Senaste nytt

Resa med All Nippon Airways, Thai Airways & Lufthansa i First: Stockholm-München-Tokyo-Bangkok vv

rob74

Medlem
Del 4: Tisdag 17 maj

Då hade semestern gått mot sitt slut och det var dags att fira Norges nationaldag med en skål i champagne ombord på flyget i en F-kabin! ;)
Det var en strålande vacker dag och varmt var det. Temperaturen hade under hela vistelsen legat kring 29-32 grader.

IMG_8178.jpg IMG_8196.jpg

Jag hade packat det mesta kvällen innan och nu var det vykortsskrivning som gällde fram till lunch. Jag skulle få ha min villa ända tills avfärd någon gång vid 15-tiden. Jag skrev så fingrarna blödde och njöt sedan av en god lunch i restaurangen "Cliff View".

IMG_8208.jpg IMG_8210.JPG
Det kändes som om svampen grinade mig i ansiktet. Var det ett tecken på kommande strul, tro?

Jag blev hämtad vid dörren och körd upp till receptionen där jag checkade ut och väntade en stund på skjutsen till flygplatsen. Redan nu var jag totalt genomsvettig och såg fram mot en härlig dusch i F-loungen i Bangkok.
Bilen kom och vi styrde mot Samui flygplats. Snacka om att denna flygplats verkligen är ute i det fria...

IMG_8226.jpg IMG_8227.JPG
IMG_8229.jpg IMG_8231.JPG
IMG_8236.JPG

De hade en särskild incheckningsdisk för Royal Silk Class (Business) och Star Alliance Gold. Jag gick dit och checkade in mina väskor till Bangkok. Jag ville inte krångla ihop mina olika biljetter och jag skulle ha gott om tid i Bangkok för att pröva First Class-incheckningen. Jag fick mitt boardingkort och började traska mot min gate. Det var nog den vackraste gatepromenad jag företagit. Allt var utomhus.

IMG_8239.jpg IMG_8240.jpg
IMG_8241.jpg IMG_8243.jpg
IMG_8244.jpg IMG_8249.jpg

Det var en bit att gå men till slut var jag framme vid Gate 2. Det fanns inga lounger här, men däremot ett "Courtesy Corner", där alla kunde förse sig med snacks och lättdrycker av olika slag. Jag var så varm och slut så jag satte mig bara ner och väntade på boarding. Till slut var det vår tur och vi fick gå ombord på "limousinen" ut till där vårt plan väntade.

IMG_8251.jpg IMG_8252.jpg
IMG_8255.jpg IMG_8258.jpg

Vi passerade en hel del andra flygplan på vägen. De var från Bangkok Air.

IMG_8263.jpg IMG_8266.jpg
IMG_8267.jpg IMG_8268.jpg

Koh Samui (USM)-Bangkok Suvarnabhumi (BKK), flyg TG 288 med Thai Airways
Avgång: 17:45
Ankomst: 18:50
Flygplan: Boeing 737-400
Klass: Royal Silk Class (Business)
Sittplats: 14B

Från början var jag inbokad på morgonflyget vid 09:30, men jag ångrade mig och bokade om.
På grund av oklarheter med flyget BKK-NRT hade jag kanske t o m fått åka dagen innan, men det redde sig till slut.
Mera om det senare.
Boardingen gick snabbt och även denna gång var det i princip helt fullt i alla klasser.
Jag tog inte så mycket bilder på inrikesflygningarna, så jag återanvänder en bild på kabininteriören.

IMG_8271.jpg DSC01024.jpg

Ombord serverades, precis som på flyget till USM, en lättare varm måltid med lättdrycker samt efterrätt och kaffe/te.
Dock delades det inte ut några jubiléumsgåvor denna gång.
Vi landade i princip på tidtabell i Bangkok och jag begav mig direkt till bagagebandet.
Vid bandet stod redan bagagekärror uppställda och där var en linje som tydligt markerade var man skulle stå och vänta.
Detta respekterades förstås och det var ingen som trängde sig. Otroligt skönt!

