Senaste nytt

Resa till Maldiverna

cmj

Medlem
Ett annat tips är Oman Air. De flyger från London, Manchester, Frankfurt, München, Zürich och Milano (om jag inte missat någon destination i Europa) Har inte flugit med dem själv, men deras Business Class ser grym ut! "Från" priser från Milano till Maldiverna (via Muscat) 1781EUR i Business.
 

Alx

Medlem
Meridiana hade en "mistake fare" för någon månad sedan. First (antar att F där är C) för endast 620€ sträckan FCO-MLE-FCO. Men när jag väl skulle boka var detta korrigerat till ekonomiklass. Antar att de som hade hunnit boka ändå inte fick behålla sin bokning. Så inget Maldiverna i år heller för min del. :(
 
BA till MLE

På BA's "UK-site" kan du boka fram till den 20/9, men då gäller biljetterna från London. https://www.britishairways.com/trav...penxbanner=8603&openxtype=click&refevent=Main

Problemet med MLE och en del andra exotiska destinationer är att de utgår från LGW. Även om du bokar hela biljetten från Sverige så tvingas du ta ut bagaget i LHR och ta en rätt trist transfer mellan LHR-LGW (om det dessutom blir förseningar så kan du som undertecknad fick uppleva i våras, se fram emot ett dygn i London på BA:s bekostnad. Pga transfern kan det bli ganska tight). Bättre då att hitta någon biljett till LGW och iofs behöva checka in igen, men slippa transfern. Risken är ju förstås å andra sidan om något händer med flighten till LGW med annat bolag...

Bra förslag av henrik I. Om du nu ändå väljer BA till MLE och inte vill riskera tjafs med connection om den blir försenad från ARN (med annat bolag till t ex LGW), så är det BA till LHR som gäller. Concorde eller någon annan får rätta mig om jag har fel, men i princip borde du kunna boka en rabatterad biljett från UK till MLE (gärna WT+ med mfu till CW) fram till den 20/9, och sedan köpa en billig ET- eller CE-biljett från den svenska siten för ARN-LHR.

BA kommer då checka in ditt bagage till slutdestinationen, även om du har separata bokningar (under förutsättning att minimum connection time är uppfyllt). Problemet är om du köper en ET att du bara får ta ett st bagage på ARN-LHR, du gynnas inte av "max antal väskor på någon sektor"-regeln som gäller om du har blandade klasser på samma bokning. Har du har BAEC-status så löser det sig ändå eftersom du får ta med extra väskor utan kostnad.

Du vill definitivt ta mfu eller betala cash för CW på LGW-MLE. Det ser ut som BA fortfarande kör 777-200 på sträckan och inte de nya 777-300 med nya WT+. Dessutom är arrivalsloungen på LGW skött av Sofitel. Helt fantastisk...

Lycka till, avundas dig om du åker!
 
Last edited:

Swisser

Medlem
Om man använder bmi Diamond Club miles, du kan flyga till Maldiverna i Business class med 30.000 miles + 210 GBP + skatter för T/R.
T ex: Stockholm(ARN)-Istanbul(IST)-Singapore(SIN)-Male(MLE)

Det tillåter att ha stopover i Singapore.

Hej AHO,

Är du absolut säker på att det verkligen är möjligt att flyga omvägen via Singapore till Maldiverna??? Har du kollat upp det med ICC? Det verkar ju vara en stor och onödig omväg för att komma till MLE. Singapore ligger ju i zon 7 som kostar 60k miles + 405 GBP.+ skatter T/R i business class, alltså i princip dubbelt så dyrt som zon 10. Om det verkligen går att flyga denna rutt, så är det ju ett mycket smart sätt att flyga om man vill komma billigt till Singapore - ok, man måste även flyga till Maldiverna och spendera minst 24 tim där (antar jag).
 

Dr. Miles

Expert
Hej AHO,

Är du absolut säker på att det verkligen är möjligt att flyga omvägen via Singapore till Maldiverna??? Har du kollat upp det med ICC? Det verkar ju vara en stor och onödig omväg för att komma till MLE. Singapore ligger ju i zon 7 som kostar 60k miles + 405 GBP.+ skatter T/R i business class, alltså i princip dubbelt så dyrt som zon 10. Om det verkligen går att flyga denna rutt, så är det ju ett mycket smart sätt att flyga om man vill komma billigt till Singapore - ok, man måste även flyga till Maldiverna och spendera minst 24 tim där (antar jag).

Det kan jag garantera att det går. Du kan läsa en tråd på FlyerTalk.
"Please report your successful redemptions using Diamond Club miles (2011)"

Enda viktiga är att du inte hoppar av i de dyra zonerna. Då debiterar de dig högre poäng + cash efteråt.
 

Swisser

Medlem
Det kan jag garantera att det går. Du kan läsa en tråd på FlyerTalk.
"Please report your successful redemptions using Diamond Club miles (2011)"

Enda viktiga är att du inte hoppar av i de dyra zonerna. Då debiterar de dig högre poäng + cash efteråt.

Vad menar du med att "...inte hoppar av i de dyra zonerna"? Det är ju precis det du föreslår att man ska göra med ditt förslag, eftersom det är frågan om en stopover (alltså ett uppehåll på mer än 24h) i Singapore som ligger i den dyrare zon 7, men ruttens slutdestinationen är ju MLE i den billigare zon 10).
 

Dr. Miles

Expert
Svårgheten med denna bokning med bmi miles ligger på platstillgångar mellan Singapore och Male i Business class.

Det är nog bland de svåraste att hitta 2 platser i C. (Jag antar att du behöver 2 platser.)
 

Dr. Miles

Expert
Vad menar du med att "...inte hoppar av i de dyra zonerna"? Det är ju precis det du föreslår att man ska göra med ditt förslag, eftersom det är frågan om en stopover (alltså ett uppehåll på mer än 24h) i Singapore som ligger i den dyrare zon 7, men ruttens slutdestinationen är ju MLE i den billigare zon 10).

Nej, "hoppa av" är inte stopover. Utan att inte använda resten av biljetten.

Jag har flugit otaliga gånger med bmi award till Japan(Zone 8) och då hade jag stopover i Bangkok eller i Singapore(Zone 7) många gånger.

Jag betalade bara 18.750 bmi miles + cash 127,50 GBP + skatter per enkelresa i C alla gånger. (Alltså Z2-Z8 pris)
 
Last edited:
Toppen