Senaste nytt

Resa Stockholm-Nya Zeeland, kortast restid?

Dr. Miles

Expert
så vår plan att stanna över jul och nyår kanske inte är bäst vädermässigt ?

Hmm kanske slutet av feb till mars är bättre enligt ett backpacker forum jag kollat.

Ja, vi tidigare har tänkt att boka en resa till Nya Zeeland vid Jul&Nyår i år för att det är bra dagkombination av helgdagar.
Men från erfarenhet i år, har vi dock ändrat oss att åka dit kanske februari eller mars, om vi åker.
 

ACervin

Medlem
Air New Zealand har ju stopp på Cook Islands, klart trevligt även om det var länge sedan sist. Man kan ju överväga att åka över LAX och Fidji, Rarotonga.
 

palmen

Moderator
Följande rutt går att klara på 27h35m.
ARN-BKK (TG)
BKK-PER (TG)
PER-AKL (NZ)

Startar man i Frankfurt istället kan man flyga på 24h, då blir det lite bonus med A380 till SIN. :)
Dec 17
SQ 25 FRA 11:50AM SIN 6:50AM 12h 0m Airbus A380
Layover in SIN 2h 0m
SQ 281 SIN 8:50AM AKL 11:50PM 10h 0m Boeing 777
 

peppe

Medlem
Har gjort den rutten vid ett 8 gånger. Då har jag alltid åkt via BKK. mitt tips är att stanna ett dygn i varje riktning i Thailand speciellt om du ska resa med barn. Ett alternativ att kolla är via qatar?? åkte till Melbourne på 19 timmar. Fördelen med resan via BKK är att det är nattflight hela vägen. väder mässigt så är det så att det ofta regnar i jul o nyår. Fina vädret kommer i januari. Bon Voyage
 

Jacob

Medlem
Air New Zealand har ju stopp på Cook Islands, klart trevligt även om det var länge sedan sist. Man kan ju överväga att åka över LAX och Fidji, Rarotonga.
Cooköarna tillhör bland det absolut trevligaste jag besökt och skulle inte dra mig en sekund för att åka tillbaka igen.

Air NZ har tagit bort många av direktlinjerna från söderhavsöar till Los Angeles men linjen Rarotonga (Cooköarna)-Los Angeles finns faktiskt kvar, en dag per vecka. Avgång från Rarotonga på lördagar och från Los Angeles på söndagar.

Tack alla andra för infon, jag har insett att planen spricker något och får välja fler stops istället i och med att sonen ska följa med och jag vill inte plåga han med sträck flyg så åter till planerings bordet igen och finna roliga ställen att stanna både på vägen ner och upp.
Att resa nonstop Sverige-Australien/Nya Zeeland är påfrestande för vem som helst. Oavsett ålder och oavsett om man får sitta framför eller bakom skynket.

Kan man lägga in en övernattning i t.ex. Bangkok, Singapore eller Hong Kong gör det givetvis resan betydligt mindre påfrestande.
 

ulagun

Medlem
Du skriver familjen, består familjen av barn?
Anledning till frågan är att vi under ett stopp på Cook Is. på väg till NZ träffade en svensk familj med två barn i förskoleåldern. De hade rest ARN-LHR-LAX-RAR (Denna flight fortsätter sedan till NZ) Total flygtid över 27 timmar. Enligt deras erfarenhet så var det alldeles för långa tid för deras del. Med tanke på barnen så tänkte de fortsättningsvis dela upp flighterna med övernattningar.
F.ö ansåg vi kombinationen Cook & NZ alldeles förträfflig och funderar på att göra om den via LAX i st-f- via Asien. Har dock hört att behandlingen för Y-class passagerare under stoppet i LAX ska vara snudd på internering. Framkommer även lite på Air NZ hemsida. Någon som har erfarenhet av detta stopp?
 

Jacob

Medlem
Har dock hört att behandlingen för Y-class passagerare under stoppet i LAX ska vara snudd på internering. Framkommer även lite på Air NZ hemsida. Någon som har erfarenhet av detta stopp?
Amerikanska myndigheterna tillåter ju egentligen inte internationella transfers på det sätt som det fungerar i resten av världen. Ska man byta utrikes ska man gå in i USA och ut igen.

Air NZ har dock fått till någon slags överenskommelse så man kan stanna i transithallen om man ska fortsätta med samma flyg. Har inte prövat det själv men visst låter det som motprestationen för detta är något liknande internering. Passagerare i business class kan dock få komma till loungen.

http://www.airnewzealand.eu/transiting-via-la

Det är nog betydligt smidigare att resa åt andra hållet istället med mellanlandning i Hong Kong.
 
Amerikanska myndigheterna tillåter ju egentligen inte internationella transfers på det sätt som det fungerar i resten av världen. Ska man byta utrikes ska man gå in i USA och ut igen.
OT, men betyder det att jag måste ha en giltig ESTA för att flyga Europa-Sydamerika med mellanlandning på exempelvis MIA trots att jag inte ämnar besöka USA?
 

Dr. Miles

Expert
Har dock hört att behandlingen för Y-class passagerare under stoppet i LAX ska vara snudd på internering. Framkommer även lite på Air NZ hemsida. Någon som har erfarenhet av detta stopp?

Om jag har förstått rätt, man måste gå genom immigration i USA och ut igen och gå genom säkerhetskontroll vid mellanlandning i Los Angeles med Air New Zealand flight London-Los Angeles-Auckland vv.
 
Toppen