Senaste nytt

Resa från Stockholm till Toronto

Jag kommer till sommaren åka till Toronto, började redan idag spana efter biljetter då och hittade då inga T/R-biljetter under 10k, är det helt enkelt för tidigt att boka kanske?
Önskar flyga inom Star Alliance, har kikat lite på Lufthansa och United AirCanada, har inga erfarenheter av AirCanada eller United så önskar gärna tips på bekvämaste sättet dit i ekonomiklass.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? Toronto
  3. När vill/behöver du resa ut? 9 juli (-1 dag)
  4. När vill/behöver du komma hem? Lämna Toronto 16 alt 17 juli
  5. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  6. I vilken kabinklass?
    • Economy (Policy), kanske kan få igenom premium economy om priset är rätt
  7. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst SAS men tror inte de flyger till Toronto men inom Star Alliance
  8. Vad är din budget? (per person) Jobbresa, jag är alltså ute där jag får en så bekväm resa som möjligt. Eurobonus guldmedlem
  9. Vad är det viktigaste för dig? Star Alliance med bra poäng och bekvämligheter på vägen
  10. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, endast mellanlandning
 

Canadien

Medlem
Air Canada har en flight till köpenhamn, borde vara snabbaste vägen. Deras premium eco är helt OK men SAS kan ha billigare PlusSaver.
Vill du åka SAS så är det byte i EWR eller ORD, anslutning med Air Canada eller United.

Personligen föredrar jag att inte byta i USA när jag ska till Kanada. Så kul är det inte med immigrationköer och tullare.

Jag har också åkt KLM, ofta har de bra anslutning i AMS och kan då bli i princip lika snabb som AC via CHP.

För trevligaste stopp på vägen säger jag numer LHR (Air Canada flyger därifrån till Toronto) p g a de bra loungerna i nya T2.
 

mha321

Medlem
Turkish verkar ha billiga biljetter dit, men det blir ju lite längre restid vilket man kanske inte vill ha i Economy.

Men kan du gå upp till 14k så har du som nämnts ganska bra premium eco med air canada. En variant kan ju vara att köra Eco åt ena hållet och Premium Eco åt andra.
 
Tack för bra svar.
Premium economy med AC verkar som ett bra alternativ. Hur är det om man bokar biljetter i ekonomi, tror ni det kan vara möjligt att uppgradera senare då det kanske kan vara värt att ta en liten mellanskillnad privat om arbetsgivaren inte skulle acceptera premium economy?
 

mha321

Medlem
Tack för bra svar.
Premium economy med AC verkar som ett bra alternativ. Hur är det om man bokar biljetter i ekonomi, tror ni det kan vara möjligt att uppgradera senare då det kanske kan vara värt att ta en liten mellanskillnad privat om arbetsgivaren inte skulle acceptera premium economy?
Om det finns platser kan du få ett erbjudande vid incheckning,men det är inte säkert. Se till att inte boka något med code share, för då får du definitivt inte erbjudandet!
 

Canadien

Medlem
Har åkt AC ekonomi ett tjugotal gånger och den funkar också, de har bättre legroom än t ex BA och LH i ekonomi över atlanten. Via London är dessutom flighten inte så lång 8h dit och 7 tillbaks vill jag minnas.
 

agehall

Medlem
Har åkt AC ekonomi ett tjugotal gånger och den funkar också, de har bättre legroom än t ex BA och LH i ekonomi över atlanten. Via London är dessutom flighten inte så lång 8h dit och 7 tillbaks vill jag minnas.

Hur lång flighten är beror ju lite på varifrån och vart man åker samt när... Åker man tidigt på våren kan flighterna hem vara väääääldigt korta då jetströmmarna är kraftigare.
 

flum

Medlem
Har åkt AC ekonomi ett tjugotal gånger och den funkar också, de har bättre legroom än t ex BA och LH i ekonomi över atlanten. Via London är dessutom flighten inte så lång 8h dit och 7 tillbaks vill jag minnas.
Öhhh, vill man ha bra leg-room i economy ska man inte sätta sig på A,B eler H,I på Air Canadas A330 (dessa bilder från slutet av november Frankfurt-Montreal, garanterat minsta pitch jag sett). Tack och lov var mittensätena bättre och det fanns lediga säten.
image.jpg

image.jpg
 

DrKlas

Medlem
Om jag minns rätt börjar Brussels flyga till Toronto i mars nästa år. Det kanske kan vara ett bra alternativ.

Och bortser man från kravet på Star Alliance så går det att få två halvlånga flygningar och ett smidigt byte med Iceland Air. Ibland till väldigt bra pris men just på sommaren kanske det inte är lika attraktivt.
 
Toppen