IMG_8273.jpg IMG_8277.jpg
IMG_8276.jpg

Väskorna kom bland de första på bandet. De flesta ombord hade checkat sina väskor till slutdestinationen och det var uppenbarligen inte Bangkok de skulle till. Jag tog dem på en kärra och rullade mig iväg mot terminalen för internationella avgångar. Där finns ett särskilt incheckningsområde för Royal First. Det ligger längst bort till vänster i byggnaden.

IMG_8279.jpg IMG_8280.jpg
IMG_8281.jpg

Jag gav mina bokningsuppgifter och passet till incheckningspersonalen, som redan när de såg mig komma in sa något om att de skulle ringa SAS och kolla min biljett. Detta tyckte jag lät underligt. Dessutom var SAS kontoret stängt, förmodligen på grund av 17 maj.

Till saken hör att jag från början var bokad på ett flyg som skulle gå vid 22:10. Men efter någon vecka hade min bokning ändrats (plötsligt visades en annan flygplanstyp på min seat map) och flyget syntes inte på Thais hemsida eller på ExpertFlyer. Jag började ana oråd och bokade därför om till morgonflyget som skulle gå 07:30. Arma mig... Jag ville verkligen inte åka så dags och dessutom förlora en dag på Samui. Men efter ytterligare någon vecka dök det upp platser på det sena flyget vid 23:50, så jag var kvick att boka om.
Nu visade det sig att själva biljetteringen inte hade gått igenom, så personalen hävdade att jag skulle ha åkt 07:30.
Med en mobiltelefon med nästan 0 Baht samt en annan mobil med nästan 0 batteri, lyckades jag i alla fall ringa SAS Hot Line i Danmark och ordna upp saken. Men det var lite stressiga 40 minuter som gick åt till detta.
De kunde dock inte ge mig boardingkort för flyget Tokyo-München, så det var jag tvungen att ordna med i Tokyo.

IMG_8283.jpg IMG_8282.JPG
Jag fick vackert slå mig ner i fåtöljen och vänta på att personalen skulle undersöka min bokning.

Allt ordnade sig och jag blev visad igenom passkontroll och annat på väg till buggyn som skulle köra mig till First Class-loungen. Det kändes lite halvunderligt att sitta där och åka förbi loungeområdet och folk som tittade...

IMG_8285.jpg

Väl framme i loungen blev jag mött av personalen som hälsade och framöver alltid tilltalade mig med namn.
De visade mig in och jag tog plats i en skön fåtölj och fick en meny samt en välkomstdrink i handen.
Och vilken meny! Det var drycker i mängder och à la carte med flera olika rätter. Oj, vad sugen jag blev att testa en massa saker. Men jag besinnade mig och tänkte på min kommande flygning.
Jag började med ett glas champagne, Moët & Chandon Imperial och bestämde mig sedan för att äta "Phad Thai Goong" - Stekta nudlar med räkor i tamarindsås. Det var en lagom stor portion som föll mig i smaken.
Jag avslutade med att beställa in en Champagne Mojito.

IMG_8304.jpg IMG_8306.jpg
IMG_8320.jpg

Det var inte så mycket folk i loungen än, så jag kunde ta några bilder. Däremot var det personal överallt!

IMG_8309.jpg IMG_8321.jpg

IMG_8317.jpg
Detta är väntrummet till toaletterna!

Om man reser i First med Thai så kan man utan kostnad boka en timmes helkroppsmassage! Jag frågade om det fanns tider och det gjorde det. Jag blev visad till deras Royal Orchid Spa Lounge, där jag blev omhändertagen av personalen och visad in i ett rum. Innan massagen fick jag duscha och byta om till morgonrock och tofflor. Massagen var otroligt skön och var med olja. Under tiden spelades meditativ musik. Efter massagen fick jag byta om och sitta ner i ett rum där det serverades varmt te och lite olika snacks.

