Senaste nytt

Resa med en 12 månaders bebis

Hej
Planerar att resa till Bali i januari-februari, vi tänker resa med våran 12 månaders bebis och vill resa i business. Hur funkar det rent praktiskt att resa med barn under två år i business? Tänker nog flyga med Singapore Airlines
 

Senator

Moderator
Rent praktisk skall du välja flygbolag som erbjuder bassinet. Det verkar som Singapore Airlines gör, detta hittade Google åt mig enkelt:

Travelling with children

Som @bnr skriver har vi några medlemmar som är erfarna rävar att resa med barn t.ex. @Bryant Själv har jag bokat Swiss First med en (då) 11 mnd bebis i februari, och vi planerar Florida när han är 9 mnd. Då blir det troligtvis SAS Business via Newark. Vi har redan bokat:
ARN-LHR-ARN nästa vecka (då 4 mnd)
ARN-ZRH-NAP-FRA-ARN samt ARN-ZRH-ARN nästa månad (då 5-6 mnd)
ARN-LHR-ARN i nov/dec då 8 mnd

Annars finns denna tråd:
http://www.businessclass.se/forum/threads/erfarenheter-att-resa-med-små-barn.5992/
 

andersl

Medlem
Vi har rest en del med vår dotter som nu är 3 år, flera gånger till Bali, första gången när hon var 6 månader och sedan flera gånger efter det.
Som infant hann hon flyga SAS, Thai, Singapore, Lufthansa, Garuda (samtliga vid flera tillfällen). Kolla vad som gäller för längd/vikt på de olika bolagen, då det skiljer en hel del. Singapore och Lufthansa har generösa regler, typ 12 till 14kg. Medans Thai har betydligt mindre, lyckades heller aldrig få infant bälte på någon flight med Thai. Vissa har åldersgräns, t.ex. SAS har 9 månader.
Vad gäller ombord upplevelse med infant var Singapore absolut bäst, små saker som att servera oss vid olika tillfällen så att en kunde ta hand om lilla fröken Andersl, få fram något som hon ville äta (mango dessert) osv.
 

DanielKif

Medlem
Har flugit med min dotter som är 3 till Asien, Nord Amerika och Syd Amerika + väldigt mycket inom europa. Första trippen blev till Rio när hon var 4 månader.
Basinet är verkligen att föredra om barnet är så pass litet.
Alla flygresor har verkligen gått hur bra som helst. Kan själv tycka att Business är lite bortkastat när man flyger med barn då man inte riktigt kan njuta eller slappna av riktigt, men förstår om andra uppskattar mer utrymme.

Edit: se till att barnet har en napp eller något annat att sutta på vid landning då det underlättar tryckutjämningen.
 

TomJ

Medlem
Business är utmärkt för småttingar, förutom att man själv missar en del av upplevelsen förstås. Men möjligheten att få lite extra service, snacks och dryck vid behov och bättre utrymme på toaletter är helt klart bra! Inte kul att byta på en vild 1-åring på economytoaletter med 5 man i kö utanför (som dessutom verkar tycka att situationen är absolut jobbigast för just dem och inte för barnet eller föräldern)

I övrigt, satsa på att en person har hand om den lille medans den andre äter i ro, sen byta om det funkar med personalen. Har man tur kan man få den lille att somna gott i stolarna och även om man då kanske får turas om att ha den andra stolen kan det vara att föredra jämfört med att försöka underhålla barnet.

Träna träna träna på att använda iPad och liknande innan! ;-) Finns väl inget som ger så låga föräldrapoäng som iPad men jag tycker det är helt klart att föredra ett lugnt och harmoniskt barn som tittar padda än ett hysteriskt understimulerat barn som inte förstår varför föräldrarna är så konstiga och uppstressade i den här jobbiga flyg-bussen!

När det gäller mat är det ju det vanliga tipset att hellre satsa på fet och protein än kolhydrater för att få jämn energitillgång. Russin, godis, saft osv ger en berg-och-dalbana av positivt och negativt humör. Kan man få till att barnen gillar exempelvis någon sockerfri dricka samt baby-bel så har man perfekt snacks som ger mätt mage men ingen socker-topp. Just baby-bel har vi alltid med oss på resa!

