Senaste nytt

Resa i Asien under 6 månader

famhanssons

Medlem
Min dotter som är 19 ska resa ut i december med en kompis runt i Asien. Dom behöver ha en biljett ut och hem där hemresan är ombokningsbar. Däremellan kommer de att transportera sig på alla möjliga sätt. Min tanke är att boka en Open Jaw med ombokningsbar hemresa. Länder har de troligtvis valt men inte i vilken turordning.

Nu behöver jag er hjälp att välja bra hubbar att resa till och sedan hem som är så billiga i economy som möjligt. Deras första stop verkar bli Sri Lanka men även det kan ändras. Går det att ha ombokningsbart med så tidslånga biljetter? Vilka hubbar skulle ni överväga? Är vissa bolag/allianser bättre med Open Jaw och då framförallt i Asien? Alla ideer och förslag mottages med tacksamhet.
 

danielhog

Medlem
Se över biljettreglerna så det går att boka om efter påbörjad utresa bara, inte alltid det går.

Det kan vara billigare med två enkelbiljetter om den ena måste vara flexibel.

Generellt som under 25 är mitt tips sas ungdom, svårslagna priser.
 

Abbs

Medlem
Flyg till Hong Kong med ungdomsbiljett, under 3000kr. Sen när hemlängtan blir för stor pröjsar man för en biljett hem. Har vänner som pröjsade 6k via Bangkok med Thai men jag körde senast på SAS Ungdom T/R(från HKG) för ca 4300kr. Betydligt billigare än en flexibel biljett.
 

Mr.cake

Medlem
Flyg till Hong Kong med ungdomsbiljett, under 3000kr. Sen när hemlängtan blir för stor pröjsar man för en biljett hem. Har vänner som pröjsade 6k via Bangkok med Thai men jag körde senast på SAS Ungdom T/R(från HKG) för ca 4300kr. Betydligt billigare än en flexibel biljett.

Så vitt jag vet så finns endast T/R ungdomsbiljetter till HKG samt att tillgängligheten är begränsad. Nu vet vi inte heller hur ungdomsbiljetterna ser ut från ARN-HKG under december, då de inte har släppts iom att de skall köra ARN-CPH-HKG i höst.
 

Abbs

Medlem
Så vitt jag vet så finns endast T/R ungdomsbiljetter till HKG samt att tillgängligheten är begränsad. Nu vet vi inte heller hur ungdomsbiljetterna ser ut från ARN-HKG under december, då de inte har släppts iom att de skall köra ARN-CPH-HKG i höst.
Ja visst, finns endast T/R. Men priset gör det fortfarande värt att vaska eventuell return.

Sen hur det blir nu återstår och se. Går fortfarande och flyga på Peking och Shanghai :)
 

famhanssons

Medlem
Jag plockar upp denna tråd igen.
Nu har min dotter börjat bestämma vad hon vill och bett om hjälp. Tyvärr (som alla med tonårsbarn vet) så är önskemålen inte alltid så lätta att lösa.
Hon + en kompis vill start på ARN och flyg till CMB för att tillbringa sin första 2 veckor där. Sedan skall det bära vidare till Asien där önskemålet troligtvis är Thailand och därmed BKK. Dvs, en biljett ARN - BKK via CMB och stopover i 2 veckor.

Min ide är att hitta en biljett som tillåter stopover i CMB, dvs slutdestination blir BKK. Utresa från ARN är tänkt i mitten av Januari och hemresa någon gång i juni. Hur hade ni gått tillväga för att om möjligt hitta denna biljett? Jag har svårigheter att leta då resdagar är väldigt öppen men man vill få in en stopover.
Ett alternativ som jag ser är att boka ARN-BKK-ARN som huvudbiljett för de 6 månader de ska vara ute och sedan boka en separat biljett BKK-CMB-BKK. Förstår att det blir en del resande framåt tillbaka men de ska vara ute i 6 månader så tiden finns.

Uppskattar alla tänkbara uppslag.
 

JesperRL

Ny medlem
Det jag gjorde när jag satt i en liknande situation var att jag bokade en t/r SAS ungdom till HKG för att sedan boka om min hemresa mot en avgift, kostade 600SEK om jag minns det rätt. Jag vill också minnas att man fick tillgång till det ordinarie utbudet av hemresor vid ombokning, dvs inte det begränsade utbudet det ofta är för ungdomsbiljetter.

På så sätt fick jag en billig flexibel biljett ~3300SEK. Borde väll gå att göra något liknande till BKK tänker jag.

Obs att det bör ju vara bra att boka en längre resa än planerat för att sen kunna boka om till ett tidigare flyg.
 

Dr. Miles

Expert
Det jag gjorde när jag satt i en liknande situation var att jag bokade en t/r SAS ungdom till HKG för att sedan boka om min hemresa mot en avgift, kostade 600SEK om jag minns det rätt. Jag vill också minnas att man fick tillgång till det ordinarie utbudet av hemresor vid ombokning, dvs inte det begränsade utbudet det ofta är för ungdomsbiljetter.

På så sätt fick jag en billig flexibel biljett ~3300SEK. Borde väll gå att göra något liknande till BKK tänker jag.

Obs att det bör ju vara bra att boka en längre resa än planerat för att sen kunna boka om till ett tidigare flyg.
Observera att ungdomspriser i SAS Go till interkontinentala destinationer bokas i O klass och om det inte finns ledig plats i O klass går det inte boka om, utan att det blir ombokningsavgift + fare difference.

Med tanke på att O klass är bland de lägsta bokningsklasser på SAS, så tror jag att chansen att finnas ledig O klass nära avgång är ganska liten.
 

palmen

Moderator
Jag tror att det är väldigt få biljetter som du kan boka ARN-CMB-BKK med stopover. Är nog inne på ditt andra förslag, köp billig ungdomsbiljett till Hong Kong och starta där i någon dag. Köp sedan en billig biljett till Bangkok och ta en natt innan man åker vidare.
Priset från Hong Kong är med Air Asia, inte tittat andra lågprisbolag i regionen
upload_2018-8-23_9-47-52.png

upload_2018-8-23_9-46-4.png


Med detta upplägg skulle de kunna få en resa enligt följande
ARN-HKG tor för ca 2500 SEK (om inte priset ändrats för ungdom)
HKG-BKK enkel för ca 1100 SEK (1 bagage inkluderat)
BKK-CMB tor för 3000 SEK
Totalt pris ca 6600 kronor. Jag tycker perosnligen att detta är ett bra pris för att få en tur och retur till Asien samt en avstickare till Sri Lanka.

Söker man allt som samma resa fick jag fram följande med Finnair, då lär dock inte hemresan vara ombokningsbar, det får ni titta upp i så fall vad det skulle kosta eller om möjligheten finns
upload_2018-8-23_9-54-24.png
 
Toppen