Resa med medicin till Dubai

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Toby, 9 December 2013.

1. Toby

Toby Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Någon som har erfarenheter av att ta med receptlagd medicin till Dubai?
    Jag har läst på en heldel på internet utan att bli klokare, skräckhistorier blandas med folk som säger att allt är lugnt.
    UAE ambassaden i Stockholm var inte heller mycket till hjälp, dom kunde knappt engelska och kunde INGENTING i frågan.
    Blev ombedd att maila Ministry of health i Dubai för tillstånd att ta in medicin. Väntat i över 1 månad på svar. 2 dagars svarstid nämns på hemsidan. Komiskt.
    Har även varit i kontakt med advokat men dom hade inga erfarenheter i detta. Dom kunde dock agera hjälp när vi väl är där nere om något skulle gå snett i tullen.

Det vi ska ta in är:
    Citodon
    P-piller
    Annan narkotikaklassad medicin, kan kolla upp namnet sen
    Sömntabletter

Allt är självklart för eget bruk under vistelsen, original förpackning, utskrivna recept med läkares underskrift, kontaktuppgifter.

2. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. segra

segra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi har rest runt i hela världen med EpiPen (Auto-injector) i handbagaget och aldrig blivit kontrollerade,
    4 ggr till Dubai det sista året. Vi har reagerat över att ingen har kontrollerat detta. EpiPen innehåller
    ju både vätska och nål. Tom i USA när de plockade ut samtliga passagerare för att manuellt gå igenom
    handbagage och köra med luktmaskin?? för explosiva ämne så var där ingen som reagerat. Vi har intyg
    med på både Svenska & Engelska men har som sagt aldrig behövt visa något.

epipen-injection-needle.jpg

epipen4.jpg

4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle personligen INTE ta med mig någon narkotikaklassad medicin alls till Dubai. De är stenhårda på droger. Nu gör de ju inte direkt några mer omfattande stickprov vad jag har sett, men allt bagage röntgas vid inresa för att förhindra smuggling och lagarna är mycket stränga. Om de misstänker något, har jag förstått att de har rätt att ta blodprov och du kan dömas för knarkinnehav om det är positivt...

Jag brukar säga att det finns ett par saker man inte ska pyssla med i Dubai; prata illa om deras ledare och knark. Alla annat går IME bra, inklusive prostitution. (Har inte provat själv, men hört från grannen på hotellet...)

5. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har du kollat med London-ambassaden?
    Embassy of the UAE in London » Travel and Culture-Practical Information

1 person likes this.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mao, lämna allt narkotikaklassat hemma ifall du verkligen inte måste ha det med och isåfall är det läge att fixa tillstånd före inresa.

7. Teddulin

Teddulin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Åker till Dubai på måndag och våran son på snart 2 år har fått en hostmedicin som innehåller Etylmorfinhydroklorid och heter Lepheton-Desentol. Det måste man väl ändå få ta med sig? Eller?

8. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lepheton innehåller etylmorfin (samt efedrin) = narkotikaklassat. Direkt olämpligt att ta med sig. Rethosta är bäst att dricka vatten, bubbelvatten gör det roligare för barnet. Är det långvarig hosta är det värt att kolla upp hos en annan läkare.
    Hosta hos barn - 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster
    Produkt - FASS Vårdpersonal

doc gillar detta.
  9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Håller helt med @Nemo - chansa inte. Lämna allt som är ens i närheten av narkotikaklassat hemma.

Även om jag misstänker att risken är liten, så är påföljderna riktigt obehagliga ifall du blir stoppad.

10. Teddulin

Teddulin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svar. Ni verkar säkra på saken, men vart vänder man sig om man vill få detta bekräftat till 100 %? Som läget är nu så behöver han verkligen medicinen men jag får hoppas att han blir bättre tills vi åker.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!