IMG_8333.jpg IMG_8332.jpg
IMG_8326.jpg IMG_8327.jpg

Efter massagen hade jag lite tid kvar, så jag gick tillbaka till F-loungen och beställde in kaffe och ett glas Hennessy XO.
Jag hann precis avsluta konjaken till det var dags för boarding. En kvinna eskorterade mig hela vägen fram till flygplanet.
Det var bra långa gångar med rullband fram till gate A5.

IMG_8336.jpg IMG_8339_red.jpg

Bangkok Suvarnabhumi (BKK)-Tokyo Narita (NRT), flyg TG 642 med Thai Airways
Avgång: 23:50
Ankomst: 08:10 +1
Flygplan: Boeing 747-400
Klass: Royal First Class
Sittplats: 01K

Väl ombord blev jag hälsad på och eskorterad till min stol. Jag skulle bli ensam i First även på denna flygning.
En flygvärdinna tog hand om min kavaj och hängde den i en garderob. Detta är den nyare konfigurationen av First ombord på 747-400. Den äldre varianten används bl a till Skandinaviska destinationer och då används First Class som Business Class. Denna nyare variant har totalt 10 stolar i First. En del stolar kändes dock lite rangliga och vore nog läge att bytas. Men de kanske väntar in sina A380...
Hur som helst så såg jag fram emot flygningen.

IMG_8342.jpg IMG_8344.jpg
Kabinen görs i ordning för start.

Kabinansvarige kom och presenterade sig, gav mig menyn och berättade om servicen ombord. Då det var en nattflygning så frågade hon mig hur jag ville lägga upp det hela med mat och sömn. Jag sa att jag nog inte skulle sova så mycket.
Efter en titt i menyn bestämde jag mig för att kombinera lite rätter. De hade hummer och det ville jag gärna ha!
Men först ett glas champagne innan avgång.

IMG_8345.jpg
Dom Perignon 2002!

De drog ner filmduken längst fram och visade säkerhetsgenomgången. Detta hade jag sett några gånger förut...

IMG_8349.jpg

IMG_8348.jpg IMG_8355.jpg
Gott om benutrymme! Till höger fjärrkontroll till AVOD-systemet samt stolkontrollen.

IMG_8358.jpg
I mitten av kabinen har de plats för dryckerna.

IMG_8397.jpg
Ett Rimowa-kit låg på plats. Annan färg denna gång.

Vi startade lite före tidtabell och när vi hade kommit upp i luften fick jag ett glas champagne till.
Efter ytterligare en stund så kom aptitretaren på bordet.

IMG_8359.jpg

IMG_8363.jpg
First Serving: "Carrot Cream Soup with Italian Basil".
Jag hoppade över de två andra rätterna och gick direkt
in på vad som var Second Serving.
Testade de bägge vita vinerna: Chassagne Montrachet Le Divin 2008, Chardonnay
och Chateau Le Thil Comte Clary 2008, Sauvignon+Semillon


IMG_8371.jpg
Main Course: "Lobster with Black Pepper
Teriyaki Sauce". Gott!
De båda röda vinerna provades:
Château Belgrave 2007, Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit-Verdot och
Nuits-Saint-Georges 2008, Pinot Noir


IMG_8376.jpg
Därefter färsk frukt.

IMG_8379.jpg
Och till sist lite choklad samt espresso och konjak,
Otard 195 Extra.


Videoskärmen hittade man i armstödet. Jag tittade inte på någon film utan läste istället eller pratade med den trevliga kabinpersonalen.

IMG_8365.jpg IMG_8402.jpg

IMG_8385.jpg IMG_8391.jpg
Hade gärna testat bägge hotellen! Till höger är reklamen för nya Conrad Hotel på Samui.

Det var dags för landning! Vi hade kört in en massa tid och landade nästan en timme före tidtabell.

