Senaste nytt

Resa med en 12 månaders bebis

Eijfra

Medlem
Förutom ovanstående tips så skulle jag säga ha med bärsele. Min erfarenhet är att man inte ska räkna med att kunna ha barnvagn på flygplatserna. Ibland har det funkat och vi fått ut vagnen vid gaten men lika ofta inte.

Sen när det gäller prio boarding så skulle jag säga att det beror på barnet om det är bra eller inte. Vi har alltid gått på så sent som möjligt för att minimera tiden att sitta vilket inte är våran sons starka sida.
 
Tack för alla riktiga bra råd och att ni delar med era erfarenheter! Det ligger nog en hel del i det många av er skriver att man inte hinner njuta riktigt! Planen har väll varit att man delar upp det som vanligt mellan oss två föräldrar. Så man kan få njuta lite emellanåt.
Hatar verkligen att flyga långt i ekonomi och tänker då att Premium economy kan vara ett alternativ istället.

Reser med ganska mycket packning då vi tar med oss dykutrustning och jag är professionell undervattensfotograf så man vill ha med lite bagage! Fördelen med Singapore Airlines är att man får ha två handbagage (kamerautrustning)
 

Thornado

Medlem
Hatar verkligen att flyga långt i ekonomi och tänker då att Premium economy kan vara ett alternativ istället.

Nu har jag inga barn själv, men jag tänker att så länge kabinbeläggningen inte är jättehög så kan det nog ofta vara bättre med economy än premium economy, åtminstone om upplägget är likadant som mellan Go/Plus hos SAS. I Go kan man med lite tur lyckas få en hel mittrad för sig själv och då kan ni sitta på varsitt aisle seat och sen så har barnet i stort sett en egen lie flat på de två mittsätena. I Plus så är det fasta armstöd så därför går det inte att göra motsvarande där.

Edit: Har dock inte kolla på hur premium economy-konfigurationen ser ut hos Singapore Airlines.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Bästa tips: nattflyg!

I övrigt håller jag med andra: ipad, extra mutor i form av russin/kex etc.

SAS plus i mittdelen med 3 säten funkade riktig bra så länge vi hade ett barn, då i mittsäte. Två kabinväskor och ett extra täcke i hans benutrymme fyllde upp så det blev som än säng med vanliga sitsen plus det utrymmet.
Basinett så länge de får plats är bra men jag hade problem slappna av då kanterna är i lägsta lager för en 6+ mån bebis.

Äta i omgångar om barnet är vaket hjälper avsevärt.

Edit: glöm inte be om hjälp. Ofta i passskontroll etc får man prio om frågar snällt.
 

Kris

Medlem
Inte så mycket att tillägga än vad som redan sagts mht nattflyg, extra mutor osv.

Även om man inte kan utnyttjar all extra service fullt ut när man reser med barn finns det klara fördelar att resa businessclass. Mer plats (större flexibilitet med prylar, sova/vila med barn i större säte, etc.), större chans att kunna äta i omgångar om man är två vuxna (även om det inte är någon garanti), bättre access till personal om man behöver varmvatten till barnkäk osv., fast track och lounge gör resan smidigare, komma av planet först (värdefullt på ställen med immigration-köer). Några exempel på positiva aspekter.

Nersida kan vara kabiner där varje biz-säte är "isolerat". Blir då ibland lite mindre smidigt om man behöver hjälpas åt med barn-bestyr. Gäller tills barnen blir mer självständiga och kan äta själv osv. Reser man två vuxna+barn+inf är exempelvis Turkish 777 (2+3+2) i mitten ingen dum idé. Även om denna konfiguration kanske är mindre kul när man reser utan barn (mht mittsätesrytteri).

Vid resa i economy eller premium economy kan jag rekommendera BedBox | JetKids vips så har man ett biz-säte för kids. :) Premium economy är en ganska ok kompromiss. Dock har många economy-kabiner den "oslagbara" funktionen att fälla upp armstöden så att barn kan ligga tvärs över två säte (ex i knät på två vuxna). Detta är inte möjligt på de premium Eco jag sett/testat. En jetkids råder dock bot på det.

En babykorg som faktiskt funkade väldigt bra för oss var 787 air canada i biz. Lite brutalt, men det fanns ett nät (nästan ett lock...) som man spände över, så man behövde inte bekymra sig för eventuellt klättrande bebisar. Men babykorgar blir snabbt inaktuella mht vikt/åldersgräns.

Trevlig resa! :)
 

Kris

Medlem
Förutom ovanstående tips så skulle jag säga ha med bärsele. Min erfarenhet är att man inte ska räkna med att kunna ha barnvagn på flygplatserna. Ibland har det funkat och vi fått ut vagnen vid gaten men lika ofta inte.
+1 på den. Vi provade kompakt barnvagn och delivery at gate ett par gånger. Efter det fick blev det bärsele för hela slanten. Inte värt det enligt min mening. Däremot har det skett lite produktutveckling på fronten. Har inte testat själv, men exempelvis Köp BABYZEN YOYO+ Sittvagn 6+, Svart/Rosa | Jollyroom funkar som handbagage på en del bolag. Om man ändå behöver en vagn med kan det vara en bra kompromiss.
 

ante_77

Medlem
Hej
Planerar att resa till Bali i januari-februari, vi tänker resa med våran 12 månaders bebis och vill resa i business. Hur funkar det rent praktiskt att resa med barn under två år i business? Tänker nog flyga med Singapore Airlines

Är ute med våran 12m på resa till Norge. Ume-Arn-CPH-svg.
För så vitt i ekonomi och inte Bali som resmål, men med dotterns typ 40:e leg så långt.
Vi har dock flugit i First när hon var 10-11m och business till Korea när hon var några månader gammal.

Allt fungerar fint, men firat är oftast lättare då stolarna/ sängarna brukar vara något större.
 

Syversen

Medlem
Vi flög till USA när yngsta dottern var nästan exakt ett år och hade bokat plats med basinett. Så här i efterhand rekommenderar jag inte det för en ettåring. Åtminstone hos LH sitter den halvvägs upp på väggen och det enda som håller barnet på plats är ett brett "resår" i midjehöjd. För vår dotter var det långt ifrån tillräckligt för att hålla henne på plats när hon var vaken och aktiv vilket gjorde att jag nog aldrig sovit så dåligt på ett flyg som då, för att jag var orolig för att hon skulle kravla sig ur den. Med facit i hand hade jag hellre sovit med henne på magen eller jämte mig.
 

ante_77

Medlem
Vi flög till USA när yngsta dottern var nästan exakt ett år och hade bokat plats med basinett. Så här i efterhand rekommenderar jag inte det för en ettåring. Åtminstone hos LH sitter den halvvägs upp på väggen och det enda som håller barnet på plats är ett brett "resår" i midjehöjd. För vår dotter var det långt ifrån tillräckligt för att hålla henne på plats när hon var vaken och aktiv vilket gjorde att jag nog aldrig sovit så dåligt på ett flyg som då, för att jag var orolig för att hon skulle kravla sig ur den. Med facit i hand hade jag hellre sovit med henne på magen eller jämte mig.

Nä, dom där krubborna är för små.
Tycker att Thai och SAS gör rätt som begränsar ålder och vikt. Fast med det sagt så vet jag inte hur LH’s bassinett ser ut.
 
Toppen