Senaste nytt

Resa med kamerautrustning

Jonas C

Medlem
Kör alltid med min Lowepro Fastpack 250, rymmer kamerahus + 3 medelstora objektiv ( är ingen telefanatiker). Har aldrig vart några större farligheter att ta med dem som handbaggage. På vissa flygplatser bla FRA har det hänt att man blivit plockad åt sidan för en extra kontroll, men det har gått smärtfritt än så länge.
 

rvarttinen

Medlem
Kameran åker i handbagaget, alltid. Dock, kameraväskan (laddare, tillbehör, etc.) och t.ex. teleobjektivet packar jag i incheckat bagage. Har en bra fodral (kommer inte ihåg tillverkaren just nu, men köpte den på Scandinavian Photo) till objektivet som skyddar bra. Har funkat bra de senaste åren ...
 

joemume

Medlem
En grej som kan bra att komma ihåg är ersättningsnivån om man förlorar incheckat bagage ... Mina teleobjektiv går på 30-40 KSEK per styck. Jag skulle aldrig drömma om att checka in dem.....
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Du skrev i en annan tråd,
Så du tycker jag ska checka in min kamerautrustning som har nypris upp mot 70000kr?

Fast man kan ju välja att lämna den hemma, även när man åker på en fotoresa... Eller så tar man bilen, till Nya Zeeland... :cool:

Om det fanns ett sätt att köpa tjänsten "incheckat och försäkrat baggage med särskilld hantering" så skulle jag gärna göra det. Men som det är idag så skulle väl ingen reseförsäkring i världen täcka om väskan "kom bort" i bagagehanteringen eller om grejerna var trasiga när de kom fram.
Det finns som sagt en sådan försäkring som man kan teckna vid check in (eller vid ticket counter).
Här kan du läsa mer info om extra försäkring hos amerikanska flygbolag.
Excess baggage valuation chart - Airfarewatchdog
 

nilsson

Medlem
Vad gäller säkerhetskontrollen så har jag aldrig haft problem att lämna kamera och objektiv i väskan. Ha allt annat löst i kavajfickorna och du är igenom säkerhetskontrollen på nolltid.

Lögn! Det var väl i Indien vi hade säkerhetskontrollen där de ville köra igenom kameran separat. När den väl var igenom så plockade någon i personalen upp den och ville ha igenom den en gång till. Upprepa med en tredje security-snubbe så slutade det väl med att kameran röntgades 3 ggr.
 

agehall

Medlem
Ja, det är sant. Men det berodde väl mest på att killen höll upp väskan och frågade vems den var bara för att sedan ignorera mig. Dessutom var det den lilla väskan med bara hus och ett objektiv. När jag rest med den stora väskan har jag aldrig blivit stoppad och kontrollerad extra.
 

P.E.

Medlem
Reser alltid enbart med handbagage, stativ, kulled och dator går ner i rullväskan. Kamerahus, objektiv och en massa annat går ner i ryggsäcken. Jag har aldrig haft problem med de i säkerhetskontrollen, inte i Europa, Asien eller Amerika...
 
Toppen