IMG_8425.jpg

Sammanfattning
Ännu en bra flygning med Thai. Inga krusiduller utan väl avvägd service. De levererade precis det de skulle göra, varken mer eller mindre. Flygningen kändes kort och speciellt då vi hade kommit fram en timme före utsatt tid.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Hoppas jag hinner klart detta. Bilduppladdningen strular... Får ladda om bilderna med jämna mellanrum. Suck!
Ett avsnitt kvar...
 

rob74

Medlem
Del 5: Onsdag 18 maj

Vi hade landat i Tokyo ca en timme före tidtabell och klockan var runt 7 på morgonen. Det var inte mycket folk alls i terminalen. Biljett- och servicediskar stod tomma och loungerna hade inte öppnat ännu. Jag hade inte järnkoll på vart jag skulle ta vägen nu. Boardingkort för nästa flyg hade jag ju ännu inte fått. Efter en stunds vandrande fram och tillbaka hittade jag en flygplatsanställd. Han visade mig till ANA's Suite Lounge. Tack och lov så hade de öppnat. Loungevärdinnan tog emot mig och bad mig sitta ner. Hon undersökte saken med boardingkortet och tydligen så kunde jag få ett först klockan 10.
Jag beställde in lite Cava, Freixenet Cordon Negro och lite mineralvatten så länge.

IMG_8432.jpg IMG_8435.jpg
IMG_8437.jpg

Till slut kom en anställd med mitt boardinkort för flyget till München. Jag var faktiskt lite irriterad över att det hade tagit sådan tid. Det kändes som om strulet i Bangkok hängde över mig. Dessutom var jag vid det här laget ganska så trött, vilket också gjorde att det inte blev så mycket bilder, tyvärr.
Jag gick ner till Tax-Freebutiken och köpte på mig en flaska 17-årig japansk whisky från Nikka samt en flaska saké.
Detta skulle dessvärre komma att ge mig huvudvärk längre fram under resans gång...
Efter inköpen var jag så trött att jag frågade loungevärdinnan om det fanns något rum där jag kunde sova en stund. Tydligen så hade de inga sådana i Suite Lounge, så hon visade mig en våning ner till Business-loungen.
Lite märkligt, tyckte jag. Jag fick ett rum med en fällbar stol och satte alla larm jag kunde på 45 minuter innan avgång.
Och som jag somnade...

Jag vaknade hastigt och lustigt av att en loungevärdinna klappade mig på axeln och säger: "Mr. Rob, your plane is leaving in 15 minutes!"!!! Jag var alldeles yrvaken och fattade absolut ingenting, men tog mitt handbagage och följde med kvinnan ut ur loungen. Hon eskorterade mig hela vägen till flygplanet. Väl där var jag denna gång den siste att gå ombord och jag hälsades välkommen ombord av trevlig personal med glada miner. Jag blev visad till min stol och fick ett glas vatten, för jag såg nog ganska härjad och varm ut vid det laget. Dörrarna stängdes och vi taxade ut före tidtabell.
Snacka om effektivitet! Tack och lov att de hade lyckats hitta var jag låg och sov...

IMG_8438.jpg
Lufthansas A340-300 till München

Tokyo Narita (NRT)-München (MUC), flyg LH 715 med Lufthansa
Avgång: 12:30
Ankomst: 17:40
Flygplan: Airbus A340-300
Klass: First Class
Sittplats: 02K

När jag bokade min biljett så stod det att denna flygning skulle opereras av en A340-600, vilket jag har för mig är det längsta flygplanet. Men vid ett tidigt skede så ersattes det med denna A340-300.
Det fanns 8 stolar fördelade på två rader i denna kabin. Och som vanligt så var jag den enda passageraren... ;)
De har börjat byta ut denna lite äldre kabinkonfiguration mot en nyare, mer lik den ombord på A380-planen. Men den får jag testa en annan gång...

