Senaste nytt

Resa från Bangkok till Siam Reap för besök vid Angkor Wat

ayuthaya

Ny medlem
Angkor Wat 1.JPG
Angkor Wat i Siem Reap har sedan många år tillbaka varit ett resmål jag haft på min önskelista.
I augusti 2012 var det dock dags.
Eftersom bortavaron från Sverige var blott en vecka så blev det en kort men trots det en mycket givande resa som jag ska berätta lite om här.

Planering av en sådan här resa, från Thailand till Kambodja, innebar framförallt att välja lämpligt transportsätt till och från Kambodja.
Alternativen till färdsätt är egentligen bara två stycken buss eller flyg.
Att åka med buss till den Thailändska gränsstaden Aranya Phratet och sedan fortsätta med buss eller taxi från den Kambodjanska gränsstaden, Poipet, till slutdestinationen Siem Reap innebär ett äventyr, helt klart.
Har man gott om tid, en begränsad reskassa samt mod är det väl helt okej med att åka landvägen.
Dock finns det flera saker man måste tänka på om man väljer detta alternativ. Framförallt risken med vägpirater utefter den 200 km långa sträckan från Poipet tll Siem Reap måste beaktas.

Jag valde att flyga och då har man ytterligare ett val. Antingen flyger man direktflyg från Bangkok till Siem Reap med Bangkok Airways. Tyvärr var de ensamma om den sträckan vilket innebar att priset var högt, ca 3 500 kronor för en tur- och retur, flygtid 1h10m.
Andra alternativet var att flyga från Bangkok till huvudstaden Phnom Penh för att därefter ta taxi de dryga 300 km till Siem Reap.
Förekomst av vägpirater på denna sträcka är mindre än från Poipet. För flygbiljetten Bangkok - Phnom Penh tur- och retur betalade jag 1 250 kronor. Sedan tillkom kostnaden för taxi i kambodja, cirka 1 000 kronor.
Angkor Wat 11.jpg



Jag landade i Phnom Penh efter den korta flygresan. Vill man spara tid vid passkontrollen så skaffar man ett e-visa via internet någon dag i förväg. Det kostade 25 USD och processen går mycket fort.
Jag fick mitt e-visa bara några timmar efter jag ansökt elektroniskt på
Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation, Kingdom of Cambodia
Det finna många alternativa internetplatser som fixar e-visa men detta är den officiella.
Fungerar optimalt och är säkert billigast också.
Man skriver ut e-visat i två exemplar och förvarar dessa i passet vid in- och utpassage.

Jag hade valt att boka boende på ett guesthouse via internet. Det var också mitt guesthouse,
Two Dragons Guesthouse som bokade taxin.
Efter den rätt snabba processen med passkontroll och tull så var det lättorienterat ut från
ankomsthallen där taxichauffören väntade med en skylt med mitt namn, mycket lätt att hitta.

Nu väntade en fem timmars bilresa på en av Kambodjas riksvägar. I huvdudsak var det bra kvalitét på själva vägen. Det borde innebära att resan blir behaglig men det är tyvärr en utopi.
Många olika typer av fordon och differentierade hastigheter är väl okej men här kör man om även om det är mötande trafik då man tar för givet att den man möter ska ner på sin lilla vägren. Min chaufför var säkert minst lika mycket på motsatt körbana som den egna. För att orka med en sådan här resa måste man vara lite av en fatalist..

Kom dock helskinnad fram till Two Dragons Guesthouse efter fem timmars bilresa inklusive matrast. Ett litet guesthouse med blott 14 rum. 9 USD per natt vilket var en mycket blygsam kostnad då det var både rent och snyggt. Varmvatten i duschen bidrog också till det höga betyget.

