Transfer in Germany (Schengen/Non-Schengen) - possible without test and DEA
RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI (översatt med google translate till engelska)
2. The following states / regions are currently subject to high incidence areas:
"Mexico (high incidence area since January 24, 2021; already designated as a risk area since June 15, 2020)"
"Sweden (high incidence area since March 7, 2021; already designated as a risk area since November 15, 2020)"
Info specifikt för Hessen, staten Frankfurt ligger i:
Ausnahmen zu Quarantäne-Bestimmungen | Hessisches Ministerium für Soziales und Integration (översatt med google translate till engelska)
General exceptions to the quarantine regulations (also for travelers from a designated virus variant area):
  • People who only enter the state of Hesse for transit purposes. Crews of inland waterway vessels, provided that basic precautions have been taken to avoid contact, in particular a waiver of unnecessary shore leave.
 

Hachans

Medlem
Reste den vägen för någon vecka sen, inget test behövs i Frankfurt. Men håll koll, för utbrottet av Sydafrikanska varianten i Sverige riskerar sätta oss på no fly-list och då får du inte ens flyga med PCR-test med LH om du inte är tysk medborgare och du riskerar fastna.
 
Reste den vägen för någon vecka sen, inget test behövs i Frankfurt. Men håll koll, för utbrottet av Sydafrikanska varianten i Sverige riskerar sätta oss på no fly-list och då får du inte ens flyga med PCR-test med LH om du inte är tysk medborgare och du riskerar fastna.
Då har jag allafall förstått reglerna. Yes, håller koll på det. Tack för svaret :)
Måste bara fixa en extra reseförsäkring nu , sett denna ( Coronavirus: Så gäller din försäkring! - Gouda ) nämnas här på forumet så tror jag kör på den också
 

Hachans

Medlem
Då har jag allafall förstått reglerna. Yes, håller koll på det. Tack för svaret :)
Måste bara fixa en extra reseförsäkring nu , sett denna ( Coronavirus: Så gäller din försäkring! - Gouda ) nämnas här på forumet så tror jag kör på den också
Jag använde den också, de har inte uppdaterat sina villkor överallt, den gäller för ställen som UD avråder till pga Covid, även om det på några ställen står att den inte gäller för platser UD avråder till. Det borde stå att den inte gäller för platser UD avråder till av andra skäl än Covid.
 

Axxo

Medlem
Ska till Maldiverna nästa onsdag och borta 1 vecka. Flyger vi Frankfurt. Hoppas att dom inte stänger / kräver test på hemvägen.

När drar du till Mexico i april ?
 

Hachans

Medlem
Observera att Lufthansa nu varnar för förändringar i reglerna efter tyskt myndighetsbeslut. Så kolla mer än listan med länder en extra gång.
 
Ska till Maldiverna nästa onsdag och borta 1 vecka. Flyger vi Frankfurt. Hoppas att dom inte stänger / kräver test på hemvägen.

När drar du till Mexico i april ?

Stressigt, hoppas de går bra !
om ca fyra veckor åker jag.

Observera att Lufthansa nu varnar för förändringar i reglerna efter tyskt myndighetsbeslut. Så kolla mer än listan med länder en extra gång.
Vart mer kan man kolla ? Trodde Robert Kock institutet var den som gällde.
Om det skulle ändras när man är iväg och på hemvägen krävs det PCR test, vad händer om man testar positivt? Har man någon rätt till ombokning? (Amex 2-4-1 eurobonus i mitt fall)

Jag kommer boka en backup via Turkiet nu, för där krävs det inget PCR test vid transfer för stunden vad jag har läst mig till
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Stressigt, hoppas de går bra !
om ca fyra veckor åker jag.


Vart mer kan man kolla ? Trodde Robert Kock institutet var den som gällde.
Om det skulle ändras när man är iväg och på hemvägen krävs det PCR test, vad händer om man testar positivt? Har man någon rätt till ombokning? (Amex 2-4-1 eurobonus i mitt fall)

Jag kommer boka en backup via Turkiet nu, för där krävs det inget PCR test vid transfer för stunden vad jag har läst mig till

Robert Koch sätter reglerna för hela landet, men Lufthansa har reglerna tillämpade på flyget. Det finns vissa skillnader, så läs på LHs hemsida så ger det sig.
 
Betyder det här att man nu behöver ha negativt PCR test vid transfer, spelar ingen roll vart man kommer ifrån?

https://www.lufthansa.com/rs/en/entry-into-germany
As of 00:00 on Tuesday, 30 March, all passengers on flights to Germany over the age of six must present a negative Covid-19 test no older than 48 hours at the time of departure. This also applies to travellers from non-risk areas.
 
Toppen