Senaste nytt

Resa med nyfödd - Tips på bra resa?

Anfield

Medlem
Det är mer riskabelt att åka bil. Sedan kan man bara vara hemma om man vill leva riskfritt. Eller vänta, då får man inte tillräckligt med motion.

Har hittills haft 29 flygningar med min dotter som är 17 månader gammal, 10 till är bokade, så jag säger till TS - kör på, det är roligt (jo, lite mer logistik att ta hand om än när man flyger utan barnet, men det går).


Inte illa ! Bra kämpat !

Fru Anfield ville inte flyga med junior Anfield dom två första åren :(
 

RickardG

Medlem
Min erfarenhet är att så länge det funkar med amningen är det relativt behagligt att resa med ett sånt litet paket (säger jag som inte har tuttar :)). Flygningen funkar bättre, inget strul med barnmat, värmning av vällig eller annat som t.ex. anpassning av tider för mat.
Passa på att res! När det gäller resmål skulle jag undvika de varmaste och soligaste platserna. Mamman har en tendens att halvt törsta ihjäl, och barnet ska skyddas mot solen i stor utsträckning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Juraj

Medlem
Den här bilden visar tydligt hur det är att resa med barn - det går alldeles bra (t.ex. man kan även unna sig en liten öl), men man blir ofta lite distraherad (t.ex. man häller upp ölen fel och det blir för mycket skum).

P1010666.JPG
 
Grattis!! Du kommer snart förstå hur mycket du tycker om denna lilla krabat mer än alla annat på jorden. Lyx och avkoppling är bonus som föräldrar, speciellt nyblivna. Ta hand om varandra på hemmaplan och stressa inte med att komma iväg. Inte kul att sitta men en krånglande amning på en liten söderhavsö.
 

Morgan

Medlem
Som reseglad förälder som tyvärr spenderat mer tid på barnakuten än ombord de senaste åren så skulle jag rekommendera att ta det hyfsat lugnt i början: Man kan tycka vad man vill om svenska sjukhus, men om mitt barn behöver dropp vid magsjuka eller vad det nu må vara så är jag hellre hemma än i Thailand, Brasilien eller Kenya... Både ur risk för komplikationer och av praktiska skäl (försäkringar, hjälp från anhöriga).

Självklart inte så att spädbarn behöver sjukhusvård bara för att de är små, men man får andra prioriteringar som förälder :)

Om ni prompt vill iväg så börja lugnt, lyxhelg i Berlin? Ett alternativ är ju också att planera för en resa om något halvår med någon kompis, eller varför inte din bror eller mor, och lämna den andra föräldern och barn hemma, du kan ju vänta några veckor med att föreslå det!
 

tågnörd

Medlem
Grattis, @bompa ! Jag passar på att följa den här tråden då vi väntar vårt första barn till början av juni. Fru tågnörd är japanska och därmed kommer det bli en del resande dit med bebis i fortsättningen..
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hej

Vi fick vår bäbis idag - vilket är kul.
Har nu lite tid och funderar på att boka resa - vi tre.

Rekommendationer när man skall flyga med baby?
Var skall man flyga för att njuta av lyx etc samt avkoppling?
Biljetter?

Tack på förhand
Grattis! Jag vill nog rekommendera att göra en "provflygning" först - ta en helg i sthlm eller gbg t.ex för att begripa hur hon/han reagerar och framförallt hur öronen tål det, och sedan flyga någonstans där det är enkelt att få tag på blöjor, välling, schysst vatten, tvättlappar, oparfymerad tvål och sånt - lite beroende på reslängd såklart - och där det inte är blir olidligt varmt (eller kallt om man är lagd åt det hållet ;-))
Och speciellt om det ammas, att undvika ställen med risk för matförgiftning eller magsjuka.

Och att fixa en bra bärsele såklart!

Lycka till!
 

frankw

Medlem
Grattis till barnet!

Vi var med vår 3 månaders till San Fransisco i november. Kombinerade storstad med att åka utanför stan några dagar. Vingårdar, kusten och annat. Funkade kanon. Grabben sov hela flygresan på vägen dit i sin babycot på flyget.

Lycka till!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen