Senaste nytt

Resa Stockholm-Nya Zeeland, kortast restid?

Försöker finna en rutt med kortast restid från arlanda till nya zeeland men efter ha kollat runt hittar jag bara sidor som sorterar på billigast.

tänkte ta familjen över jul/nyår en månad el 2 och passa på att antingen på vägen ner el upp stanna till i australien.

så snabbast väg ner alt på väg hem.

Tips ?
 

Johannes

Medlem
På Expedia om du sorterar på Längd så är det restid den hittar ARN-AKL på 28h15min är det snabbaste jag hittade ut 7/12 hem 7/1
 

Dr. Miles

Expert
THAI via Bangkok är kortaste avstånd, men inte kortaste restid pga dålig anslutning.
(THAI flyg landar Bangkok kl. 6 på morgonen och avgår från bangkok kl. 19 på kvällen.)

Så den kortaste (totala) restiden är via Beijing med Air China och Air New Zeeland.
Men pga få avgångar, anslutningen fungerar endast på onsdagar från Stockholm.

1.345.7
CA 912
Stockholm 19:10 Beijing 09:40+1 08:30

...4..7
NZ286
Beijing 11:50 - Auckland 04:55+1 12:55
 

Tjaeng

Medlem
Om du vill ha max en connection från Arlanda till Auckland finns det nog inte mycket att välja på. Rutten ARN-PEK-AKL är dock bland de kortaste som finns rent geografiskt på 17 111km (endast något hundratal km längre än raksträckan ARN-AKL)
 

Dr. Miles

Expert
tänkte ta familjen över jul/nyår en månad el 2 och passa på att antingen på vägen ner el upp stanna till i australien.

Jag stannade i Auckland tre veckors tid Jul till mitten av Januari nyligen och även besökt Auckland i mars förra året.
Jag vet inte om det är säsong, men det regnade nästan alla dagar mellan Jul och mitten av Januari. Men det var bara en regning dag i mars.

Min fru som stannar där med vår son säger att vädret har blivit bättre sedan förra veckan. Så det kan vara så att det är regnigt runt Jul & Nyår i Auckland område.
Jag vet inte statistiken, men det är nog värt att kolla.
 

erc

Medlem
Sökverktygens sökverktyg ger dig möjlighet att sortera på reslängd. Matrix - ITA Software

Singapore Airlines tycks ordna trippen på 27 timmar, dock får du flyga SK till CPH först, sedan byte i SIN.
 

Jacob

Medlem
Bland det snabbaste är Singapore Airlines Köpenhamn-Singapore-Auckland med anslutning från Stockholm med SAS. 26 timmar och 35 minuter.

Ett relativt enkelt sätt att åka till Nya Zeeland är annars att flyga Air NZ från London. Det är samma flyg hela vägen med en kort mellanlandning i antingen Hong Kong eller Los Angeles. Anslutning till/från Sverige med SAS.
 
Jag stannade i Auckland tre veckors tid Jul till mitten av Januari nyligen och även besökt Auckland i mars förra året.
Jag vet inte om det är säsong, men det regnade nästan alla dagar mellan Jul och mitten av Januari. Men det var bara en regning dag i mars.

Min fru som stannar där med vår son säger att vädret har blivit bättre sedan förra veckan. Så det kan vara så att det är regnigt runt Jul & Nyår i Auckland område.
Jag vet inte statistiken, men det är nog värt att kolla.

så vår plan att stanna över jul och nyår kanske inte är bäst vädermässigt ?

Hmm kanske slutet av feb till mars är bättre enligt ett backpacker forum jag kollat.

Tack alla andra för infon, jag har insett att planen spricker något och får välja fler stops istället i och med att sonen ska följa med och jag vill inte plåga han med sträck flyg så åter till planerings bordet igen och finna roliga ställen att stanna både på vägen ner och upp.
 

Homer

Medlem
Dit via Asien, tillbaka via Söderhavet, klassisk rutt :)
Brukar finnas kombinationsbiljetter med många olika bolag.
Air New Zealand brukar erbjuda bäst möjlighet till olika stopp i Söderhavet, vilka intresserar mig(men kanske inte dig) mest.
 
Toppen