Basinet har vi aldrig haft någon nytta av, de är väldigt små och när lilleman var liten nog att ligga i den hade han absolut inget intresse av att ligga där! Och när han var stor nog att tycka att det kunde vara trevligt var han för tung.

Satsa på handbagage som en av er lätt kan hantera. Inte bara lyckas släpa med sig under vånda utan kunna hantera under lång tid och upp/ner i trappor och annat. Säkerhetskontroll med skrikande, trött barn med alldeles för mkt handbagage är inge vidare.
 

TomJ

Medlem
Första business med vår äldste gosse spenderade han sovandes på min mage på SAS (efter 1 timmes bråkande). Jag drack lite grann och åt lite snacks.

Hemresan spenderade han i ett ledigt businessäte! Han somnade efter 30 minuter och sov till landning i en "säng" som var större än hans vanliga! Så bästa tipset är väl att hoppas på en ledig stol!
 

Gus

Medlem
Min dotter hann med 23 länder innan hon fyllde två, de flesta länderna flög vi business till. Om jag bara skulle ge ett tips så är det att välja nattflyg eftersom sova måste man alltid göra. Och uppe i luften skakar det precis lagom för att hålla ett barn sovande plus att bruset från motorerna är sövande. Bassinet var min dotter aldrig så glad i, istället frågade vi vid incheckning om det fanns något ledigt säte på planet. Ofta fick vi ett eget säte blockat till dottern som vi bollade upp med filtar och kuddar, guld värt!
 

Bryant

Medlem
Välj avgångstid efter barnets dygnsrytm. En lång dagflight kan vara mycket jobbigare än en nattflight.

Bassinett har vi haft men inget av barnen har velat sova där. Jag tror att ert barn kan vara på gränsen för att få använda en, kolla med flygbolagets längd och viktregler.

Packa ner en massa tidsfördriv, extra blöjor och kläder. Även extra kläder till de vuxna så de slipper sitta med byxor/tröja som det hänt en olycka på.

Mat! Sen lite extra mat.

Alla våra longhaul har varit i C, men med det i backspegel så kommer jag nog inte välja C i första hand på nästa flight. Varför? Visste, det jäkligt skönt med lieflat och mycket space, men en ettåring är hyfsat stor och få stolar ligger man skönt i om man är två. Föräldrarna hinner inte njuta, eftersom fokus ligger på att ha ett glatt barn. Det gäller så klart i ekonomi med, men där är utbudet så trist att det inte för något om man missar eller det blir kallt. Gillar man att njuta av de goda dryckerna får man fråga sig själv om man tycker att det är lämpligt. Våra barn har kommit upp i en ålder 1,5 och 4,5 där avstånden i business eller first gör att man kommer för långt ifrån barnen när de behöver hjälp osv.

Ignorera de blickar och suckar ni får från medpassagerare, låt det rinna av och njut av resan.
 
Min dotter hann med 23 länder innan hon fyllde två, de flesta länderna flög vi business till. Om jag bara skulle ge ett tips så är det att välja nattflyg eftersom sova måste man alltid göra. Och uppe i luften skakar det precis lagom för att hålla ett barn sovande plus att bruset från motorerna är sövande. Bassinet var min dotter aldrig så glad i, istället frågade vi vid incheckning om det fanns något ledigt säte på planet. Ofta fick vi ett eget säte blockat till dottern som vi bollade upp med filtar och kuddar, guld värt!

Det är mitt generaltips också. Försök att välja en avgång som passar med barnets "sovklocka". Påbörja sovförberedelserna innan avgång, dvs. äta kvällsmaten, borsta tänderna, byta till pyjamas etc., helt enkelt följa de vanliga rutinerna. Se till att skapa lugn och trygghet.

Vanligtvis får barnfamiljer prio-boarding just för att man under lugnare former ska kunna komma till ro. Ha favoritboken när till hands och börja läsa den när ni kommit till ro på era platser. Inte omöjligt att barnet har somnat innan ni ens kommit upp i luften och förhoppningsvis sover en stor del av den återstående tiden.

Sedan måste man komma ihåg att alla barn är olika, även syskon emellan, så det finns sällan en universallösning.

Nyckelorden är nog lugn och trygghet. Skapa detta för barnet och er själva. Om ni utstrålar detta så kommer barnet att också känna detta.
 
Toppen