IMG_8445.jpg IMG_8446.jpg

När jag hade lugnat ned mig lite efter den värsta chocken, så kom en flygvärdinna och undrade om jag ville ha något annat att dricka före start. Det fick bli ett glas champagne. Till det serverades lite snacks.
Den här champagnen hade jag aldrig druckit tidigare. "D" de Devaux Brut, Champagne Veuve Devaux.
En annan änka alltså och inte den gula... ;)

IMG_8447.jpg

En säkerhetsgenomgång visades på videoskärmen längst fram i mitten av kabinen.

IMG_8449.jpg

Då var det dags för avgång och jag fick lite bilder under start, bl a på kustlinjen utanför Tokyo.

IMG_8451.jpg IMG_8461.jpg
IMG_8484.jpg IMG_8496.jpg

Kabinen började göras i ordning för servering och jag fick en varm handduk på ett fat samt ett glas champagne till.
Ganska enkel stolkontroll som satt vid armstödet.

IMG_8502.jpg IMG_8499.jpg IMG_8577.jpg

Menyer delades också ut.

IMG_8506.jpg

Vid min stol låg en pyjamas från van Laack samt tofflor och jag bytte genast om inne på toaletten.
Även Lufthansa körde med Rimowas amenity kit.

IMG_8561.jpg

Då var det dags för maten. På denna flygning erbjöds både ett västerländskt och ett japansk alternativ.
Jag valde det japanska. Men först en aptitretare.

IMG_8509.jpg

IMG_8512.jpg
Zensai Sanshu: "Caviar with the traditional Garnishes".

IMG_8518.jpg IMG_8517.jpg
Hassun: "Sear-roasted Tuna Sushi with Ponzu Vinegar, Bonito Jelly, baked dried Tofu with Egg Yolk,
cooked Red Konjac, marinated Squash with Kelp, Egg Roll with Cheese" samt
Siomono wan: "Ice Fish with Okra"
Även här erbjöd sig personalen att plåta mig... :)


IMG_8519.jpg
Jag provade ett glas Riesling: Schloss Vollrads Spätlese trocken 2009,
men Sake var det som passade bäst till.


IMG_8521.jpg
"Miso Soup".

IMG_8523.jpg
Omozakana: "Baked Seaperch, cooked Pumpkin with Shrimp and
Vegetable Egg Cake amd Soybean Milk Sauce."
Gohan: "Steamed Rice wrapped in Bamboo Sheet".
Konomono: "Mixed Vegetables Omi-Zuke and Cucumber."


IMG_8529.jpg
Omozakana: "Braised Pork with Arima Sansho Pepper, Bamboo Shoot,
Potato, Burdock, green Beans and Carrot." Lite grönt te till.


IMG_8534.jpg
Bardisken längst fram i kabinen.

IMG_8535.jpg
Fina moln idag.

IMG_8541.jpg
Efterrättsvagnen gjorde entré! Ost, frukt och lite sött

IMG_8545.jpg
Wagashi: "Fresh Fruit, Japaneese Sweet with
Otemoto Stick." Det blev espresso och konjak också.
Cognac Lhéraud Cuvée 30 var det som serverades.


IMG_8547.jpg
Jag var rätt så mätt, men vem kan säga nej till sådana här
godsaker? :)


Efter maten hade vi 9 timmar kvar till Múnchen, så det var läge att sova lite.
Stolen bredvid mig fixades till en säng och sedan var det bara att krypa ner.

IMG_8552.jpg IMG_8567.jpg

Jag sov en bra stund och vaknade i god tid för nästa servering.
Jag värmde upp med lite kaffe och en whisky, Johnnie Walker Blue Label. Den serverades med lite is.
Själv är jag en Single Malt-kille, men just nu smakade denna blend bra.

IMG_8582.jpg

Jag valde denna gång den västerländska middagen. Det blev ett glas champagne till maten.

IMG_8587.jpg
Cold and hot Specialties: "Cured Kingfish with Lime on Shrimp
Coleslaw served with Chablis Dressing.".


IMG_8588.jpg
"Basil crusted Chicken Breast and Vegetable Tart served with
Mushroom Sauce.".


