Senaste nytt

Resa till Dubai med Qatar Airways, frågor om hotell och flygplats

troligt

Medlem
Det ser ut som det blir en bokning till Dubai i slutet av September (23/24-9) i lite över en vecka (hemma senast 5/10) för omkring 16 500 kr för 2 (Expedia) - hur fungerar det med mixat Business och First rörande tillgången till Lounges? ARN/DOH och DOH/ARN är i Business, medan DOH-DXB/DWC och DWC/DXB-DOH är i First, när kommer vi ha tillgång till First lounger?

Vi har aldrig varit i Dubai tidigare, vilken flygplats är att föredra mellan DXB och DWC (Om det spelar roll kommer vi sannolikt att boka något strandhotell, då det är primära syftet med resan)?

Tacksam som alltid för all feedback!
 

Magnus_K

Medlem
Det ser ut som det blir en bokning till Dubai i slutet av September (23/24-9) i lite över en vecka (hemma senast 5/10) för omkring 16 500 kr för 2 (Expedia) - hur fungerar det med mixat Business och First rörande tillgången till Lounges? ARN/DOH och DOH/ARN är i Business, medan DOH-DXB/DWC och DWC/DXB-DOH är i First, när kommer vi ha tillgång till First lounger?

Vi har aldrig varit i Dubai tidigare, vilken flygplats är att föredra mellan DXB och DWC (Om det spelar roll kommer vi sannolikt att boka något strandhotell, då det är primära syftet med resan)?

Tacksam som alltid för all feedback!
Ni får tillgång till den bra loungen och ni ska ha ca 2-3h där enligt min rekommendation.

Angående flygplats beror det på var ni ska bo.
DWC gillar jag starkt.
Liten och snabb passkontroll. Dessutom var dom senast jag var där mer vågad i taxfreen så man kunde ta/köpa mer alkohol men det är dock inget dom får göra egentligen.
 

segra

Medlem
Det ser ut som det blir en bokning till Dubai i slutet av September (23/24-9) i lite över en vecka (hemma senast 5/10) för omkring 16 500 kr för 2 (Expedia) - hur fungerar det med mixat Business och First rörande tillgången till Lounges? ARN/DOH och DOH/ARN är i Business, medan DOH-DXB/DWC och DWC/DXB-DOH är i First, när kommer vi ha tillgång till First lounger?

Vi har aldrig varit i Dubai tidigare, vilken flygplats är att föredra mellan DXB och DWC (Om det spelar roll kommer vi sannolikt att boka något strandhotell, då det är primära syftet med resan)?

Tacksam som alltid för all feedback!


Ni har tillgång till Al Safwa first class loungen på utresan men inte på hemresan. Ni kommer även ha tillgång till
en tredjeparts first class lounge på hemresan i Dubai men inte någon WOW faktor där. (Ryktas om ny dedikerad
first lounge i Dubai men när vet ingen)

Jag kan rekommendera Grosvenor house hotel, inget strandläge men ni har tillgång till Le Royal Meridien Spa & Beach
resort som har ett kanonläge. Boka club rum så får ni tillgång till en grym lounge där massor ingår.(Rankad som en av
de bästa loungerna av alla)

Finns en del trådar om hotell i Dubai här på forumet.
 

Homer

Medlem


Det ser ut som det blir en bokning till Dubai i slutet av September (23/24-9) i lite över en vecka (hemma senast 5/10) för omkring 16 500 kr för 2 (Expedia) - hur fungerar det med mixat Business och First rörande tillgången till Lounges? ARN/DOH och DOH/ARN är i Business, medan DOH-DXB/DWC och DWC/DXB-DOH är i First, när kommer vi ha tillgång till First lounger?

Vi har aldrig varit i Dubai tidigare, vilken flygplats är att föredra mellan DXB och DWC (Om det spelar roll kommer vi sannolikt att boka något strandhotell, då det är primära syftet med resan)?

Tacksam som alltid för all feedback!