Andra dagen blev händelserik med många nya upplevelser. Hyrde för 15 USD en tuk-tuk med förare för utflykten som bestod av besök på tre olika platser i Siem Reap. Angkor Wat som fick huvuddelen av tiden är en otroligt intressant plats. Man känner verkligen av historiens vingslag.
Tänk om man kunde resa tillbaka till mitten av 1100-talet för att få hela bilden.
Angkor Wat 2.JPG

Betalningen för det mesta sker i amerikanska dollar och någon kambodjansk valuta såg jag inte mycket av. Mycket begåvade försäljare gav istället växel i form av en eller två flaskor vatten.
Dock visste jag inte om jag i min tur kunde betala något annat med all den "växel" jag erhöll den dagen..
Angkor Wat 3.JPG

Tredje dagen flög jag upp ur sängen (nåja..) klockan 04.15 för att inte missa den beställda
tuk-tuk-transporten ut till Angkor Wat där den helt otroliga soluppgången skulle beskådas.
Man kan ju inte alltid vinna så denna gången blev det lite av ett antiklimax.
Det duggregnade men någon färgsprakande soluppgång fanns det i alla fall inte på min sida av molnen.
Självklart var jag ändå mycket nöjd med dagen. Det främsta minnet var besöket på templet Ta Phrom som härrör sig från 1200-talet.
Det speciella med denna platsen är att vegetationen i form av mycket stora träd har nästlat sig in i templet, mycket sevärt.
Angkor Wat 5.JPG


Angkor Wat 6.jpg


Angkor Wat 7.JPG

Ett annat besök var på en plats drygt 50 kilometer ifrån Siem Reap vilket bestod av en liten bergsbestigning upp till ett vattenfall med hinduistiska förtecken.
Halvjobbig klättring men eftersom jag hade med min växelkassa (läs vatten...) så gick det rätt bra i alla fall.
Efter 10 timmars utflykt var jag rätt mör men avslutade ändå dagen med besök på nattmarknaden. Inte så mycket för shoppingen men just att få uppleva atmosfären var spännande.

Angkor Wat 8.JPG


Angkor Wat 9.JPG


Angkor Wat 10.JPG


Det som också kan tas med i en sådan här reseberättelse är rådet om klädsel i de gamla tempelområdena.
Som tur är räknas de numera ej som heliga eftersom de till skillnad mot förr inte längre används religiöst. Det innebär att man får gå i kortbyxor och t-shirt vilket är behagligt eftersom temperaturen ofta sticker iväg upp emot 25 - 30 grader. Promenadvänliga skor är dock ett måste.

Dagen efter var det dags för återresan. Den blev ungefär som ditresan vilket innebar en hårresande bilresa till Phnom Penh och därefter en lugn och avkopplande flygtur till Bangkok.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med besöket i Siem Reap. Det enda jag skulle gjort annorlunda om jag gjort om resan idag är att jag skulle välja direktflighten med Bangkok Airways istället. Den blygsamma besparingen är försumbar jämfört med den förhöjda risken man utsätter sig för i form av bilresorna i Kambodja.
För övrigt är hela äventyret i Kambodja en upplevelse jag aldrig kommer att glömma och för er som är i valet och kvalet att någon gång besöka Angkor Wat är mitt råd;

gör det, ni kommer aldrig att ångra det.

Lennart Back
 

Attachments

  • Angkor Wat 4.jpg
    Angkor Wat 4.jpg
    192,5 KB · Visningar: 151

MartinH

Medlem
Trevlig rapport!
Jag var i Siem Reap för några veckor sedan, december 2015. Numera flyger Air Aisia dit för typ inga pengar alls. Däremot så när det skulle väljas transport från Shianoukville till Phnom Penh så insisterade mitt resesällskap på att spara lite pengar och därmed ta bussen. Det var iofs INTE SÅ FARLIGT, hyffast bekvämt i 5-6 timmar, men jag hade själv valt att betala för flyget i stället, ca 1200 kr.
Visumet kostar 30 USD, eller för oss som är klantiga och glömmer att växla på vägen från Europa till Asien, 40 EUR...är inte hundra på att det är en officiell växlingskurs, men det är vad jag hade i min hand och dom tog det/allt.
 
En fördel med att ordna visumet i förhand är att man inte göder korruptionen. Åker man över landvägen är visumet helt plötsligt betydligt dyrare än den officiella taxan och stämpeln som ska visa vad visumet ska ha kostat är utraderat.
 
Toppen