IMG_8593.jpg
Dessert: "Pear Mousse with Caramel Sauce.".
Och så kaffe och konjak, förstås.


Vi började gå ner för landning. Det var riktigt fint väder.

IMG_8599.jpg IMG_8602.jpg
IMG_8604.jpg IMG_8605.jpg
IMG_8609.jpg

Vi parkerade på tidtabell bredvid en massa andra Lufthansaplan. Rosen lämnade jag kvar åt besättningen. :)

IMG_8625.jpg IMG_8514.jpg

Jag blev mött i terminalen av en japansk kvinna. Hon eskorterade mig till säkerhetskontrollen.
Väl där blev jag av med mina Tax Free-varor jag hade köpt i Japan. Hade inte tänkt på att man inte kunde ta med dessa in i Schengen-området. Fast det löste sig så att de mot fraktavgiften skickade varorna med paket direkt hem till mig.
Det blev dock lite extra pappersarbete innan jag kunde gå till First Class-loungen i väntan på flyget till Stockholm.

I loungen gjorde man klart allt med passkontroll. Jag lämnade in mitt pass vid en disk och fick igen det när jag skulle gå till flyget. Då tog jag bara hissen en trappa ner och så var jag på rätt plats. Innan det hann jag med ett glas champagne i loungen. Minns inte vilket märke det var. Jag var ganska sliten nu och ville bara hem.

München (MUC)-Stockholm (ARN), flyg LH 2420 med Lufthansa
Avgång: 19:35
Ankomst: 21:40
Flygplan: Airbus A320-200
Klass: Business Class
Sittplats: 01C

Jag var riktigt trött under den här flygningen och tvekade om jag skulle orka äta något eller ej.
Till slut bestämde jag mig för att äta och det blev en kall öl, Warsteiner, till.
Samma koncept som på flygningen ARN-MUC - en lättare trerätters måltid.
Flyget var helt fullbokat. Tog faktiskt inga bilder alls, då jag i princip halvsov hela vägen.
Väl framme på Arlanda hämtade jag mina väskor och tog mig till Radisson Blu Arlandia Hotel för en god natts sömn.
Dagen därpå skulle jag resa upp till Kiruna med SAS.

Sammanfattning
Lufthansa gav mig en riktigt positiv upplevelse på flyget NRT-MUC. Trevlig personal, bra mat och dryck samt genom hela resan en god service. Synd bara att jag var så pass trött. Nästa gång ska jag försöka ha en övernattning mellan flygen.
Det gick bara inte att lösa denna gång. Men vilken resa jag hade fått vara med om! Den liknade inget annat jag gjort. En riktigt fantastisk flygupplevelse! Jag ser redan fram mot nästa långresa...
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Tack för bra rapporter från din resa.

Jag tycker att det är intressant att läsa inte bara om fantastiska måltider utan även om när det strular och hur det hanteras(men det kanske inte alltid är så kul för skribenten...)
 

rob74

Medlem
Tack för bra rapporter från din resa.

Jag tycker att det är intressant att läsa inte bara om fantastiska måltider utan även om när det strular och hur det hanteras(men det kanske inte alltid är så kul för skribenten...)

Så här i efterhand kan man ju acceptera strulet, men just då är det ganska stressande. Fast det är klart, det kunde ju ha hänt värre saker...
Utresan var ju något av det mest smärtfria jag varit med om, så det var väl nästan väntat att något skulle inträffa. :rolleyes:
 

Ubbe

Medlem
Lysande reseskildring. Visste inte att Thai numera flyger på koh samui vilket de inte gjorde förr. Fick själv ta mig till surathani sist jag var där..
 

Magino

Medlem
Det blev ett spännande lite äventyr på andra halvan där, skönt att allt löste sig tillslut.

En fråga om flighten BKK-NRT som jag själv har planerat att resa med.
Du råkar inte ha kvar hela menyn? Var det en tre rätters till middag och sedan en frukost?
 
Toppen