Inte tillgång till Al Safwa på hemresan

if you come in on a flight that is longer than 5 hours in duration - which does not include regional F then - you can enter the lounge when continuing in J. Nothing to do with how long your layover time is.

So, the only instances in which a pax that arrives in F and continues in J will be allowed into the F lounge is when arriving from LHR, CDG or BKK and continuing somewhere else in J.

QR Al Safwa First Class Lounge - Page 22 - FlyerTalk Forums
 

Magnus_K

Medlem
Som @segra säger levererar GH en upplevelse utöver förväntan.
Dessutom har dom bra kids club på LRM/GH och bra mat och dryck på hotell med omnejd.
Nattklubbar finns det också även om Embassy är lite tråkig.
Loungen (Siddharta) är grym för drinkar.

Tillägg:
Kan även rekommendera One & Only som ligger ett stenkast från GH.
Grymt poolområde och strand.
 

troligt

Medlem
Tack, helt suveräna svar och snabbt också! Som alltid - BC levererar :)

Bokar detta ikväll (ev. ett annat par som vill göra oss sällskap) och läser in mig på Dubai hotell i forumet och tar med mig tipsen kring Grosvenor House och One & Only, men vid första anblick känns dem över budget för denna resa (vi skall försöka landa på ett snitt under 2K per natt, inkl. frukost - om det går var tanken).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Magnus_K

Medlem
@troligt
Mina rekommendationer är i såfall följande:

Mövenpick Jumeriah
Sofitel Jumeriah
Intercontinetal Dubai Marina
Le Meridien Mina Seyahi, private beach
DoubleTree Dubai Marina, private beach
Hilton Jumeriah, private beach
Sheraton, private beach

Inte all ovan har private beach.
Vill ni så kolla på lägenhet om ni är flera som kan bo ihop.

Jag har skapat en tråd som heter stora dubai tråden.
Där finns massa bilder i området där alla dessa ligger.

Lägger till Fairmont Palm.
Där är dubbelrum billigt och ni har en stor strand.
Med utsikt mot Dubai Marina.
På den tidpunkten kan ni får billiga rum.
 

Morgan

Medlem
Kolla även Abu dhabi som alternativ till Dubai, nära från DWC och ofta mer överkomliga priser.

Exempel Abu Dhabi
ST Regis Saadayat
Fairmont
Shangri-La

Har alla privat strand och dubbelrum för kring 2000 dina datum.

En dryg timme att ta sig till Dubai om ni vill dit någon dag, men Abu dhabi är bara rimligt alternativ om ni inte verkligen känner för att bocka jag av Dubais turistattraktioner.
 
Last edited:

Magnus_K

Medlem
Som @Morgan skriver får du med för pengarna i Abu Dhabi.
Taxi kostar ca 450 Sek från DWC.
Ni hittar bra hotell i AD också.
Kolla på Ethiad Towers, St Regis hotellen.
Dom ligger bra och har bra kvalité.
En snabb sökning gör att ni kan få Ethiad Towers för ca 2000/natten.
Det ligger bra och har stora fina rum.
 

HenrikAmby

Medlem
Som @Morgan skriver får du med för pengarna i Abu Dhabi.
Taxi kostar ca 450 Sek från DWC.
Ni hittar bra hotell i AD också.
Kolla på Ethiad Towers, St Regis hotellen.
Dom ligger bra och har bra kvalité.
En snabb sökning gör att ni kan få Ethiad Towers för ca 2000/natten.
Det ligger bra och har stora fina rum.

Men vær opmærksom på, at der er to forskellige St Regis i Abu Dhabi. Det ene i byen og det andet på Saadiyat Island ca 30 min fra centrum i Taxa.

Bor i ikke på Saadiyat Island kan Saadiyat Public Beach anbefales. Lidt pebret men rigtig lækker strand. Var der selv i starten af december:
88e749f08f3f851f98e379ad31e0658e.jpg
 
Toppen